Term Papers
Business and Law
Economics
Komerciāla rakstura nekustamā īpašuma vērtēšanas problēma...-
Komerciāla rakstura nekustamā īpašuma vērtēšanas problēmas un risinājumi
Term Papers80 Economics, Marketing, Advertising, Real Estate
Nr. | Chapter | Page. |
Anotācija | 4 | |
Annotation | 5 | |
Saturs | 6 | |
Ievads | 8 | |
1. | ANALĪTISKĀ DAĻA. | 9 |
1.1. | Vērtējamā objekta komerciālās darbības apraksts | 9 |
1.1.2. | Uzņēmuma Sia „x” un Latvijas Tirgotāju Kooperācijas Sia „Aibe” apraksts | 9 |
1.1.3. | Mazumtirdzniecības nozares apskats | 9 |
1.2. | Nekustamo īpašumu tirgus un vērtēšanas nozare | 14 |
1.2.1. | Nekustamā īpašuma jēdziens | 16 |
1.2.2. | Nekustamo īpašumu tirgus un nomas maksu situācijas analīze Latvijā | 17 |
1.2.3. | Nekustamo īpašumu tirgu ietekmējošie faktori | 19 |
1.2.5. | Vērtēšanas nozares attīstība Latvijā | 20 |
1.2.6. | Labākā un efektīvākā izmantošanas veida analīze | 23 |
1.3. | Analītiskās daļas un personīgās vērtēšanas pieredzes pētījuma rezultātā izvirzītās problēmas | 24 |
2. | PROJEKTA APRĒĶINU DAĻA. | 24 |
2.1. | Priekšlikumi izvirzīto problēmu risināšanai | 24 |
2.2. | Nekustamā īpašuma vērtēšanas metodes | 29 |
2.2.1. | Salīdzināmo darījumu metode | 29 |
2.2.2. | Izmaksu metode | 30 |
2.2.2.1. | Atjaunošanas un aizvietošanas vērtība | 32 |
2.2.2.2. | Būvizmaksu noteikšana | 32 |
2.2.2.3. | Nolietojuma aprēķināšana | 32 |
2.2.3. | Ieņēmumu metode | 34 |
2.2.3.1. | Tiešā kapitalizācija | 35 |
2.2.3.2. | Naudas plūsmas diskontēšana | 36 |
2.2.4. | Aprēķinu rezultātu salīdzinājums un atskaites noformēšana | 38 |
2.3. | Komerciāla rakstura nekustamā īpašuma novērtējuma praktisks piemērs | 39 |
2.3.1. | Galvenā informācija par vērtējamo objektu | 39 |
2.3.2. | Atrašanās vietas raksturojums | 40 |
2.3.3. | Vērtējamā objekta raksturojums | 41 |
2.3.4. | Labakās un efektīvākās izmantošanas veida analīze | 43 |
2.3.5. | Tirgus vērtības aprēķins | 44 |
2.3.5.1. | Izmaksu metode | 44 |
2.3.5.2. | Salīdzināmo darījumu metode | 44 |
2.3.5.3. | Ieņēmumu metode | 46 |
2.3.6. | Aprēķina rezultātu salīdzinājums | 50 |
2.4. | Tirgzinības mikrovide nekustamo īpašumu tirgū | 50 |
2.5. | 4P – prece, cena, vieta, virzība | 51 |
3. | TEHNOLOĢISKĀ DAĻA. | 53 |
3.1. | Nekustamo īpašumu tirgus attīstības scenāriji Latvijā | 53 |
3.2. | Uzņēmuma Sia „x” darbības novērtējums | 54 |
3.2.1. | LTK „Aibe” jaunās koncepcijas ieviešana | 54 |
3.2.2. | Uzņēmuma Sia „x” Tallinas iela 85 saimnieciskās darbības novērtējums, izmantojot LTK „Aibe” grāmatvedības formulas | 56 |
3.2.3. | Dažādu planogrammu ieviešana uzņēmumā Sia „x” un tās ietekme uz apgrozījuma palielināšanos | 57 |
3.3. | Pārtikas un nepārtikas preču piegādātāju analīze | 63 |
3.4. | Vērtētāja darbā visbiežāk lietās datorprogrammas to funkciju pielietojums vērtējuma vajadzībām | 64 |
4. | DARBA UN DABAS AIZSARDZĪBAS DAĻA. | 68 |
4.1. | Uzņēmuma Sia „x” darba vides risku identificēšana un novērtēšana | 68 |
4.2. | Ekoloģijas problēmas, kas ietekmē pārtikas mazumtirdzniecības uzņēmumu Sia „x” | 71 |
4.3. | Uzņēmuma darba vietas tehniskais aprīkojums | 72 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 74 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS | 77 | |
GARANTIJAS APLIECINĀJUMS | 79 | |
PIELIKUMI | 80 | |
5. | DIPLOMPROJEKTA GRAFISKĀ DAĻA | 97 |
Secinājumi un priekšlikumi
1. „Latvijas Tirgotāju kooperācija Aibe” Sia ir trešais lielākais mazumtirdzniecības tīkls Latvijā. „Aibe” ir uzņēmums ar starptautisku pieredzi, kuras dibinātāji ir ne tikai Latvijas uzņēmēji un tirgotāju kamera, bet arī kooperācija „Aibe mažmena” Lietuvā un šīs kooperācijas dalībnieks ir arī uzņēmums Sia „x”;
