Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
  • Kokle 20. un 21.gadsimta mijā (instruments, repertuārs, nozīme kultūras dzīvē)

     

    Research Papers47 Music

7,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:586486
 
Author:
Evaluation:
Published: 22.07.2009.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 30 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Priekšvārds    3
I nodaļa.  Instrumentu veidi    5
  Tradicionālās kokles    5
  Koncertkokle    6
  Elektroniski apskaņoto kokļu veidi    8
  Elektriskā kokle    9
II nodaļa.  Kokļu komponisti un repertuārs    12
  Profesionālo komponistu devums    13
  Koklētāju kompozīcijas    16
III nodaļa.  Koncertdzīve    29
  Kokļu dienas    30
  Solaris    32
  Saules koka zari    33
  Kokles loma Dziesmu svētkos    34
  Tradicionālā kokle mūsdienās    35
  Altera Veritas    37
  Noslēgums    40
  Izmantotā literatūra un citi avoti    42
  Pielikums    45
Extract

Priekšvārds
Kokle ir kaut kas vairāk par latviešu nacionālo instrumentu. Koklei ir dvēsele, tā ir arī simbols. Par kokles lielo nozīmi latviešu kultūrā liecina kaut vai tas, ka ir tik daudz tautas dziesmu un pasaku, kurās minēts šis instruments. Koklei un tās spēlētājam tiek piedēvētas tādas īpašības, kā labestība, gaišums, dvēseliskums.
Bet nekas nestāv uz vietas, un arī kokle laika gaitā mainās. Lai gan izpratne par tās pozitīvismu ir palikusi, klāt nākušas vēl citas, daudzpusīgākas īpašības. Arī man kokle nav sveša, un, sekojot līdzi tās izaugsmei, vēlējos vairāk izpētīt tieši tās jaunāko attīstības posmu – 20. – 21. gs. miju, kad kokle ir dažādojusies līdz ar vidi. To arī izvēlējos par sava diplomreferāta mērķi – apzināt kokli un tās izmantojumu 20. – 21. gs. mijā. Lai sasniegtu mērķi, izvirzu sev šādus uzdevumus:
• raksturot šobrīd esošos instrumenta veidus;
• apzināt koklei rakstošos autorus un repertuāru;
• sniegt ieskatu nozīmīgākajos kokles koncertdzīves pasākumos;
• izveidot iespējami pilnīgu darbu sarakstu, kas tapuši laika posmā no 1990. līdz 2009. gadam.
Informācija par kokles vēsturi ir diezgan brīvi pieejama gan Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas (turpmāk JVLMA) studentu darbos, gan grāmatās un internetā. Savukārt trūkst ziņu par jaunāko kokles attīstības posmu. Materiālus var iegūt vienīgi internetā, presē, kā arī saskarē ar kokļu mūzikā iesaistītiem cilvēkiem. Šo informāciju mēģināju savākt un apkopot savā diplomreferātā, cenšoties radīt mūsdienīgu priekšstatu un vērtējumu par kokli.
Kā viens no maniem informācijas avotiem ir intervijas ar JVLMA Kokles klases docētājām, studentēm, absolventēm, kokles spēles attīstītājām. Par instrumenta būves jaunumiem un attīstību informāciju guvu no koncertkokles meistara Imanta Robežnieka.
20. un 21. gs. saistās ar lielām pārmaiņām kokles mūzikā. Pirmkārt, pārveidots ir pats instruments – kādreiz varēja klasificēt tikai divas, tradicionālo instrumentu grupas – Kurzemes un Latgales kokles, tagad to ir krietni vairāk. Līdzās senajiem, autentiskajiem instrumentiem 20. gs. vidū ir tapusi koncertkokle, bet, tehnoloģijām attīstoties, 21. gs. elektroniski aprīkotas kokles un pat elektriskā kokle. Šīs instrumenta izmaiņas es centos atspoguļot sava diplomdarba pirmajā nodaļā.
Loģiski, ka līdz ar instrumenta pārveidošanu tiek sniegtas plašākas iespējas arī tā izmantošanā. Tādēļ otrā nodaļa ir veltīta šobrīd koklei rakstošo komponistu un koklētāju jaunā repertuāra apzināšanai.
Līdz ar kokles attīstību, tā ir kļuvusi arī par neatņemamu koncertdzīves sastāvdaļu. Kādreiz tās pārsvarā spēlēja vienatnē, sevis garīgai pilnveidošanai, bet tagad kokle ir kļuvusi par koncertinstrumentu ar plašām un dažādām iespējām, kas bieži vien nav sastopamas nevienam citam instrumentam. Tas pēdējos gados ir veicinājis cilvēku intereses pieaugumu. Arvien vairāk tiek rīkoti koncerti un festivāli, kur centrālais instruments ir tieši kokle. Dažādi solisti, ansambļi un citi kolektīvi popularizē kokli arī ārpus Latvijas robežām. Par instrumenta koncertdzīvi, tās svarīgākajiem pasākumiem 20. un 21. gs. mijā, tiek stāstīts noslēdzošajā, diplomreferāta trešajā nodaļā.

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −2,98 €
Work pack Nr. 1386903
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register