Latvijas pilsētas ir zemes rotas.
Tās ir garīgās un mākslinieciskās kultūras centri, kur iemiesojas daudzu paaudžu veikums vides veidošanas mākslā – sākot ar pilsētbūvniecību un arhitektūru un beidzot ar vienkāršām ikdienā izmantojamām lietām.
Daudzas pilsētas glabā dziļas senatnes liecības, kas gadsimtu gaitā uzslāņojušās citas uz citas un kopā ar pagātnē radīto veido dzīvu būvmākslas vēstures un cilvēku likteņstāstu spoguli. (26,2).
Sākumskolas klašu posmā viena no aktuālākajām mācību tēmām ir ,,Latvijas pilsētas”.
Apgūstot šo tēmu, skolēni dziļāk iepazīst Latvijas ģeogrāfiju, orientējas Latvijas lielāko pilsētu nosaukumos, atrašanās vietās Latvijas teritorijā un kartē, kā arī iepazīst šo pilsētu kultūrvēsturisko nozīmi un saimniecisko vietu Latvijas ekonomikā. Šīs tēmas apguve nodrošina skolēnu orientēšanās prasmes ikvienā Latvijas pilsētā, izmantojot palīglīdzekļus – karti, plānu, informācijas centrus. Reizē ar tēmas ,,Latvijas pilsētas” apguvi noris skolēnu pilsoniskās attieksmes veidošanās pret savu valsti. Skolēni iepazīst dažādu Latvijas pilsētu vēsturiskos notikumus, vietas un objektus, kuri saistīti ar pilsētu vēsturi un izcelšanos vai nosaukuma rašanos. Tas veicina patriotiskās attieksmes pozitīvu virzību. Ir lietderīgi skolēnus iepazīstināt ar tām vietām, kuras viņus vairāk interesē. Šīs tēmas apguves gaitā skolēni iemācās salīdzināt pilsētas vidi ar lauku vidi, izvērtēt katras no šīm vidēm priekšrocības un trūkumus un izdarīt secinājumus atbilstoši saviem uzskatiem.
Mācību procesā, izmantojot dažādas mācību metodes, ir iespējams panākt labus rezultātus gan tēmas apguvē, gan dažādu dzīvei nepieciešamo prasmju veidošanā un attīstīšanā, gan audzināšanas darba jomā.
Tēmas ,,Latvijas pilsētas” saturs 3.klasē.
Dabaszinību kursa mērķis – iepazīstināt skolēnus ar apkārtējo dabu: kā dzīvo, tā nedzīvo, tās neatdalot, parādīt, kā cilvēks izmanto dabu savām vajadzībām, vingrināt un izkopt bērna intelektu, rosināt ieskatīties un ieklausīties dabas skaistumā un klusumā, veicināt saudzīgu attieksmi pret dabu. Skolēns gūst pirmos priekšstatus par vides izglītību, kuras mērķis ir panākt, lai katrs skolēns izvēles priekšā spētu prasmīgi izanalizēt situāciju un pieņemt tādus lēmumus, kas sekmētu vides kvalitātes uzlabošanos(25,31).1.klasē dabaszinībās skolēni jau apguvuši
*prasmi pazīt Latvijas valstī zīmīgus kultūrvēsturiskus pieminekļus (2,31) un dažas lielākās pilsētas, vairāk akcentējot Rīgu kā galvaspilsētu;
Latvijas lielākās pilsētas atpazīst pēc fotogrāfijām un videofilmām. Var nosaukt attēlā vai videomateriālā redzamos kultūrvēsturiskos pieminekļus un to atrašanos vietu.
*ir apguvuši prasmi atšķirt pilsētu apzīmējumus Latvijas kartē (2,38);…