2. Uzņēmumu grupa „Aibe” apvieno ~ 900 veikalus, tai skaitā 430 tirdzniecības vietas Latvijā, kas ir vairāk kā jebkuram citam Latvijas mazumtirdzniecības tīklam;
3. LTK „Aibe” apgrozījums palielinājās katru gadu makroekonomisko faktoru, tirgus tendenču un patērētāju pieprasījuma pieauguma dēļ. Tomēr visvairāk tā pieaugumu ietekmēja labvēlīgie piegādes līgumi, kā arī loģistikas nodaļu darbība abās valstīs, kuras veic centralizētu preču piegādi;
4. Mazumtirdzniecība ir viens no svarīgākajiem tirgus elementiem, kuram raksturīgs dinamiskums un elastīgāka realizācijas forma. Uzņēmumi, kas nodarbojas ar mazumtirdzniecību, veicina preču konkurences rašanos, tirgus attiecību veidošanos un, līdz ar to, šo attiecību tālāku attīstību;
5. 2009. gadā iestājoties ekonomikas nestabilitātei, situācija mazumtirdzniecības uzņēmumos sāka mainīties.2009. gada jūnijā, salīdzinot ar maiju mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums samazinājies par 5,1%. Pārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos tas sarucis par 7.7%. Nedaudz mazāks pārdošanas apjomu kritums bijis nepārtikas preču mazumtirdzniecības uzņēmumos – par 3.6%.
6. Latvijā nekustamā īpašuma jēdziena izpratne balstīta uz LR Civillikumā definētajām lietu tiesībām - nekustamais īpašums ir nekustama manta, kas atrodas kādas personas īpašumā, kura savas īpašumtiesības ir nostiprinājusi zemesgrāmatā. Nekustamas mantas sastāvu veido zeme, kā arī lietu kopums, kas saistīts ar to;
7. Nekustamo īpašumu vērtēšanā Latvijā, kā daudzviet citur pasaulē, balstoties uz vērtēšanas pamatprincipiem, tiek pielietotas trīs īpašumu vērtēšanas metodes: salīdzināmo darījumu metode, izmaksu metode un ieņēmumu metode. Katrai no vērtēšanas metodēm ir sava specifiska pieeja attiecībā uz vērtējamo īpašumu, un savi vērtības kritēriji un katra metode atsevišķi īpašuma vērtību atspoguļo zināmā mērā vienpusīgi. Lai iegūtu visticamāko īpašuma vērtības rādītāju konkrētajā situācijā, īpašuma novērtēšanu iesaka veikt pielietojot vairākas metodes. Salīdzinot iegūtos rezultātus un analizējot katras konkrētās metodes iespējamo ietekmi uz galīgo rezultātu, nosaka īpašuma vērtību.
8. Vērtētāja darba kvalitāte ir atkarīga no pieejamās tirgus informācijas kvalitātes. Pēc autores rīcība esošās informācijas, katra vērtēšanas firma Latvijā, atbilstoši savām iespējām veido savu datu bāzi. Latvijas vērtētājiem nav vienotas tirgus datu bāzes. Galvenie tirgus datu informācijas avoti ir VZD un Zemesgrāmatas datu bāze, kā arī pie nekustamā īpašuma mākleriem un aģentiem iegūstamā informācija. Latvijā raksturīga ir situācija, ka patiesās nekustamo īpašumu darījumu summas tiek slēptas un atšķiras no darījumu summām, kas tiek reģistrētas Zemesgrāmatā, un kalpo kā pamats valsts nodevas aprēķināšanai. Līdz ar to pastāv risks nepareizi noteikt tirgus vērtību, tāpēc vērtētājam nepieciešams labi orientēties nekustamo īpašumu tirgū, lai varētu izvērtēt pieejamās informācijas atbilstību tirgus tendencēm;
9. Nomas tirgus burtiski vārās – uzņēmēji maina telpas, pārvācas uz mazākām, lētākām, labākām – izmanto šo situāciju. Tie, kuri nepārvācas, kaulējas ar īpašniekiem par esošo telpu nomas maksas pazemināšanu. Šis ir aktīvākais ceturksnis pēdējo piecu gadu laikā, un lētākās nomas maksas pēdējo 10 gadu laikā;
10. Telpas, Tallinas ielā 85, kuras vērtē darba autore, nomas maksa no 2008. gada marta līdz 2009. gada aprīlim bija 11 EUR/kv.m , tomēr sākoties ekonomiskajai nestabilitātei un veikala apgrozījuma samazinājumam, nomas maksa tika samazināta līdz 6 EUR/kv.m. Telpu nomas maksa samazinājās vidēji par 50%, kas ir ļoti augsts rādītājs;
