Sociālā nodrošināšana plašākā izpratnē ir visaptverošs pasākumu komplekss, kas veicina iedzīvotāju dzīves apstākļu uzlabošanos, ietekmē sociālās izmaiņas un veido institūcijas, kas var sniegt visdažādāko palīdzību gan valsts sociālās politikas ietvaros, gan labdarības ietvaros.
Sociālās nodrošināšanas pasākumi veido drošības tīklu tām personām, kuras nesaņem pietiekamus ienākumus no darba, sociālās apdrošināšanas maksājumiem vai valsts sociālajiem pabalstiem.
Kvalifikācijas darba tēmu “Valsts sociālie pabalsti” izvēlējos, lai apgūtu šo svarīgo tiesību jomu, kas tieši attiecas uz katru no mums. Mēs, mūsu radi un paziņas ikdienā un īpašos gadījumos saskaramies ar situāciju, kad radušies papildus izdevumi vai nav kompensācija no sociālās apdrošināšanas, bet ne vienmēr mēs varam iegūt pilnīgu informāciju par tās saņemšanas iespējām. Šajā situācijā mums var palīdzēt pamatzināšanas par sociālo likumdošanu, tās mērķiem, darbības pamatprincipiem, institūcijām, kas tās realizē, tiesību avotiem un sociālās likumdošanas izmantotajiem terminiem.
Viens no būtiskākajiem valsts pienākumiem ir garantēt sociālā nodrošinājuma minimumu ikvienam iedzīvotājam, pie tam nosakot šo līmeni, ir jāņem vērā pieejamie resursi, taču jāraugās, lai tas segtu vismaz minimālās vajadzības cilvēka cienīgai dzīvei. Valdības noteiktais iztikas minimums ievērojami atpaliek no statistikas pārvaldes izskaitļotā iztikas minimuma, un valsts nepilda savas saistības, to pārskatot atbilstoši reālās situācijas izmaiņām, lai gan ir pieauguši valsts pamatbudžeta ieņēmumi, minimālā mēneša darba alga un mēneša vidējā darba samaksa, iekšzemes kopprodukts.
Viens no valsts pamatpienākumiem ir pakāpeniski uzlabot iedzīvotāju sociālo situāciju un veicināt augstāku dzīves līmeni sabiedrībā, diemžēl tas nenotiek visos iedzīvotāju slāņos, turpinās iedzīvotāju noslāņošanās.
Sociālo nodrošināšanas sistēma ir bijusi pakļauta lielām pārmaiņām. Līdz ar Latvijas kā neatkarīgas valsts attīstību, tika izveidota jauna, tirgus ekonomikas apstākļiem piemērota, sociālās drošības sistēma, kas balstīta uz personas līdzdalību un personisko atbildību, kā arī pakalpojumu piešķiršanu atbilstoši katras personas vajadzībām. Bija svarīgi minētos pakalpojumus padarīt pēc iespējas tuvākus un pieejamākus cilvēkiem, vienlaikus veicinot pašu cilvēku iesaistīšanos savu problēmu risināšanā.…