-
Fiskālā politika
2000 - 2010 years
2011 - 2015 years
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 4 | |
1. | Fiskālās politikas raksturojums | 6 |
2. | Valsts budžets un budžeta sistēma | 14 |
2.1. | Valsts budžeta sistēmas vispārīgs raksturojums | 14 |
2.2. | Pašvaldību budžetu vispārīgs raksturojums | 18 |
2.3. | Nodokļi Latvijā | 19 |
3. | Valsts budžeta un pašvaldību budžetu fiskālais apskats un analīze | 30 |
Latvijas budžeta sistēma ir unitāra tipa sistēma - darbojas 2 līmeņu budžeti | 30 | |
augstākie (valsts) budžeti | 30 | |
vietējie (pašvaldību) budžeti | 30 | |
Katra līmeņa budžeti nodrošina attiecīgo varas līmeņu funkciju veikšanu. Pamatā var izdalīt 5 pamatfunkcijas, kuras veic LR budžeta sistēma | 30 | |
Nacionālā ienākuma pārdale | 30 | |
Ekonomikas regulēšana | 30 | |
Tautsaimniecības stimulēšana | 30 | |
Sociālo programmu finansēšana | 30 | |
Decentralizēto naudas fondu kustības procesa kontrole | 30 | |
Saskaņā ar Likumu Latvijā ir valsts pamatbudžets, pašvaldību pamatbudžeti un speciālie budžeti un fondi | 30 | |
Pamatbudžeti ir budžetu sistēmas galvenā daļa. To specifika ir plašs ieņēmumu spektrs– pamatbudžetā ienāk dažādi nodokļi, kā arī daudzi nenodokļu maksājumi, taču tiem ir arī dažādi izdevumi. No pamat-budžetiem finansē visas pastāvīgās valsts un pašvaldību programmas, kā arī tekošos izdevumus | 30 | |
Speciālo budžetu un fondu ieņēmumi ir viens vai daži, kuri tiek īpaši piesaistīti šiem budžetiem (ar likumu). Visi līdzekļi tiek novirzīti konkrētiem mērķiem, piem. ceļu atjaunošanai, ekoloģiskiem uzdevumiem, veselības aprūpei u.t.t. | 30 | |
3.1. | Valsts konsolidētais budžets | 30 |
3.1.1. | Valsts pamatbudžets | 31 |
3.1.2. | Valsts speciālais budžets | 36 |
3.2. | Latvijas valsts parāds | 37 |
4. | Latvijas Republikas finansu sistēmas ietekmējošie faktori | 42 |
4.1. | Budžeta deficīta ietekmējošie faktori un sekas | 42 |
4.2. | Finansu sistēmas attīstības perspektīvas | 44 |
Secinājumi un priekšlikumi | 53 | |
Literatūra | 56 |
Risināmie uzdevumi šī mērķa sasniegšanai:
speciālajā literatūrā izpētīt Latvijas Republikas finansu sistēmas attīstības perspektīvas;
analizēt un izvērtēt Latvijas Republikas valsts budžetu, lai tas būtu sabalansēts atbilstoši starp ieņēmumiem un izdevumiem;
analizēt valsts budžeta un pašvaldību budžetu fiskālo apskatu un struktūru;
uz analīzes pamata izstrādāt priekšlikumus Latvijas Republikas finansu sistēmas pilnveidošanai.
Kursa darbs sastāv no četrām nodaļām. Pirmajā nodaļā īsumā tiek apskatīta pašreizējais Latvijas Republikas fiskālās politikas stāvoklis. Otrajā nodaļā tiek apskatīta valsts budžeta un pašvaldību budžetu sistēmas vispārīgs raksturojums, kas palīdz tālāk analizēt valsts konsolidēto budžetu. Trešajā nodaļā izanalizēts valsts pamatbudžets, speciālais budžets, valsts parāda dinamika un pašvaldību finanšu resursu nozīme un sastāvs, kā arī dots pamatojums šo budžetu ieņēmumu un izdevumu nozīmei finansu sistēmā. Ceturtajā – izpētīti budžeta deficītu ietekmējoši faktori un Latvijas Republikas finansu sistēmas attīstības perspektīvas, lai sasniegtu stabilu un ilgtspējīgu finansu sistēmu valstī.
Kursa darbā lietotas ekonomiskās, salīdzināšanas, statistiskās analīzes un ekonomiski matemātiskās metodes.
