Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
  • Pensiju sistēmu atšķirības vecajās un jaunajās Eiropas Savienības valstīs

     

    Term Papers74 Economics

21,48 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:714268
 
Author:
Evaluation:
Published: 26.11.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 49 units
References: Used
Time period viewed: 2000 - 2010 years
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  SAĪSINĀJUMU SARAKSTS    5
  IEVADS    6
1.  Pensiju sistēmas kā sociālās politikas sastāvdaļas teorētiskais pamatojums    10
1. 1.  Pensiju sistēmas loma sociālās politikas ietvaros    10
1. 2.  Pensijas būtība, pensiju sistēmas un to veidi    12
1. 3.  Pensiju sistēmas attīstības vēsture    18
1. 4.  Pensiju sistēmas struktūra    23
2.  Pensiju sistēmu analīze ES ietvaros    25
2. 1.  Zviedrijas pensiju sistēmas analīze    25
2. 2.  Apvienotās Karalistes pensiju sistēmas analīze    33
2. 3.  Rumānijas pensiju sistēmas analīze    40
2. 4.  Latvijas pensiju sistēmas analīze    45
3.  Latvijas pensiju sistēmas pilnveidošanas iespējas    59
3. 1.  Kvalitatīvais pētījums un tā pamatojums    59
3. 2.  Pensiju sistēmu pozitīvo un negatīvo iezīmju analīze un novērtējums    60
  Secinājumi un priekšlikumi    67
  Izmantotās literatūras un avotu saraksts    70
Extract

