-
Bezdarbs un tā tendences Latvijā
2000 - 2010 years
Nr. | Chapter | Page. |
Anotācija | 2 | |
Annotation | 3 | |
Ievads | 3 | |
1. | Makroekonomisko pamatrādītāju vispārējs apskats un analīze | |
2. | Ekonomiskā situācija Latvijā | |
3. | Nodarbinātības valsts aģentūra | |
4. | Bezdarba raksturojums Eiropas Savienībā | |
5. | Bezdarba veidi | |
5.1. | Frikcionālais bezdarbs | |
5.2. | Sezonālais bezdarbs | |
5.3. | Strukturālais bezdarbs | |
5.4. | Cikliskais bezdarbs | |
5.5. | Bezdarbs pa reģioniem | |
5.6. | Bezdarba raksturojums pēc dzimuma un vecuma | |
5.7. | Bezdarbs pēc izglītības līmeņa | |
5.8. | Bezdarbs nacionalitāšu vidū | |
6. | Bezdarba saistība ar tautsaimniecības nozaru attīstību | |
Secinājumi | ||
Priekšlikumi | ||
Lietotie saīsinājumi un apzīmējumi |
SECINĀJUMI
1. Darbaspēka pieprasījums neatbilst piedāvājumam. Lielākais pieprasījums ir pēc kvalificētiem strādniekiem un amatniekiem (35% no kopskaita), bet vislielākais piedāvājums (30,4% no kopskaita) ir no cilvēkiem, kuri var veikt mazkvalificētu darbu.
2. Bezdarba līmenis sieviešu vidū ir salīdzinoši augstāks nekā vīriešu vidū, (bezdarbnieku kopskaitā vairāk kā puse ir sievietes t.i. 57,4%). To var izskaidrot ar faktu, ka pat demokrātiskās valstīs vēl pastāv sieviešu diskriminācija, kā arī ar to, ka sievietes un vīrieši ir nodarbināti dažādās nozarēs, kuras atšķirīgi ietekmē cikliskās svārstības vai valdības ieņēmumi.
3. Nodarbinātības politiku valstī realizē Labklājības ministrijas Nodarbinātības valsts aģentūra, kas tika izveidota reorganizējot Nodarbinātības valsts dienestu. Skaļi vai nopietni pārmetumi NVA nevienā masu saziņas līdzeklī nebija atrodami, tādēļ var uzskatīt, ka darbs bezdarba samazināšanā tiek veikts.
4. Ne Latvijā ne ES dalībvalstīs bezdarbs nekad nebūs zem 2% vai nulle. Bezdarbs bija ir un būs jo vienmēr būs cilvēki, kuri nevēlēsies vispār strādāt, būs cilvēki kurus neapmierinās darba samaksa, bet būs cilvēki kuru darba spēja un kvalifikācija neatbilst prasībām, un kā jau noskaidrojām pateicoties bezdarbam netiek paaugstināta inflācija.
5. Latvijā ir zems darba ražīgums jeb produktivitāte. Tas saistīts ar to, ka Latvijas rūpniecības struktūrā dominē tradicionālās nozares ar mazu pievienoto vērtību. Līdz ar to ir mazs darba ražīgums, jo viena cilvēka izstrādātā pievienotā vērtība kokapstrādes gaterī ir grūti salīdzināma ar vērtību, ko rada cilvēks, darbojoties augsto tehnoloģiju jomā.
PRIEKŠLIKUMI
1.Latvijai jāpāriet uz progresīvo tehnoloģiju izmantošanu un samazināt nodarbināto skaitu lauksaimniecībā. To var izdarīt - patreiz lauksaimniecībā strādājošajiem – pārkvalifikācija uz pieprasītām specialitātēm tepat Latvijā vai mazkvalificēts darbs ES vecajās dalībvalstīs.
2.Valdībai ir jāpieņem konstruktīvas izmaiņas likumdošanā par reģionālo atšķirību mazināšanu un nodarbinātības līmeņa paaugstināšanu. Lai to izdarītu beidzot ir jārada stabila uzņēmējdarbības vide (korupcijas iznīdēšana, normatīvo aktu nostabilizēšana) un jāstimulē mazo un vidējo uzņēmumu veidošanu – jo Latvijā tas notiek vislēnāk no visām jaunajām dalībvalstīm. Vēl viens no priekšlikumiem ir ceļu, dzīvojamo telpu un citu nepieciešamo infrastruktūru uzlabošana par paredzamo ES naudu.
3.Latvija nav bagāta ar dažādiem dabas resursiem, tādēļ tās nākotne lielā mērā ir atkarīga no intelektuālajiem resursiem. Latvijas mērķis ir zinoša, erudīta un intelektuāla sabiedrība, kas ir būtiski, ja ņem vērā faktu, ka ES tiecas uz zināšanām balstītu ekonomikas radīšanu un attīstīšanu.
4.Lai mazinātu bezdarbnieku skaitu jauniešu vidū jāsamazina šādi faktori kā: jauniem cilvēkiem parasti ir zemāka kvalifikācija, viņi biežāk aiziet no darba vai arī tiek atbrīvoti pēc darba devēja lēmuma, kā arī viņi atšķiras ar mazāku mobilitāti un pielāgošanās spējām. Daudzi jaunieši ilgstoši uzturas darba tirgū, meklējot savu pirmo darba vietu. Ar šo gadu pie bezdarbniekiem vēl jāpieskaita vairāki tūkstoši jaunieši- bezdarbnieki, kuri izmantos veiktos grozījumus Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 10.pantā, izslēdzot 7.punktu par to, ka “bezdarbnieka statusu neiegūst izglītību klātienē vispārējās vidējās vai profesionālās vidējās izglītības iestādē vai nav pilna laika studējošais augstskolā” galvenais un noteicošais faktors situācijas uzlabošanai – valsts izglītības politikas maiņa, galveno uzsvaru liekot uz eksaktajiem priekšmetiem izstrādājot jauniešu studiju programmas. Kā arī Lisabonas stratēģijā noteiktā finansējuma piešķiršana pētniecībai un inovācijai.
