-
Patērētāju tiesību aizsardzība civiltiesiskos darījumos Latvijā un Eiropas Kopienas valstīs
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 9 | |
1. | Patērētāju tiesību jēdziens un tā būtība | 11 |
1.1. | Patērētāju aizsardzība patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē | 17 |
1.2. | Patērētāju aizsardzības vadošie principi | 20 |
2. | Patērētāju tiesību aizsardzības centra loma patērētāju tiesību aizsardzībā, funkcijas, uzdevumi | 27 |
3. | Patērētāju tiesību aizsardzība līgumu slēgšanā ar ražotāju, pārdevēju vai apkalpojuma sniedzēju | 34 |
3.1. | Netaisnīgi līguma noteikumi | 38 |
3.2. | Labas ticības princips | 40 |
3.3. | Atteikuma tiesības patērgātāja līgumos | 50 |
4. | Patērētāju aizsardzība Latvijā un Eiropas Kopienas valstīs | 56 |
4.1. | Prasījums par līguma noteikumiem neatbilstošu preci vai pakalpojumu | 59 |
5. | Garantijas saistības patērētāju tiesību aizsardzības izpratnē | 64 |
6. | Regulu un Direktīvu piemērošana patērētāju interešu aizstāvībai | 68 |
Secinājumi un priekšlikumi | 72 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 76 |
Lai noskaidrotu patērētāju tiesību jēdzienu un būtību, nepieciešams noskaidrot, kas ir patērētājs, pakalpojums, pakalpojuma sniedzējs, pārdevējs, prece un ražotājs. Visi minētie termini ir formulēti Latvijas Republikas 1999.gada 18. marta „Patērētāju tiesību aizsardzības likuma” (turpmāk darbā – PTAL) 1.pantā
• patērētājs - fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties preci vai izmantot pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību;
• pakalpojums - personas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros par atlīdzību vai bez tās izpildīts patērētāja pasūtījums vai tāda ar patērētāju noslēgta līguma pildīšana, saskaņā ar kuru tiek iznomāta kāda lieta, izgatavota jauna lieta, uzlabota vai pārveidota esoša lieta vai tās īpašības vai veikts darbs, vai gūts nematerializēts darba rezultāts;
• pakalpojuma sniedzējs - persona, kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros sniedz pakalpojumu patērētājam;
• pārdevējs - persona (arī importētājs), kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros piedāvā vai pārdod preci patērētājam, kā arī persona, kas darbojas pārdevēja vārdā vai viņa uzdevumā;
• prece - jebkura lieta, ko piedāvā vai pārdod patērētājam;
• ražotājs - persona, kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros izgatavo vai atjauno preci pārdošanai vai uzrāda sevi kā ražotāju, norādot (marķējot) uz preces vai tās iesaiņojuma vai preces tehniskajā pasē savu nosaukumu (firmu), vārdu, uzvārdu un preču zīmi, vai citu atšķirības zīmi.
Respektīvi, patērētāju tiesību būtība balstās uz attiecībām, kas rodas starp patērētāju un ražotāju, starp patērētāju un pārdevēju, starp patērētāju un pakalpojuma sniedzēju, patērētājam iegādājoties preci vai saņemot pakalpojumu.
Pēc autora domām, vienlīdz, svarīgi ir konstatēt pretrunas, kas rodas starp juridiskā spēka hierarhiju piemērojot vispārējās tiesību normas attiecībā pret speciālajām tiesību normām. Darba autors norāda, ka, saskaņā ar likuma, „Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” 8.pantu, ja konstatēta pretruna starp normatīvajos aktos ietvertajām vispārējām un speciālajām tiesību normām, vispārējā tiesību norma ir spēkā tiktāl, ciktāl to neierobežo speciālā tiesību norma. Patērētāju tiesību aizsardzības likums, turpmāk tekstā – PTAL, otrā nodaļa nosaka tiesiskās attiecības darījumos, kuros viens no līgumslēdzējiem ir patērētājs. Ņemot vērā iepriekš minēto, autors secina, ka PTAL normas regulē tiesiskās attiecības starp konkrētām personām, no kurām viena puse ir patērētājs, tādēļ šīs normas attiecībā pret Civillikuma normām ir atzīstamas par speciālajām.
Kritērijs darījuma atzīšanai par tādu, kas pakļauts PTAL regulējumam, ir līguma subjekts – (patērētājs - fiziska persona, kas neizmanto preci vai pakalpojumu saimnieciskās vai profesionālas darbības nodrošināšanai), nevis sniegtā pakalpojuma vai pirkuma veids. Noteikti var apgalvot, ka katrs no mums ir patērētājs visdažādākās sadzīves jomās. Katru dienu mēs iepērkamies vai izmantojam kādus pakalpojumus, tādā veidā stājoties līguma attiecībās ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju. Cilvēkiem nostiprinājies uzskats, ka patērētājs ir tikai pircējs veikalā, bet patiesībā vide, kurā šīs attiecības darbojas ir daudz plašāka. …
Darbam praktiska nozīme, jo autors pats strādājis patērētāju tiesību aizsardzības jomā, līdz ar to problēmu analīze un praktiskie ierosinājumi objektīvi atspoguļo reālo situāciju un nepieciešamās izmaiņas likumdošanā. Maģistra darbs aizstāvībā novērtēts ar 8 ballēm. Izmantoti 73 avoti, 102 atsauces.
- Līgumsods kā viens no saistību tiesību pastiprināšanas veidiem
- Patērētāju tiesību aizsardzība civiltiesiskos darījumos Latvijā un Eiropas Kopienas valstīs
- Personas goda un cieņas krimināltiesiskā aizsardzība
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Bērnu aizsardzība no prettiesiskām darbībām Latvijā
Term Papers for university55
Evaluated! -
Patenttiesību sistēmas lietderības un samērīguma principi tiesību filosofijas skatījumā
Term Papers for university52
Evaluated! -
Patērētāju tiesību aizsardzības likumdošana Latvijā
Term Papers for university77
-
Pircēja un pārdevēja savstarpējās attiecības patērētāju tiesību aizsardzības sfērā
Term Papers for university58
Evaluated! -
Nekustamo īpašumu īpašnieku īpašumu tiesību ierobežojumi kā cilvēktiesību pārkāpums
Term Papers for university73
Evaluated!