Secinājumi un priekšlikumi
Secinājumi:
1. Sociālā politika būtībā ir valdības plāns, kura mērķis ir vienlīdzīgāk pārdalīt resursus visiem iedzīvotājiem, nodrošinot iespēju saņemt veselības aprūpi, izglītību un sociālo nodrošinājumu.
2. Sociālo politiku nosaka sabiedrībā dominējošās vērtības un problēmas, kas ar tām saistās - ģimene, darbs, nācija, ienākumi un mājas nodrošināšana.
3. Pensija veidojas no specifiska veida investēšanas pensiju sistēmā, kura nākotnē nodrošina pensiju izmaksu. Pensijas apmērs atkarīgs no pensijas uzkrāšanas perioda (sociālo iemaksu veikšanas stāža) un algas apmēra.
4. Pamatā pensiju sistēmas tiek balstītas uz trīs pīlāriem – 1. valsts vadītais nefondētais pensiju pīlārs, 2. – privāti pārvaldītais fondētais pensiju pīlārs, 3. – brīvprātīgais, privāti pārvaldītais, fondētais pīlārs.
5. Šī brīža pensiju politika un sistēmu pamati ir sākuši veidoties jau 19. gadsimtā pēdējā dekādē. Pirmās divas pensiju shēmas (vāciešu shēma 1889.gadā (saistīta ar ienākumiem) un dāņu shēma 1891. gadā (ar universālu pamatlikmi)) kļuva par galvenajiem modeļiem pensiju politikas veidošanā. Pirmā privātā shēma, kas ietekmēja pašreizējo privāto pensiju shēmu veidošanos un izplatīšanos, tika izveidota 20. gadsimta astoņdesmitajos gados.
6. Veicot reformas 90. gados, valstis ņēma vērā gaidāmās demogrāfiskās izmaiņas, tomēr pašreizējās sistēmas daudzās valstīs nepasargā to darbību no sabiedrības novecošanās sekām, kas nākotnē ļoti ietekmēs strādājošo iemaksu slogu un pensiju izmaksu apjomu.
7. Zviedrijas pensiju sistēmas finansiālo stabilitāti un pensiju augsto līmeni nosaka augstās sociālās apdrošināšanas iemaksas un automātiskie stabilizētāji, kas notur pensijām paredzētos līdzekļus un nākotnes pensiju saistības līdzsvarā, ļauj izmaksāt dāsnas pensijas, un uzkrāt finansiālas rezerves. Pozitīva iezīme ir arī noteiktais pensionēšanās vecums (65 gadi), kas ir augstākais pētītajās valstīs, un uz kuru būtu jātiecas arī Latvijai.
8. Apvienotās Karalistes pensiju sistēmā spēcīgs ir privāti pārvaldīto pensiju sektors, kas ir attīstījis personu individuālo ieinteresētību savu vecumdienu nodrošināšanā. Svarīga loma šajā sektorā ir Pensiju Aizsardzības fondam, kas rada garantijas pensiju pārvaldītāju bankrotēšanas gadījumā. Un no šīs iezīmes vajadzētu mācīties arī Latvijai. Tajā pašā laikā valsts radītais nodrošinājums pensionāriem ir mazs un sistēma ir ļoti komplicēta.
9. Rumānijas sistēma vēl ir salīdzinoši jauna un nav iespējams pilnībā spriest par tās darbības rezultātiem. Tomēr no Rumānijas Latvija var pārņemt kvalifikācijas perioda, kas dod tiesības uz pilnu pensiju, līmeni, vai vismaz mēģināt to pietuvināt šiem rādītājiem (Pilnai pensijas saņemšanai Rumānijā nepieciešami 30 gadi un 9 mēneši darba vīriešiem un 25 gadi un 9 mēneši darba sievietēm).
10. No izveidotās pensiju sistēmas struktūras viedokļa, Latvijas pensiju sistēma ir izveidota veiksmīgi.
11. Darba gaitā galvenās konstatētās vājās puses Latvijas pensiju sistēmā ir:
- zemais nodrošinājums pašreizējiem pensionāriem, kuru galvenokārt nosaka pensijām paredzēto finanšu nepietiekamība, pašreizējā pensiju aprēķināšanas bāze (algas periodā no 1996. līdz 1999. gadam);
- gaidāmā sabiedrības novecošanās, kuras ietekmes samazināšanai pagaidām nekas netiek darīts
- strādājošo personu ienākumu līmenis, kas neļauj veikt pietiekamus uzkrājumus trešajā pensiju līmenī, un nenodrošina lielu iemaksu apjomu pirmajā un otrajā pensiju līmenī;
- sabiedrības neinformētība galvenokārt par otrā līmeņa darbību un individuālā uzkrājuma veidošanas nepieciešamību;
- zems kvalifikācijas periods, kas dod tiesības uz pensiju, - tikai 10 gadi.
12. Veiktā ekspertu aptauja apstiprināja lielāko daļu darba gaitā konstatēto problēmu, kas atspoguļotas 11. secinājumā.
13. Eksperti citu pētīto valstu pensiju sistēmas nepārzina un par tām daudz un speciāli neinteresējas, bet var nosaukt galvenās pozitīvās un negatīvās šo sistēmu iezīmes.
14. Nepieciešamas radikālas izmaiņas, lai uzlabotu šī brīža un turpmāko Latvijas pensionāru stāvokli. Izmaiņām, pirmkārt, jāiekļauj valdības attieksmes maiņu un politisko lēmumu rūpīgāku pārdomāšanu, jo šī brīža pieņemtie lēmumi tikai pasliktina pensionāru nodrošinājumu. Neko nemainot, situācija neuzlabosies.
15. Darba sākumā izvirzītā hipotēze apstiprinājusies daļēji (skatīt 66. lpp.)

Priekšlikumi:
Latvijas Republikas Labklājības ministrijai:
1. Paaugstināt pensionēšanās vecumu vismaz līdz 65 gadiem tuvākajos desmit gados, un līdz ar to arī kvalifikācijas periodu, kas dod tiesības uz pensiju, vismaz līdz 15 gadiem.

Priekšlikums Finanšu un kapitāla tirgus komisijai:
2. Vismaz līdz 2014. gadam ieviest Latvijā fondu, kas būtu līdzīgs Pensiju Aizsardzības fondam Apvienotajā Karalistē, kas garantētu drošību privāto pensiju pārvaldītāju bankrotēšanas gadījumā.

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −50,24 €
Work pack Nr. 1234779
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register