Auto vadīšana mūsdienās kļuvusi par ikdienas neatņemamu sastāvdaļu. Tā sniedz cilvēkam nepieciešamo personīgo mobilitāti, neatkarību un brīvību. Arvien strauji pieaug tehnoloģiju attīstība. Automašīnas tiek papildinātas ar jaunām funkcijām un ierīcēm, lai lietotājam maksimāli pārvietošanos ar auto padarītu drošu, komfortablu un baudāmu, kā arī tiek paredzēti arvien jauni riska faktori un veikti preventīvie pasākumi to novēršanai. Neskatoties uz to, pastāv vairāki auto vadīšanu un situāciju uz ceļa ietekmējoši faktori, sākot ar auto tehnisko stāvokli un tā apkārtējo vidi (piemēram, laikapstākļiem vai ceļa segumu) un beidzot ar vadītāja un apkārtējo vadītāju emocionālo, psiholoģisko un fizioloģisko stāvokli, kā arī pasažieriem automašīnā. Ņemot vērā skaudro satiksmes negadījumu situāciju pasaulē, kur gandrīz 50% no visu letālo ceļu satiksmes negadījumiem ietver vieglās automašīnas (WHO, 2018) un Latvijā, kur vieglie transportlīdzekļi iesaistīti visvairāk autoavārijās, visvairāk cietušo ir vieglo auto vadītāji, bet gandrīz puse no visiem cietušajiem satiksmes negadījumos ir auto pasažieri (CSDD, 2020), satiksmes pētnieki secina, ka ir nozīmīgi aplūkot gan vadītāju ietekmējošos faktorus uz ceļa, gan arī pasažieru ietekmi uz auto vadītāju un kopējo satiksmes drošību.
Neskaitāmi pētījumi ir pierādījuši, ka pasažieriem ir būtiska ietekme uz vadītāju un iznākumu uz ceļa (piemēram, Orsi et al., 2013; Ouimet et al., 2015) un norāda, ka pastāv dažādi, iespējams, traucējoši faktori, ko pasažieri rada vadītājiem (piemēram, komunikācija un komentāri), kas novērš vadītāja uzmanību, kā arī pati pasažieru klātbūtne var palielināt iespēju vadītājiem rīkoties citādi, nekā ierasts.
…