Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
12,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:270023
 
Evaluation:
Published: 19.03.2009.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 11 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    5
1.  TEORĒTISKĀ DAĻA    6
1.1.  Kaitīgās pārtikas piedevas    6
1.2.  Kaitīgās vielas kosmētikā    25
2.  EKSPERIMENTĀLĀ DAĻA    31
2.1.  Pētījuma organizācijas un metožu apraksts    31
  SECINĀJUMI    119
  Izmantotā literatūra    120
  Pielikumi    121
Extract

Mūsdienās cilvēki aizvien vairāk pievērš uzmanību tam, cik veselīgi ir pārtikas produkti, ko ikdienā lieto uzturā un nevērtē produktu tikai pēc tā vizuālā izskata. Produkta marķējumā var uzzināt no kā pārtikas produkts sastāv, lai arī bieži tur lasāmās vielas nav pazīstamas un cilvēki nezina, kā tās ietekmē organismu. Attīstoties pārtikas rūpniecībai aizvien biežāk var saskarties ar jēdzienu ’’pārtikas piedevas’’. Gandrīz katra produkta marķējumā var pamanīt burtu “E”, kas papildināts ar noteiktu ciparu kombināciju. Ir grūti iegūt pilnīgu un objektīvu informāciju par šo vielu ietekmi uz organismu, jo ražotāji nav ieinteresēti atklāt, kādu negatīvu iespaidu tās var atstāt uz cilvēka veselību. Notiek pētījumi par pārtikas piedevu ietekmi uz cilvēka veselību, bet šie pētījumi netiek starptautiski un katram cilvēkam pieejami publicēti, tikai dažreiz žurnālos, avīzēs vai internetā parādās informācija, ka kāda pārtikas piedeva ir aizliegta, vai kā tā ietekmē veselību.
B. Stetems uzskata: ’’Daudzas šīs ķimikālijas ir kaitīgas dažādiem cilvēka orgāniem un orgānu sistēmām, piemēram, aknām, nierēm, sirdij, aizkrūtes dziedzeriem, smadzenēm, imūnsistēmai, nervu un iekšējās sekrēcijas dziedzeru sistēmai. Vēl vairāk mani satrauca fakts, ka dažas ķimikālijas, ko atļauts lietot pārtikas produktos [..] var izraisīt arī DNS bojājumus, ģenētiskās mutācijas un vēzi, kā arī negatīvi ietekmēt vairošanās spējas.’’ 1
Ar burtu ’’E’’ produkta marķējumā apzīmē pārtikas piedevu, kas tulkojumā no angļu vārda nozīmē „derīgs ēšanai” – „edible”. „E” vielas ir pārtikas piedevas, ko pievieno pārtikas produktiem ar nolūku ietekmēt tā īpašības – produkta konsistenci, krāsu, garšu vai aizkavēt produkta bojāšanos. Pārtikas produktus varētu ražot arī bez pārtikas piedevu pievienošanas, bet atsakoties no piedevu izmantošanas daudz citu problēmu, kas saistītas ar piedāvāto produktu klāstu, glabāšanas un lietošanas laiku, kā arī produkta cenu.
Saskaņā ar Starptautisko pārtikas piedevu standartu CODEX STAN, pārtikas piedeva ir viela, ko parasti nepatērē kā atsevišķu pārtikas produktu un nelieto kā tipisku uztura sastāvdaļu. Tai vai nu ir vai nu nav uzturvērtības, un šo vielu ar nolūku pievieno pārtikai tehnoloģisko mērķu sasniegšanai apstrādes, pārstrādes, iesaiņošanas, transportēšanas vai uzglabāšanas procesā; pievienotā viela vai tās blakusprodukti kļūst par pārtikas produkta sastāvdaļu vai kā citādi ietekmē tā īpašības.
Pārtikas piedevām ir dažādas funkcijas. Daudzi pārtikas produkti ātri vien zaudētu formu un sadalītos sastāvdaļās, ja netiktu lietotas pārtikas piedevas, tādēļ uzskatīt visas pārtikas piedevas par sliktām un kaitīgām nebūtu pareizi. Ir jānoskaidro, kuras pārtikas piedevas ir kaitīgas cilvēka organismam. Pārtikas piedevai piešķirtais burts „E” un numurs teorētiski sola, ka tā ir droša lietošanā.
Pievienošanas mērķi
Ir četri galvenie pārtikas piedevu lietošanas mērķi, bet, lai varētu produktiem pievienot pārtikas piedevas, arī ražotājiem ir jāievēro vairāki nosacījumi.
Pārtikas piedevas pievieno, lai
saglabātu produktu uzturvērtību, bet to uzturvērtības samazināšana ir attaisnojama tikai tad, ja šie produkti neveido ievērojamu normāla uztura daļu;
lai nodrošinātu vajadzīgo ķīmisko sastāvu produktiem, kurus ražo īpašām patērētāju grupām, kam nepieciešama īpaša diēta;
lai palielinātu pārtikas produkta uzglabāšanas laiku, stabilitāti vai uzlabotu to organoleptiskās īpašības ar nosacījumu, ka produkta pamatsastāvs un īpašības netiek mainītas tā, ka varētu maldināt patērētāju. Organoleptisks – tāds, kas ietekmē maņas.…

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register