Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
  • Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšana un tās problemātika

     

    Term Papers79 Law

21,48 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:869773
 
Evaluation:
Published: 16.06.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 34 units
References: Used
Time period viewed: 2000 - 2010 years
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  IEVADS    3
1.  Kritēriji zaudējumu atlīdzināšanai    11
1.1.  Prettiesisks administratīvais akts    11
1.2.  Iestādes faktiskā rīcība    15
2.  Iesniegumu par zaudējumu atlīdzināšanu iesniegšana un tā izskatīšanas kārtība    26
2.1.  Iesniegumu izskatīšanas kārtība iestādē    28
3.  Valsts pārvaldes iestāžu lēmumu pārsūdzēšana    34
3.1.  Procesuālie aizsardzības līdzekļi    36
3.2.  Kļūda lēmuma noformēšanā – pamats lēmuma atcelšanai un administratīvā tiesu prakse    37
4.  Atlīdzināmie zaudējumi un kaitējumi    47
4.1.  Mantiskais zaudējums    48
4.2.  Personiskais un morālais kaitējums    52
4.3.  Vienotās terminoloģijas problemātika    59
5.  Atlīdzināmo zaudējumu apmēra noteikšana    64
6.  Zaudējumu piedziņas process    72
  SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI    77
  IZMANTOTĀS LITERATŪRAS UN AVOTU SARAKSTS    86
Extract

Privātpersona ir atbildīga par zaudējumu, ko tā nodara citai privātpersonai. Šis princips ir atrodams jau Hamurabi likumos. Ja valsts ir godīga, tai arī jāatbild par savu rīcību. Valsts atbildības principa saknes rodamas vēl tajos laikos, kad ķēniņš vai karalis bija privātpersona. Totalitāri režīmi mēģinājuši no šī principa izvairīties. Vairums šodienas Latvijas juristu praktizējuši apstākļos, kad valsts atbildības pienākums nebija pašsaprotamība. Tāpēc jebkurš darbs, kas pamato vai izskaidro valsts atbildības pienākumu ir svarīgs un aktuāls. Ievadā kaut vai tikai tā ierobežotā apjoma dēļ nevar aprakstīt visu, kas šinī darbā ir labs un interesants.
Vēl pavisam nesen privātpersona bija nepasargāta no valsts pārvaldes iestāžu patvaļas attiecībā uz lēmumu pieņemšanu visdažādākās dzīves sfērās. Privātpersonai varēja aizliegt būvēt bez īpaša paskaidrojuma, varēja aprēķināt nepastāvošus nodokļus, jebkura iestāde pēc sava ieskata privātpersonai varēja kaut ko aizliegt un pat piespiest izdarīt kādas darbības. Cīņu ar šādu patvaļu sāka 2004.gada 1.februāra Administratīva procesa likums, kurā strikti noteikts, kādus noteikumus jāievēro sastādot administratīvo aktu, un vēl vairāk, ka zaudējumi, ko cietīs persona iestādes prettiesiska administratīva akta dēļ vai iestādes faktiskās rīcības dēļ, tiks atlīdzināti. Tas bija pirmais solis uz priekšu privātpersonas aizstāvēšanā no valsts pārvaldes iestāžu patvaļas, taču šajā likumā ir pārāk vispārīgi noteikta zaudējumu atlīdzināšanas kārtība. 2005.gadā 1.jūlijā stājās spēkā Valsts pārvaldes iestāžu nodarīto zaudējumu atlīdzināšanas likums (turpmāk – Zaudējumu atlīdzināšanas likums) un šī likuma pastāvēšana ir progress privātpersonas aizsardzībā.
Valsts atbildības konstitucionālais pamats būtībā ir ietverts Satversmes 92.panta trešajā teikumā, kur teikts, ka "nepamatota tiesību aizskāruma gadījumā ikvienam ir tiesības uz atbilstīgu atlīdzinājumu". [1]
Tādējādi tiesiskais pamats valsts atbildībai, kas izriet no administratīvi tiesiskajām attiecībām, faktiski pastāv jau no 1998.gada 6.novembra, kad Satversme tika papildināta ar jaunu 8.nodaļu "Cilvēka pamattiesības". Minēto apstiprina arī Satversmes tiesas secinājums: "Satversmes 92.panta trešajā teikumā ietvertā tiesību norma ir piemērojama tieši un nepastarpināti, šī norma neparedz, ka tās konkretizēšanai nepieciešams īpašs likums. Šāda likuma neesamība nevar būt iemesls atteikumam pieņemt tiesā indivīda prasību par atlīdzinājuma piedziņu." [43]
Tomēr tikai ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma un Administratīvā procesa likuma pieņemšanu tiek izvērsts Satversmes 92.panta normatīvais regulējums, tādējādi garantējot privātpersonu tiesības uz atlīdzinājumu par zaudējumiem, kas tām nodarīti ar administratīvo aktu vai iestādes faktisko rīcību.
Administratīva procesa likuma ieviešana ir būtiski uzlabojusi valsts pārvaldes darbības kvalitāti. Arvien mazāk ir tādu administratīvo aktu, kuros nav ietverts to pamatojums. Iestādes uztraucas par šā pamatojuma nepieciešamību un domā, kā pareizi pamatot savu rīcību attiecībā pret privātpersonām. Taču, sakarā ar to, ka abi minētie likumi un ar tiem saistītie attiecīgu jomu regulējošie normatīvie akti ir samērā jauni, nepieciešams izanalizēt to efektivitāti un pilnīgumu. Neskatoties uz zināmu progresu attiecīgajā jomā, praksē rodas dažādas problēmas normatīvo aktu piemērošanai. Tādējādi arī sabiedrībā rodas neapmierinātība ar tiem. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −42,96 €
Work pack Nr. 1131943
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register