5.Lai valstī mazinātu nelegālo nodarbinātību nepieciešamā rīcība:
1) skaidrot darbiniekiem viņu darba tiesības un nelegālās nodarbinātības negatīvās sekas, kā arī uzturēt regulāru dialogu ar sociālajiem partneriem, masu medijiem, jo nodarbinātais, kuram nav darba līguma, ir pilnīgi beztiesisks. Ikvienam cilvēkam jāzina, ka, nelegāli strādājot, viņš ir sociāli neaizsargāts darba zaudēšanas, darbā gūtās traumas, saslimšanas, arodslimības vai pensijas vecuma sasniegšanas gadījumā, jo par viņu netiek maksāti nodokļi;
2) palielināt inspektoru skaitu, kas veiktu pārbaudes uzņēmumos, tādējādi uzlabojot kontroli pār darba tiesību normu ievērošanu.
6.Atsaucoties uz ES speciālistu sacīto visperspektīvākie ražošanas sektori Latvijā: informācijas tehnoloģijas, elektronika, inženiermehānika, ķīmiskā un farmaceitiskā industrija, kokapstrāde, pārtikas rūpniecība un tekstilrūpniecība.. Lai gan par Latvijas lielāko tirdzniecības partneri tiek uzskatīta Eiropas Savienība, uzskatu, ka nekādā gadījumā nedrīkstam aizmirst plašo Krievijas tirgu un vispār Austrumus.
…
Bakalaura darba temats ir ”Bezdarbs un tā tendences Latvijā”. Tēma ir aktuāla, jo bezdarbs ir viens no makroekonomiskajiem rādītājiem un daudzās pasaules valstīs, tajā skaitā arī Latvijā, kļuvusi par aktuālu sociālo problēmu. Nodarbinātība un bezdarbs ir cieši saistīti ar iedzīvotāju dzīves līmeni un reālā iekšzemes kopprodukta apjomu. Augsts bezdarba līmenis rada strauju iedzīvotāju dzīves līmeņa krišanos, kas, kā rāda vēsturiskā pieredze, valstī var izraisīt sociālo un politisko krīzi ar smagām sekām. Darba galvenais uzdevums ir rast atbildi uz jautājumu – kāds Latvijā ir bezdarba līmenis un vai tas ir optimāls sabiedrības ekonomiskai attīstībai un sociāli pieņemams Latvijas apstākļiem vai tomēr tas uzskatāms par ekonomisko attīstību bremzējošu un sociāli bīstamu? Bakalaura darba struktūra iesākas ar ievadu par bezdarbu kā aktuālu problēmu, tad bezdarbs tiek izpētīts no teorētiskā aspekta. Otrajā nodaļā tiek apskatīta Nodarbinātības valsts aģentūra, kura realizē valsts politiku bezdarba samazināšanas jomā. Pēc tam tiek apskatīts bezdarbs Eiropas Savienībā. Un tad konkrēti tiek analizēta bezdarba situācija Latvijā, pētījumu izdalot pa bezdarba veidiem un citiem aspektiem. Beigās tiek apkopoti iegūtie secinājumi un izteikti priekšlikumi. Darba galvenie secinājumi ar sekojošiem priekšlikumiem ir tādi, ka Latvijai jādomā par reģionālo atšķirību mazināšanu un nodarbinātības līmeņa paaugstināšanu, it īpaši jauniešu vidū, stabilizējot uzņēmējdarbības vidi un pārveidojot patreizējo izglītības sistēmu sākot no pamatskolas līdz tālākizglītības programmām. Latvijai pēc iespējas ātrāk jāpāriet no tradicionālajām nozarēm uz progresīvajām, lai ražotu produkciju ar augstu pievienoto vērtību. Jāsakārto jautājumi par ES fondu ieguves kārtību un izlietošanas kontroli. Neviens mums neko par velti nedos , drīzāk vēl atņems pēdējo, kas ir. Tādēļ aicinu visus negaidīt, kad no Eiropas Savienības Latvijas virzienā “krējums līs un piens tecēs” Bakalaura darbs ir uzrakstīts uz 79 lappusēm, klāt pievienotas 7 tabulas un diagrammas. Izmantoti 34 literatūras avoti, četri no tiem - svešvalodā.
Pielikuma nav.
- Bezdarbs un tā tendences Latvijā
-
Transporta nozares novērtējums un attīstības perspektīvas Latvijā
Term Papers67 Economics, Communications, Transport, Management
-
Ventspils ostas nozīme Latvijā kā Baltijas reģiona tranzītvalstī
Term Papers58 Communications, Transport, Accounting, Economics
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Ventspils ostas nozīme Latvijā kā Baltijas reģiona tranzītvalstī
Term Papers for university58
Evaluated! -
Transporta nozares novērtējums un attīstības perspektīvas Latvijā
Term Papers for university67
-
Vadības audita sistēmas attīstība Latvijā
Term Papers for university60
-
Struktūrfondi un to administrēšanas sistēma Latvijā
Term Papers for university64
-
Darbaspēka tirgus analīze Latvijā
Term Papers for university65