Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
  • T.Veblena patērētāju uzvedības teorija un tās aktualitāte mūsdienās

     Free!

    Term Papers73 Economics

T.Veblena patērētāju uzvedības teorija un tās aktualitāte mūsdienās
File size:
143 KB
ID number:

902420

 
Evaluation:
Published: 07.12.2010.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 32 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Anotācijas    3
  Ievads    9
1.  T.Veblena teorijas rašanās sociālekonomiskie apstākļi    12
1.1.  T.Veblens kā institucionālisma pamatlicējs    12
1.2.  Teorijas vēsturiskie priekšnoteikumi    17
1.3.  Problemātikas rašanās raksturojums    24
2.T.  Veblena teorijas kritisks apskats    41
2.1.  Vēsturiskā determinācija un kritēriji    41
2.2.  Arhimūsdienīgās sociālekonomiskās attiecības    47
2.3.  Specifiskās izpausmes    50
3.  Teorijas analīze mūsdienu kontekstā    55
3.1.  Teorijas grafiskā analīze    55
3.2.  Nelietderīgā patēriņa izpausmes mūsdienās    63
3.3.  Vērtību iespējamie attīstības scenāriji    72
4.  Patērētāju uzvedības īpatnību koncepcija    77
  Secinājumi un priekšlikumi    88
  Izmantotās literatūras un avotu saraksts    91
  Galvojums    94
  Pielikumi    95
Extract

Pēc neatkarības atgūšanas, liela uzmanība Latvijas valsts tautsaimniecības attīstībai ir veltīta īpašumtiesību lietu sakārtošanai Latvijas PSR atstātajam rūpnieciskajam mantojumam un mājsaimniecību nekustamajam īpašumam, investīciju piesaistei jaunu darba vietu nodrošināšanai, kā arī ekoloģiskās vides uzlabošanai. Visi šie valsts makro līmeņa pasākumi ir vērsti sociālās labklājības paaugstināšanai un saglabāšanai.
Tomēr jāatzīst, ka iedzīvotāju labklājība nebalstās tikai uz maksimālu ienākumu gūšanu ar mērķi nodrošināt aizvien pieaugošu patēriņu. Svarīga ir izdevumu struktūras racionāla izvērtēšana, kas ļautu ne tikai ražošanai un pakalpojumiem, bet arī patēriņam uzlabot savu nosacīto lietderības koeficientu.
Temata aktualitāte sakņojas apstāklī, ka līdz šim mūsdienu tirgus ekonomikas un straujā zinātniski-tehnoloģiskā progresa apstākļos maz ievērības ir veltīts valsts iedzīvotāju ekonomisko attiecību psiholoģiskajam klimatam. Darbā apskatītā teorija ir aktuāla ar to, ka lielākā mērā akcentē neekonomiskas dabas sociālo parādību ietekmi uz ekonomiskajiem procesiem, to savstarpējo mijiedarbību. Lai gan tirgus dalībnieku ekonomisko attiecību pamatlikumi netiek apšaubīti, teorijā uz atsevišķiem piemēriem tiek parādīts, ka dažkārt šķietami loģiska motivācija noved pie neekonomiskām sekām un rezultātā veidojas tirgus paradoksi, kas plašāk raksturoti darba trešajā nodaļā.
Sakarā ar augšminēto izvēlēta maģistra darba tēma “T.Veblena patērētāju uzvedības teorija un tās aktualitāte mūsdienās”. Maģistra darba mērķis ir izanalizēt minētās teorijas argumentus un izmantotos piemērus, izvērtēt to pamatotību un secināt par to aktualitāti un izpausmes veidiem mūsdienu Latvijas apstākļos.
Ekonomikas zinātnē nav vienkāršu noteikumu, lai atšķirtu pareizu teoriju no kļūdainas, adekvātu no neatbilstošas. Ar teoriju atspēkošanas kritēriju var iedalīt visus ekonomiskos izteikumus pozitīvos un normatīvos un tādā veidā norādīt, kādā jomā ir jāveic empīriskie pētījumi. Turklāt var parādīt, ka pat normatīvām tēzēm ir slēpts pozitīvs pamats, kas atstāj iespēju kādreiz pārbaudīt tās empīriski.
Tomēr atsevišķas substancionālas normatīvas teorēmas nekad neizdosies pakļaut empīriskai pārbaudei. Bez tam pastāv tēžu un teorēmu kopums, kas attiecas uz ekonomisko uzvedību, bet neļauj to prognozēt. Savā ziņā liels apjoms pastāvošo ekonomisko doktrīnu līdzinās sava veida metafizikai.
Lielā mērā arī T.Veblena teorija un tās attīstītāju vēlākie darbi pieder pie šīs ekonomikas grūti matimatizējamās daļas, kas jebkuram tās analizētājam nopietni apgrūtina atšķirt vērā ņemamos pamatkritērijus no tukšiem spekulatīviem izteikumiem. Jāņem vērā, ka atšķirībā no stingri determinētām ekonomikas disciplīnām kā ekonometrijas, statistikas u.c., patērētāju uzvedības teorijas ir vienas no laikā vismainīgākajām un pārvērtējamākajām.
Attiecīgi apskatītā un līdzīgas teorijas balansē starp zinātni un atsevišķu indivīdu novērojumu aprakstiem un secinājumiem, kas ekonomikas literatūra dažkārt tiek apzīmēts ar terminu “aprakstošā ekonomika”. Jebkurā gadījumā neoklasiskajai teorijai veltītā kritika daudzreiz bija pamatota, kaut arī nesniedza tās vietā stingri novatorisku virzienu.
Tāpēc darba izvirzītā mērķa sasniegšanai nepieciešams risināt sekojošus uzdevumus:
1)dot ieskatu teorijas rašanās sociālekonomiskajiem apstākļiem;
2)analizēt teorijā apskatīto psiholoģisko problēmu loku ietekmi uz ekonomiskām parādībām, papildinot to ar autora kritiskām piezīmēm;
3)kritiski novērtēt teorijas postulētos secinājumus;
4)radīt teorijas empīriskai daļai matemātisku determinējumu;
5)saistīt teoriju ar jaunajiem apstākļiem un pamatot tās aktualitāti ar mūsdienīgiem piemēriem. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −42,96 €
Work pack Nr. 1235369
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register