11. Nekustamo īpašumu tirgus analīze ir svarīgs un nepieciešams posms vērtētāja darbā un ikdienā. Izvērtējot tirgus situāciju un veicot tendenču analīzi, vērtētājs gūst priekšstatu par konkrētā īpašuma veida pašreizējo pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī par faktoriem, kas ietekmē īpašuma tirgus vērtību;
12. Vērtēšana ir salīdzinoši jauna nozare Latvijas tautsaimniecībā. Līdz ar nekustamo īpašumu tirgus attīstību pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu pirmajā pusē, radās nepieciešamība pēc speciālistiem, kas varētu veikt nekustamā īpašuma novērtēšanu. Nekustamā īpašuma tirgus vērtības noteikšana bija nepieciešama gan pirkšanas un pārdošanas gadījumos, gan pieņemot lēmumus par hipotekārajiem kredītiem, gan veicot īpašuma apdrošināšanu, gan arī nodokļu vajadzībām;
13. Galvenie nekustamā īpašuma vērtību ietekmējošie faktori ir tā atrašanās vieta, nekustamā īpašuma raksturs, tā pašreizējā un labākā un efektīvākā izmantošana, zemes uzlabojumu fiziskais stāvoklis, tirgus konjunktūra, kā arī makroekonomiskie faktori, kas nosaka ieguldījumu riska nekustamā īpašumā līmeni;
14. Visbiežāk sastopamās problēmas vērtējot komerciāla rakstura nekustamo īpašumu, kurš nomā telpas ir: labākā un efektīvāka izmantošanas veida noteikšana, salīdzināmo darījumu metodes galvenā problēma - pārdevumu datu savākšana un apstrāde, ja vērtējamais komerciāla rakstura nekustamais īpašums ir unikāls pēc izvietojuma, atrašanās vietas vai pilns ar apgrūtinājumiem, tad tas sarežģī vērtētāja darbu izmantojot salīdzināmo darījumu metodi, ieņēmumu metodes galvenā problēma – noteikt tirgus vērtību, pamatojoties uz nomas maksām, kuras šajos tirgus apstākļos noteikt ir grūti, ieņēmumu metodes potenciālo izmaksu analīze, ieņēmumu metodes kapitalizācijas likmes noteikšana, vērtēšanas metožu līdzsvarošana;
15. Projektu aprēķina daļā tika veikta uzņēmuma Tallinas ielā 85 tirdzniecības telpu novērtējums, kas tika veikts pēc datu salīdzināšanas metodes un ieņēmumu metodes. Tika iegūti sekojoši rezultāti:
ar ieņēmumu metodi aprēķinātais vērtības indikators – Ls36072;
ar salīdzināmo darījumu metodi iegūtais vērtības indikators – Ls 36096.
Pēc aprēķinu rezultātu analīzes un salīdzināšanas iegūtā tirgus vērtība – Ls 36087, noapaļojot Ls 36000.
…
Diplomprojekta mērķis ir izvērtēt nekustama īpašuma tirgū esošos ekonomiskos procesus, to ietekmējošos faktorus, noteikt nekustama īpašuma vērtēšanas pamatprincipus, to realizēšanai izmantojamo metodoloģiju, veikt nekustamo īpašumu tirgus un veicamos darījumu analīzi, risināt nekustama īpašuma vērtēšanas problēmas. Kā galvenais diplomprojekta mērķis bija noteikt komerciāla rakstura nekustama īpašuma vērtēšanas problēmas un to iespējamos risinājumus.
-
Komerciāla rakstura nekustamā īpašuma vērtēšanas problēmas un risinājumi
Term Papers80 Economics, Marketing, Advertising, Real Estate
- Nekustamā īpašuma – Rīgas dzīvokļu tirgus – attīstība, problēmas un tendences
-
Nekustamā īpašuma tirgus attīstība Latvijā
Term Papers87 Real Estate, Construction and construction works
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Nekustamā īpašuma tirgus attīstība Latvijā
Term Papers for university87
-
Nekustamā īpašuma – Rīgas dzīvokļu tirgus – attīstība, problēmas un tendences
Term Papers for university75
-
Investīcijas Latvijas nekustamā īpašuma tirgū
Term Papers for university67
Evaluated! -
Latvijas nekustamā īpašuma tirgus attīstības tendences
Term Papers for university68
Evaluated! -
Nekustamā īpašuma pārdošana izsolē
Term Papers for university50
Evaluated!