Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
21,48 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:471589
 
Author:
Evaluation:
Published: 15.06.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 59 units
References: Used
Time period viewed: 2000 - 2010 years
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
1.  AR PATĒRĒTĀJU AIZSARDZĪBU SAISTĪTIE TEORĒTISKIE ASPEKTI    8
1.1.  Patērētājs un tā uzvedība tirgū    8
1.2.  Ražotāja un patērētāja savstarpējās attiecības un intereses    19
1.3.  Kvalitātes nozīme patērētāja un preču ražotāju ikdienā un savstarpējās attiecībās    24
1.4.  Patērētāju interešu kustība - konsjumerisms    29
2.  PATĒRĒTĀJU TIESĪBU AIZSARDZĪBAS REGULĒJOŠO NORMATĪVO AKTU ANALĪZE LATVIJĀ    34
2.1.  Patērētāju tiesību aizsardzības normatīvā bāze Eiropas Savienībā    34
2.1.  Patērētāju tiesību aizsardzības normatīvā bāze Latvijā    42
3.  PATĒRĒTĀJU TIESĪBU AIZSARDZĪBAS UZRAUDZĪBAS IESTĀDES LATVIJĀ    53
3.1.  Patērētāju tiesību aizsardzības centrs un tā darbība Latvijā    61
3.2.  Nevalstiskās patērētāju organizācijas Latvijā    67
4.  PATĒRĒTĀJU TIESĪBU AIZSARDZĪBA UN AKTUĀLĀKĀS PROBLĒMAS LATVIJĀ    71
4.1.  Lielākie patērētāju tiesību pārkāpumi preču tirgū    77
4.2.  Lielākie patērētāju tiesību pārkāpumi pakalpojumu tirgū    80
4.3.  Patērētāju tiesību pārkāpumi saistībā ar līguma noteikumiem    84
4.4.  Patērētāju tiesību pārkāpumi komercprakses un reklāmas jomā    90
4.5.  Patērētāju zināšanu un viedokļa analīze par patērētāju tiesībām Latvijā    94
  SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI    107
  SUMMARY    113
  РЕЗЮМЕ    116
  SAĪSINĀJUMU SARAKSTS    119
  IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS    120
  PIELIKUMI    124
Extract

SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Pamatojoties uz veiktajiem pētījumiem, autors ir nonācis pie sekojošiem secinājumiem:
1. Valsts labklājības un bagātības avots ir cilvēka apzināta darbība, lai maksimāli apmierinātu savas vajadzības. Galvenie dalībnieki ekonomikā ir patērētājs no vienas puses un ražotājs no otras. Abu pušu mērķis ir apmierināt savas vajadzības un gūt lielāko labumu pelņas vai atalgojuma veidā. Ikdienā ikviens iedzīvotājs ir patērētājs – izmantojot dažādas preces un izmantojam. Tādējādi veidojas patēriņa tirgus un tā pamatā ir patērētājs, kas ir šī tirgus virzītājspēks.
2. Mūsdienu tirgus ekonomikas apstākļos, patēriņa preču tirgū, ražotāji un patērētāji ir divas pretim stāvošas puses ar pretējām interesēm. Patērētājs cenšas iegādāties preces ar visaugstāko kvalitāti un zemāko cenu, bet ražotājs cenšas saražot preces ar minimāliem izdevumiem un pārdot tās par visaugstāko cenu. Tomēr ražotājam ir jārēķinās, ka ražošanas mērķis patērēšana, nevis otrādi.
3. Patērētāja rīcību tirgū un pirkšanas lēmuma procesu nosaka vairāku faktoru kopums: kā ārējas vide, sociālie faktori, kultūra, personiskās īpašības un psiholoģiskie faktori.
4. Līdz ar ražošanas attīstību un tirgus globalizāciju ar vien lielāku nozīmi iegūst uzņēmuma mārketinga pasākumi, kas mēģina ietekmēt uzņēmumam labvēlīgu patērētāja lēmumu pieņemšanu. Tirgus sistēma šobrīd, balstās vairāk uz preču ražošanu un reklamēšanu, nevis uz patērētāju neatkarīgu izvēli. Pretojoties ietekmēšanas tendences pastiprināšanai no ražotāja puses, patērētājiem rodas tieksme aizsargāt savas intereses.
5. Preču un pakalpojumu tirgus kļūstot arvien piesātinātākam, patērētāja izvēli arvien biežāk nosaka konkrētas preces un pakalpojuma raksturojošo īpašību kopums jeb kvalitāte. Mūsdienās kvalitāte ir viens no līdzekļiem cīņā par pircēju un nepārtrauktas kvalitātes pilnveidošana šodienas uzņēmējdarbības pasaulē ir viena no izdzīvošanas prasībām. Konkurences faktoram ir pielāgošanās tendences, kas ražotāju piespiež domāt par kvalitāti, ja viņam draud izspiešana no tirgus. Tātad konkurence ir stimuls produktu un pakalpojumu kvalitātes uzlabošanai un kvalitāte ir konkurētspējas sastāvdaļa.
6. Patērētāju interešu un tiesību aizsardzības nepieciešamību nosaka tirgus nepilnības kā, konkurences izkropļošana (monopoli, licenzēšanas sistēmas, u.tt.), kas nerada veselīgas konkurences efektus. Tāpat būtiskas tirgus nepilnības ir informācijas trūkums, preču un pakalpojumu drošuma trūkums (bīstamas, viltotas preces), tiesu sistēmas dārdzība.
7. Efektīvai tirgus uzraudzībai ir nozīmīga loma gan patērētāju tiesību aizsardzībā, gan vienlīdzīgas un godīgas konkurences nodrošināšanā, jo tā ietver gan produktu un pakalpojumu atbilstības uzraudzību un pārbaudi tirgū, gan arī nodrošina atbilstošu darbību veikšanu, ja produkts vai pakalpojums neatbilst prasībām.
8. Patērētāju tiesību un interešu aizsardzība valsts līmenī tiek nodrošināta ar divu pamatelementu palīdzību. Pirmais pamatelements ir atbilstoša normatīvo dokumentu bāzes izstrāde un pieņemšana, kas sevī ietver likumus, noteikumus, lēmumus un rīkojumus. Bet otrs elements ir valsts institūcijas, kas veic valsts politikas patērētāju tiesību aizsardzības jomā īstenošanu ikdienā.
9. ES patērētāju tiesību aizsardzības tiesiskā bāze veidojas no vispārīgiem likumdošanas aktiem, kas saistīti ar produkcijas kvalitāti un drošību, darījumu drošumu, patērētāju izglītību un citiem likumdošanas dokumentiem, kas saistīti ar patērētāju interesēm. ES neregulē katras dalībvalsts patērētāju tiesību aizsardzības politiku, bet gan nosaka galvenās vadlīnijas un minimālos standartus, kas jāievēro preču un pakalpojumu ražotājiem.
10. Patērētāju aizsardzības normatīvo bāzi Latvijā veido gan likumi, gan arī dažādi MK noteikumi. Patērētāju tiesību aizsardzības tiesiskā bāze Latvijā, galvenokārt, ir attīstījusies pateicoties integrācijai ES, jo daudzi likumi ir pieņemti pielāgojot ES direktīvas un regulas.
11. Ar tirgus uzraudzības funkciju patērētāju interešu aizstāvības jomā nodarbojas vairākas valsts iestādes un nevalstiskās organizācijas. Galveno lomu patērētāju tiesību aizsardzības sistēmā ieņem PTAC.
12. Līdz ar piešķirtā valsts finansējuma samazinājumu, valsts budžeta izdevumu samazināšanas apstākļos, PTAC bija spiests slēgt divas no savām trijām filiālēm reģionos, tādējādi palielinot patērētāju interešu pārkāpumu palielināšanas risku tieši reģionos, kur patērētāji uz doto brīdi ir visneaizsargātākie.
13. PTAC nespēj nodrošināt pilnvērtīgu tirgus uzraudzību, jo piešķirtais valsts finansējums neļauj palielināt darbinieku skaitu, lai nodrošinātu ar vien pieaugošo centram uzlikto pienākumu veikšanu un sūdzību un konsultāciju

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register