-
Informācijas pieejamība un izglītošanas iespējas skolās par azartspēļu atkarību
Evaluated!Term Papers83 Psychology, Pedagogy, Anatomy, Medicine and Hygiene
Nr. | Chapter | Page. |
Anotācija | 3 | |
Annotation | 4 | |
Ievads | 5 | |
1. | Ieskats azartspēļu attīstības un legalizēšanas vēsturē | 8 |
2. | Spēļu industrijas finansiālais, likumiskais un uzraudzības aspekts | 12 |
3. | Atkarības jēdziens un atkarības veidošanās | 16 |
3.1. | Atkarības veidošanās fāzes un azartatkarību ietekmējošie faktori | 16 |
3.2. | Azartspēļu spēlētāju klasifikācija | 26 |
3.3. | Azartspēļu jēdziens un tā iespējamās interpretācijas | 31 |
4. | Azartatkarības novēršanas, izglītošanas un ārstēšanas darbības | 34 |
5. | Metode | 53 |
6. | Pētījuma rezultāti un datu salīdzināšana | 55 |
7. | Datu analīze un interpretācija | 63 |
8. | Secinājumi | 67 |
Nobeigums | 69 | |
Literatūras saraksts | 71 |
Maģistra darba nosaukums „Informācijas pieejamība un izglītošanas iespējas skolās par azartspēļu atkarību”.
Latvijā azartspēļu atkarība ir mazizpētīta un apzināta problēma, tāpēc šis darbs ir teorētiski konstatējošs pētījums.
Darba mērķis: izzināt informācijas pieejamību un izglītošanas iespējas skolās par azartspēļu atkarību.
Pētījuma jautājumi ir:
1.Kas ir azartspēļu atkarība ?
2.Aizraušanās ar azartspēlēm ir problēma, kas jārisina?
3.Kāda ir pašreizējā situācija azartspēļu atkarības profilaktisko darbību jomā?
4.Cik pieejama ir informācija par azartspēļu atkarību?
5.Kādi informēšanas veidi ir efektīvākie informācijas izplatīšanai par atkarību no azartspēlēm?
6.Kāda ir skolotāju gatavība mācīt par azartspēļu atkarības tēmu skolēnus?
Pētījumā izmantotās metodes:
Literatūras izpēte.
Anketēšanas metode.
Pētījuma dalībnieki tika iedalīti 4 grupās – skolotāji, izglītības speciālisti, azartspēļu spēlētāji un speciālist, kas strādā ar atkarīgajiem.
Galvenie autori - Lodziņa Ā., Vagale A., Cotte J., Derevensky J.L., Gupta R., Liljequist L., Shaffer H.J., Fulbright R.K.
Pētījumā noskaidrojās, ka informācija par azartspēļu atkarību nav pietiekoši pieejama un izglītošanas iespējas skolās šajā jomā ir ierobežotas.
Balstoties uz literatūras izpēti, iegūto datu analīzi un secinājumiem tika izvirzīti hipotētiskie ieteikumi.
Cilvēkiem parasti vienkārša ikdienas eksistence šķiet nepietiekama. Cilvēks meklē krāsainību, prieku, satraukumu, piedzīvojumus un izklaidi, kā arī mierinājumu un atpūtu no ikdienas radītās spriedzes, kuru bieži vien atrod spēļuzālēs, klubos un kazino. Azartspēles ir tikpat vecas kā pati cilvēce. Jau bībelē ir rodamas pirmās nojausmas par azartspēļu pastāvēšanu. Tas tikai norāda, ka azarts ir cilvēku dzīves sastāvdaļa.
Svarīgi, ka cilvēkam, lai funkcionētu efektīvi tālāk, ir nepieciešams īslaicīgs regress no ikdienas prasībām (42.). Tomēr azartspēļu spēlēšana kā nomierinošs līdzeklis ir diezgan bīstams, jo var rasties azartspēļu atkarība. Visbiežāk pats spēlmanis tad ir pēdējais, kas apjauš un cenšas noliegt problēmas esamību. To brīdi, kad robeža starp aizraušanos un atkarību ir pārkāpta, pats atkarīgais saprot pēdējais, jo kategoriski to cenšas noliegt. Pirmie to ievēro ģimene un kolēģi, jo cilvēks zaudē savu sociālo aktivitāti. Diemžēl atbrīvoties no atkarības nav viegli. Ar ģimenes locekļu vai apkārtējo cilvēku palīdzību tas parasti nav izdarāms un ir nepieciešama jau ārstēšanas iestāžu un speciālistu palīdzība.
Kamēr nebija tik attīstītu tehnoloģiju un nenotika tāda urbanizācija, kā tas ir šodien, visām azartspēlēm, izņemot loteriju, bija lielas grūtības ar tautas masu sasniegšanu un iesaistīšanu, kas kavēja to attīstību un popularitāti. Taču, attīstoties jaunajām tehnoloģijām, azartspēļu legalizēšanai, milzīgajiem urbanizācijas tempiem, dzīvesveidam - lieto šodien, bet maksā rīt, viss ir mainījies.
