-
Valoda kā sazināšanās līdzeklis 4 - 5 gadus veciem bērniem
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | ||
1. | Bērnu valodas attīstības apskats pedagogu un psihologu literatūrā | 7 |
1.1. | Valodas būtība | 7 |
1.2. | Valodas attīstības īpatnības | 13 |
1.3. | Ģimenes, pedagogu un apkārtējās vides loma bērna valodas veidošanās procesā | 21 |
1.4. | Bērna valodas attīstības traucējumi un to cēloņi | 28 |
1.5. | Folkloras izmantošanas iespējas caur radošo rotaļu bērna valodas attīstībā | 32 |
1.6. | Dažādu nodarbību ietekme uz bērna valodas attīstību | 37 |
2. | Folkloras izmantošanas iespēju 4-5 gadus vecu bērnu valodas attīstībā pētīšana | 42 |
2.1. | Pētījuma procedūras un metožu apraksts | 42 |
2.2. | Pētījuma rezultātu analīze | 51 |
Secinājumi | 64 | |
References | 65 |
IEVADS
Pašreiz pirmsskolas vecuma bērnu runas attīstībai tiek veltīta liela uzmanība un izvirzītas augstas prasības, jo pilnvērtīgai bērna valodas attīstībai pirmsskolas vecumā ir liela nozīme, lai varētu sākt mācīties lasīt un rakstīt, lai bērns sekmīgi turpinātu mācības skolā. Runas attīstīšana ir viens no galvenajiem pirmsskolas skolotāja uzdevumiem. Bērnam augot, apkārt esošās lietas un notikumi iegūst savu nozīmi, tie savienojas ar dzimtās valodas vārdiem, un bērns spēj izteikt savas vēlmes, vēlāk – savus vērtējumus un spriedumus.
Ne vienmēr vecāki un pedagogi apzinās, ka valodas attīstībā liela nozīme ir arī rokas vingrinājumiem, jo bērna valodas attīstība ir cieši saistīta ar roku sīkās muskulatūras pilnvērtīgu darbību.
Ļoti svarīgi arī zināt fizioloģiskos, bioloģiskos, psiholoģiskos un garīgos faktorus bērna attīstībā, tāpēc pirmsskolas izglītības iestādē jāstrādā zinošiem pedagogiem, kas bērna valodas attīstību prot veicināt rotaļājoties, bez papildus stresa, dzīvojot un darbojoties piemērotā vidē starp vienaudžiem.
Arvien vairāk bērniem nepieciešama logopēda palīdzība. Iemesli kādēļ dažiem bērniem runa attīstās ātrāk un labāk, bet citiem tā kavējas, var būt dažādi. Svarīgi šos iemeslus prast laikus pamanīt un palīdzēt.
Lai arī katrs bērns aug un attīstās neatkārtojamā veidā, tie visi iziet noteiktus attīstības posmus, kuru ietvaros viņiem bieži vien ir līdzīgas iezīmes, kas ir kopīgas daudziem attiecīgā vecuma bērniem.
Svarīgi ir zināt katra bērna ģimenes apstākļus, saprast, kā bērns attīstās un kādas prasības tam izvirzīt un kā viņu stimulēt.
Ne reti latviešu pirmsskolas iestādi apmeklē arī cittautiešu bērni. Esmu novērojusi, ka šiem bērniem valodas attīstības process sākumā kavējas. Kad jāmācās vairākas lietas vienā reizē, no bērna tiek prasīta papildu slodze, un tādēļ valodas attīstība kādā noteiktā laika posmā ir gausāka. Tā kā bērni lielāko dienas daļu pavada bērnudārzā, tad pedagogu attieksme pret bērnu, vide un piedāvātais apmācības veids tieši ietekmē bērna valodas attīstību.
