-
Kooperatīvā mācīšanās skolēnu motivācijas veicināšanai ģeogrāfijas stundās pamatskolā
Secinājumi
Diplomdarba izstrādes laikā autore izzināja, kā kooperatīvās mācīšanas metodes ietekmē skolēnu mācību motivāciju ģeogrāfijas stundās pamatskolā.
Izpildot diplomdarba pirmo uzdevumu - pētīt un apkopot pedagoģisko literatūru par kooperatīvās mācīšanās būtību, formām, dalībnieku lomām mācību procesā un tās aktualitāti pedagoģiskajā procesā darbā ar pusaudžu vecuma skolēniem – autore ir pētījusi 37 literatūras un informācijas avotus latviešu, angļu un krievu valodā un nonāca pie šādiem secinājumiem:
1. Kooperatīvā mācīšanās ir grupu darbs, bet ne vienmēr grupu darbs ir kooperatīvā mācīšanās. Kooperatīvās mācīšanās svarīgas komponentes ir akadēmisko un sociālo prasmju apguve mācību procesā.
2. Mācību stundās, kuras tiek organizētas, ievērojot kooperatīvās mācīšanās stratēģiju, pedagogam ir jāuzņemas koordinatora loma, bet jāseko līdzi skolēnu izpratnei par uzdevumu izpildi un attiecībām grupā. Skolotājam ir jāskaidro, kā veidot pozitīvu savstarpējo atkarību, kā noritēs individuālā atskaite par paveikto darbu vai individuālā zināšanu pārbaude, un pirms uzdevuma izpildes jāvienojas ar skolēniem par vērtēšanas kritērijiem. Skolēni ir aktīvi mācību stundas dalībnieki, kuri ir atbildīgi par zināšanu apguvi, klasesbiedru apmācību un vērtēšanu.
3. Pastāv divi atšķirīgi kooperatīvās mācīšanās metožu modeļi (Cooperative Learning…, 2005): strukturēto komandu mācīšanās (Structured Team Learning) un neformālās grupu mācīšanās metodes (Informal Group Learning Methods).
4. Globālās tendences pedagoģijā liecina par to, ka kooperatīvā mācīšanās stratēģija ir aktuāla, jo tā palīdz skolēniem pašiem veidot savas zināšanas eksperimentālā un aktīvā formā, sadarbojoties un sacenšoties tikai pašiem ar sevi, kas veicina iecietīgas un atbildīgas personības veidošanos.
Izpildot diplomdarba otro uzdevumu - analizēt teorētisko literatūru par pusaudžu vecumposma īpatnībām, kas ietekmē viņu attīstību un mācību motivāciju – tika secināts:
5. Kooperatīvā mācīšanās palīdz skolēniem attīstīt kritisko domāšanu un radošās spējas, apgūt prasmi uzdrīkstēties un aktīvi iesaistīties mācību procesā, atbildēt par savu un grupas darbu, izvērtēt savu un citu darbu, būt iecietīgiem un pieņemt daudzveidību. Šīs stratēģijas izmantošana ir īpaši aktuāla pusaudžu vecumā, jo tās mērķi sakrīt ar skolēnu vadošajiem motīviem šajā vecumposmā – tieksmi pašapliecināties sabiedrībā, kā arī komunicēt un sadarboties ar vienaudžiem.
…
Diplomdarbs sastāv no teorētiskās daļas un empīriskā pētījuma. Pirmajā daļā autore apkopo un analizē teorētisko literatūru par kooperatīvo mācīšanos, šīs stratēģijas pamatprincipiem, priekšrocībām un metodēm, kas varētu palīdzēt īstenot kooperatīvās mācīšanās mērķi – palīdzēt skolēniem vienlaicīgi apgūt akadēmiskās zināšanas un attīstīt sociālās prasmes. Otrajā diplomdarba daļā autore aplūko pusaudžu vecuma īpatnības un pēta, kā un kāpēc kooperatīvā mācīšanās var veicināt skolēnu mācību motivāciju tieši šajā vecumposmā. Autore izzina globālas tendences pedagoģijā, pievērš uzmanību problēmorientētām mācībām, mūžizglītībai, pamatidejai mūsdienu pedagoģijā „skolēns ir izglītības procesa centrā”. Tiek meklēts pamatojums kooperatīvās mācīšanās formas izmantošanai pedagoģiskajā procesā. Empīrisko pētījumu autore veic Rīgas X ģimnāzijas pamatskolas klasēs (8. un 9. klases). Pētījuma bāze ir 194 skolēni. Autore izstrādā mācību stundu plānus, ievērojot kooperatīvās mācīšanās principus, un veic to aprobāciju mācību stundās. Šajās mācību stundās tiek īstenots pedagoģiskais vērojums. Pirms un pēc mācību stundām, kurās skolēni iesaistās kooperatīvajā mācīšanās, skolēniem tiek piedāvāts aizpildīt anketas par viņu motivāciju apgūt ģeogrāfijas stundu saturu un interesi par atsevišķām stundas komponentēm. Bija apkopoti un analizēti arī pedagoga vērojumi. Teorētiskās literatūras analīzes un empīriskā pētījuma rezultātā autore veido secinājumus par kooperatīvās mācīšanās un pusaudžu mācību motivācijas mijsakarībām. Atslēgvārdi: kooperatīvās mācīšanās metodes, akadēmiskās prasmes, sociālās prasmes, motivācijas attīstība.
- Kooperatīvā mācīšanās skolēnu motivācijas veicināšanai ģeogrāfijas stundās pamatskolā
- Mācīšanās motivācijas veicināšanas iespējas
- Pieaugušā mācīšanās īpatnības. Mācību organizācija pieaugušo grupās
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Mācīšanās optimizācijas iespējas sākumskolā
Term Papers for university45
-
Skolas vadības darbība skolēnu darba drošības un arodveselības iemaņu veidošanā
Term Papers for university129
Evaluated! -
Projekts kā sākumskolas skolēnu praktisko prasmju pilnveidošanas līdzeklis mājturības un tehnoloģiju stundās
Term Papers for university82
-
Skolēnu pašnovērtēšanas ietekme uz mācību sasniegumiem
Term Papers for university68
Evaluated! -
Skolēnu sadarbības prasmju veicināšana ekonomikas stundās 5. un 6.klasē
Term Papers for university49
Evaluated!