Situācijā, kad nav pietiekamas informētības par procesa atkarībām, parasti vajadzīgo palīdzību atkarīgie saņem novēloti, grūtības ir arī savlaicīgā profilakses darbā, jo mērķauditorija ir diezgan plaša un bieži interese vairāk ir par atkarību, kas rodas no vielām, t.i. - ķīmisko atkarību. Dažādu iemeslu dēļ sabiedrība ir tendēta atpazīt fiziskās izmaiņas, kas rodas atkarības rezultātā, bet bieži vien mazāku uzmanību pievērš atkarības garīgajam aspektam (14.).
Pastāv uzskats par azartspēlēm kā mazkaitīgu, elitāru, tīru izklaides veidu, jo personības degradācija nav tā samanāma, kā tas ir alkoholisma vai narkomānijas gadījumā. Atkarīgie no azartspēlēm parasti nevāļājas pa grāvjiem vai dažādos ūķos un pagrabos.
Ja par alkoholismu, narkomāniju un smēķēšanu tiek veikti dažādi pētījumi un parādās informācija masu saziņas līdzekļos, tad par azartspēlēm nav dzirdams gandrīz nekas.
Tādēļ uzskatu, ka dēļ maz apzinātās un izpētītās problēmas par azartspēļu atkarību Latvijā, ir nepieciešams veikt teorētiski konstatējošo pētījumu.
Pamatojoties uz augstāk minēto, darba autors izvirza:
Mērķi: Izzināt informācijas pieejamību un izglītošanas iespējas skolās par azartspēļu atkarību.
Mērķa sasniegšanai tiek izvirzīti sekojoši uzdevumi:
Iepazīties un analizēt literatūru saistībā ar nosprausto mērķi.
Izstrādāt metodoloģiskos materiālus pētījuma realizēšanai.
Veikt pētījumu.
Izanalizēt iegūtos rezultātus, tos apkopot un izdarīt secinājumus.
Izveidot hipotētiskos ieteikumus.
Pētījuma jautājumi:
1.Kas ir azartspēļu atkarība ?
2.Aizraušanās ar azartspēlēm ir problēma, kas jārisina?
3.Kāda ir pašreizējā situācija azartspēļu atkarības profilaktisko darbību jomā?
4.Cik pieejama ir informācija par azartspēļu atkarību?
5.Kādi informēšanas veidi ir efektīvākie informācijas izplatīšanai par atkarību no azartspēlēm?
6.Kāda ir skolotāju gatavība mācīt par azartspēļu atkarības tēmu skolēnus?
Pētījumā izmantotās metodes:
Literatūras izpēte.
Aptaujas metode-anketēšana.
Azartspēļu spēlmaņu anketēšanai un novērošanai - Dobele un tās rajons, Rīga un tās rajons, Smiltene.
Skolotāju anketēšanai - Āgenskalna ģimnāzija, Aizkraukles novada ģimnāzija, Jelgavas valsts ģimnāzija, Gulbenes vidusskola, Kuldīgas centra vidusskola, Vaiņodes vidusskola, Madonas valsts vidusskola, Ogres ģimnāzija, Preiļu valsts vidusskola, Brocēnu vidusskola, Tumes vidusskola, Vecpiebalgas lauku reģionālā ģimnāzija, Jaungulbenes pagasta Gulbīšu vidusskola, Brāļu Skrindu Atašienes vidusskola, Krāslavas Varavīksnes vidusskola, Talsu ģimnāzija, Smiltenes ģimnāzija, Jēkabpils valsts ģimnāzija, Jaunsilavas pamatskola.
Izglītība pārvalžu speciālistu anketēšanai - Ogres rajona Izglītības pārvalde, Jūrmalas skolu valde, Dobeles rajona padomes Izglītības pārvalde, Jelgavas pilsētas Izglītības pārvalde, Balvu rajona Izglītības pārvalde, Preiļu rajona Izglītības pārvalde, Liepājas Izglītības pārvalde, Rēzeknes pilsētas skolu valde, Ventspils Izglītības pārvalde, Jēkabpils Izglītības pārvalde, Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde, Kuldīgas rajona padomes skolu valde, Aizkraukles rajona padomes skolu valde, Tukuma rajona padomes izglītības pārvalde, Alūksnes rajona Izglītības pārvalde, Cēsu rajona Izglītības pārvalde, Balvu Izglītības pārvalde, Bauskas Izglītības pārvalde, Gulbenes rajona izglītības pārvalde.
Azartatkarības ārstēšanas un profilaktisko darbību speciālistu anketēšanai - Psihiatrijas Centrs, Rīgas narkomānijas Profilakses Centrs, Narkoloģijas Centrs, Minesotas Programma.