Mums audzinātājām no mazā cilvēka jāgaida tas, kas atbilst viņa vecumam un spējām. Pēc manām domām pamats stiprām saitēm ar bērniem ir nesavtīga mīlestība. Tikai tāda mīlestība var nodrošināt bērna spējas attīstīties vispusīgi un pilnvērtīgi, un pasargāt no tādām izjūtām, kā bailes, aizvainojums, nedrošība. Tad arī saskarsme ar vienaudžiem un pieaugušajiem būs pozitīva.
Šo tēmu es izvēlējos tāpēc, ka man kā pedagogam bija interesanti un arī savā pedagoga darbā lietderīgi izpētīt un izvērtēt kā attīstās bērna valoda manas grupas bērniem, un kā es varētu veicināt un pilnveidot savas grupas bērnu valodas attīstību.
Pētījuma mērķis: Pētīt 4-5 gadus vecu bērnu valodas attīstības sekmējošos nosacījumus.
Pētījuma objekts: Pirmsskolas vecuma bērnu valodas attīstība.
Pētījuma priekšmets: Latviešu tautas dziesmas un pasakas bērna valodas attīstības procesā.
Pētījuma hipotēze: Folklora veicina pirmsskolas vecuma bērnu valodas attīstības procesu.
Pētījuma uzdevumi:
Analizēt pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par bērnu valodas attīstību.
- analizēt literatūru par ģimenes un apkārtējas vides ietekmi uz bērna valodas attīstību.
- Analizēt pedagogu lomu bērna valodas attīstības veicināšanā.
- Pētīt valodas attīstību 4-5 gadus veciem bērniem.
- Izstrādāt un organizēt pētījuma procedūru un analizēt iegūtos rezultātus.
Pētījuma metodes:
o Teorētiskās literatūras analīze;
o Pedagoģiskās pētniecības metodes;
o Novērošana.
Pētījuma bāze:
Pirmsskolas izglītības iestāde, 24 bērni, 4 – 5 gadus veci.
…
Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz A. Baumanes, D. Lieģenieces, D. Laivinieces, A.. Vorobjova, I. Miltiņas, V. Rūķes-Draviņas, G. Svences, D. Markus, A. Ļubļinskas, Ļ. Vigotska, Ž. Piažē, J. A. Komenska un citu autoru atziņām. Teorētiskajā daļā tika apskatīti tādi jautājumi, kā valodas būtība, valodas attīstības īpatnības, ģimenes, pedagogu un apkārtējās vides ietekme bērna valodas attīstībā. Folklora, tās izmantošanas iespējas. Pētījuma praktiskajā daļā pētīju kā folklora caur radošo rotaļu veicina bērna valodas attīstību 4 – 5 gadus veciem bērniem. Vārdu krājuma paplašināšana, gramatiski pareizu teikumu veidošana. Darba saturs: 67 lpp., 12 attēli, 4 tabulas, analizēti 39 literatūras avoti. Pētījuma mērķis: Pētīt 4 – 5 gadu vecu bērnu valodas attīstības sekmējošos nosacījumus. Darbs papildus atzīmei novērtēts ar atzinības rakstu un prēmiju no augstskolas.
- Darba lapas burtu apguvei 4-5 gadus veciem bērniem
- Runas aktivizēšana mākslas nodarbībās 5-6 gadus veciem bērniem
- Valoda kā sazināšanās līdzeklis 4 - 5 gadus veciem bērniem
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Projekts kā personības attīstības līdzeklis sākumskolā
Term Papers for university67
-
Uzmanības noturība 6-7 gadus veciem zēniem un meitenēm
Term Papers for university34
Evaluated! -
Rokdarbu iespējas bērna sensorikas attīstībā 3 – 4 gadus veciem bērniem
Term Papers for university80
Evaluated! -
Sensoro spēju un runas vienotība bērnu intelektuālā attīstībā 5 – 6 gadus veciem bērniem
Term Papers for university68
-
Valodas traucējumi 4 gadus veciem bēniem
Term Papers for university52
Evaluated!