Darba pētījuma periods ir no 1998.gada līdz 2010.gada budžeta izstrādes brīdim, jo sākot no 1998.gada Latvijas Republikas finansu sistēmu varēja sākt uzskatīt par stabilu elementu kopumu, kas ļauj spriest par valsts attīstību gan ekonomiskajā, gan sociālajā, gan tehnoloģiskajā aspektā. Tikai pēdējos gados var redzēt sasniegtos rezultātus, kuri rāda, ka pēc neatkarības atgūšanas ir pieliktas lielas pūles, lai izveidotu ekonomiski attīstītu valsti, kas ir izpildījusi 2004.gada maijā vienu no saviem pamatuzdevumiem – iestāties Eiropas Savienībā. Tas vien jau liek secināt, ka Latvijas Republikas valdību pūles nav bijušas veltas, bet tās ir devušas savus panākumus un rezultātus, proti, pielīdzināties un pietuvoties attīstīto valstu līmenim dažādās sfērās.
Darba izstrādē tiek izmantotas ekonomiskās, statistiskās un grafiskās analīzes metodes, balstoties uz ko noslēgumā tiek izdarīti secinājumi un priekšlikumi.…
Latvijas tautsaimniecībā ir notikušas būtiskas pārmaiņas. Līdz ar Latvijas neatkarības atjaunošanos sākās pāreja no plāna saimniecības uz tirgus ekonomikas saimniecību. Šis process izraisīja dažādas izmaiņas ekonomiskajā situācijā Latvijai, kā neatkarīgai valstij, bija nepieciešama sava ieņēmumu un izdevumu tāme, pietiekami sarežģīts mehānisms, lai praktiski ik dienas kontrolētu, pārraudzītu un sabalansētu valsts ieņēmumus un izdevumus. Šis mehānisms ir valsts budžets, jo pēc sava saturiskā veidola tas ir galvenais valsts naudas līdzekļu centralizētais fonds. Valsts pārziņā ir sabiedrisko labumu pārvaldīšana un to efektīva sadale, piemēram, izglītība, drošība, iedzīvotāju veselība. Lai iegūtu līdzekļus valsts funkciju pildīšanai, ir izveidota finansu sistēma, kas nodrošina naudas līdzekļu iekasēšanu no iedzīvotājiem par to patērētajiem sabiedriskajiem labumiem, izmantojamiem resursiem un šo līdzekļu izmantošanu tālākai valsts attīstībai. Tāpēc valsts budžetu izmanto, kā galveno nacionālā ienākuma sadales mehānismu. Latvijas Republikas budžets ir svarīgākais finansu sistēmas posms, jo no tā lieluma ir atkarīga republikas iedzīvotāju šodiena un rītdiena. Nodokļu likumdošana pastāvēja jau Latvijas brīvvalsts laikā, un no tās daudz ko būtu vēlams mācīties mūsdienu nodokļu sistēmas veidotājiem. Mēdz teikt: nodokļi jāmaksā un jāmirst katram. Visu juridisko un fizisko personu pienākums ir godprātīgi pildīt valsts noteiktos likumus. Lai arī likumu nezināšana neatbrīvo no atbildības, valstij jāveic tādi pasākumi, lai informētība par nodokļu likumdošanu būtu pilnīgāka. Visiem valsts finansiālajiem pasākumiem jābūt pamatotiem un pierādītiem. Nodokļu maksātājiem ir tiesības zināt, kā tiek izmantoti nodokļos ieņemtie līdzekļi, kur paliek iekasētā nauda. Katram no mums jābūt pārliecībai, ka šī nauda tiek izmantota mūsu pašu labā. Valsts vadībai ir jāpaskaidro, kur tā izmanto nodokļos samaksātās summas, tai jāinformē par katru izmantoto summu, tādā veidā pierādot nodokļu lietderīgumu un ieinteresējot nodokļus maksāt, nevis izvairīties no to maksāšanas. Kursa darba mērķis ir uz Latvijas Republikas finansu sistēmas analīzes pamata izstrādāt priekšlikumus finansu sistēmu posmu – valsts budžeta un pašvaldību budžeta, uzlabošanai, administrēšanai un pilnveidošanai.
- Fiskālā politika
- Latvijas muitas politika, tās darbības izvērtēšana un attīstība
- Latvijas nodokļu politika
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Latvijas nodokļu politika
Term Papers for university62
TOP 50 -
Latvijas muitas politika, tās darbības izvērtēšana un attīstība
Term Papers for university70
Evaluated! -
Nodokļu politika Latvijā, tās darbības efektivitāte un analīze
Term Papers for university72
Evaluated! -
Latvijas Republikas nodokļu sistēmas pilnveidošana
Term Papers for university67
-
Latvijas Republikas budžeta analīze un tā loma valsts ekonomikā
Term Papers for university86