No 2003.g. marta, līdz septembrim, literatūras izpēte saistībā ar maģistra darba tematiku. Anketu izstrāde, azartspēļu spēlmaņu novērošana un anketēšana, kā arī citu respondentu grupu anketēšana līdz 2004.g. janvārim. No 2004.g. februāra līdz aprīlim, maģistra darba rakstīšana.
Darba struktūra
Darbs sastāv no teorētiskās daļas (1. līdz 4. nodaļa un tās apakšpunkti), kurās izpētīta un analizēta ar azartspēlēm un azartspēļu atkarību saistītā literatūra, šai jomā veiktie pētījumi, likumdošana un organizācijas, kas veic uzraudzības, kontroles un profilaktiskās darbību pienākumus. Un praktiskās daļas (5. līdz 8. nodaļas) kurās aprakstīti un analizēti veiktie pētījumi un izdarīti secinājumi.…
azartspēļu atkarība ir procesa(vai jauno tehnoloģiju) atkarība, kuras rašanās iemesli ir bioloģisko, psiholoģisko un sociālo faktoru kopietekme. Šādu faktoru kopietekme ir par iemeslu tādām vispārēji zināmām un smagām atkarībām, kā narkomānija, alkoholisms un smēķēšana, un vairākums speciālistu azartspēļu atkarību ierindo, kā vienu no šīm atkarībām. Atkarība no azartspēlēm bieži vien ir ļoti komplicēta un var beigties ar spēlmaņa pašnāvību, un atkarīgais no azartspēlēm mēdz būt arī psihotropo vielu atkarīgs, jo šīs atkarība veidojas uz vienādiem pamatiem. Aptaujas rezultāti parādīja, ka visu respondentu grupu vairākums, izņemot azartspēlmaņus, kuru viedoklis dalījās, uzskata, ka aizraušanās ar azartspēlēm ir problēma, kas jārisina. Pētot valstisko un nevalstisko organizāciju darbību, kas nodarbojas ar atkarības profilakses un ārstēšanas jautājumiem jāsecina, ka uz doto brīdi azartspēļu atkarības profilakses darbība ir nepietiekama, jo galvenā uzmanība tiek veltīta vielu atkarības jautājumiem, daļēji vai pilnīgi aizmirstot par procesu atkarībām vispār. Par to liecina arī respondentu atbildes, ka informācija par azartspēļu atkarību nav pietiekami pieejama, kā uzskata visas respondentu grupas izņemot ar atkarīgajiem strādājošos speciālistus, kā arī respondentu komentāri. Kā visefektīvākie veidi informācijas izplatīšanai par azartspēļu atkarību tiek minēti divi –masu saziņas līdzekļi un informēšana, izglītošana caur izglītības iestādēm. Jāpiebilst, ka patreiz profilaktisko organizāciju aktīvākā darbība ir vērojama tieši dažādu projektu, semināru un lekciju veidā. Jāsecina, ka šāda darbības forma varētu būt maz efektīva. Pēc aptaujas anketu rezultātiem ir konstatēts, ka pašreiz pārliecinošs vairākums skolotāju nejūtas gatavi runāt ar skolēniem par azartatkarības tēmu. Tāds pats daudzums izglītības speciālistu neuzskata, ka skolotāji būtu pietiekami sagatavoti runāt ar skolēniem par azartspēļu atkarību. Tātad skolotāju sagatavotība mācīt skolēnus par azartspēļu atkarības tēmu ir ļoti slikta. Skolotāju un izglītības speciālistu komentāri liecina, ka skolotāju sagatavotība ir tieši atkarīga no izstrādātajām mācību programmām, metodoloģiskajiem materiāliem un pieejamās literatūras. Pētījumā noskaidrojās, ka informācija par azartspēļu atkarību nav pietiekoši pieejama un izglītošanas iespējas skolās šajā jomā ir ierobežotas.
-
Informācijas pieejamība un izglītošanas iespējas skolās par azartspēļu atkarību
Term Papers83 Psychology, Pedagogy, Anatomy, Medicine and Hygiene
- Profesionālās izdegšanas riska faktori SIA "XXX" personālam
- Vadītāja demokrātiskā vadības stila un organizācijas klana kultūras tipa rādītāja sakarība organizācijā “X”
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Interaktīvo mācību metožu izmantošanas iespējas latviešu folkloras apguvē
Term Papers for university54
-
Medikamentozās aprūpes iespējas herpes simplex pacientiem Latvijā
Term Papers for university56
Evaluated! -
Rokdarbu iespējas bērna sensorikas attīstībā 3 – 4 gadus veciem bērniem
Term Papers for university80
Evaluated! -
Mācīšanās optimizācijas iespējas sākumskolā
Term Papers for university45
-
Tēmas "Latvijas pilsētas" apguves iespējas 3. klasē
Term Papers for university67
Evaluated!