Latvijas Universitāte 2018. gadā veica pētījumu, kura ietvaros tika analizēts, kādas prasmes un kompetences ir nepieciešamas izglītības iestādē, lai nodrošinātu efektīvu mācīšanos pieaugušajiem. Pētījuma gaitā tika secināts, ka līderības prasmes būtībā ir caurviju prasmes, kas šobrīd tiek ļoti aktualizētas projekta “Skola 2030” ietvaros, tātad saprotams, ka līderība būs ļoti nozīmīga šī projekta ieviešanā. Būtisks arguments šī pētījuma ietvaros ir tas, ka līderība ir katram skolotājam ir stiprās un vājās puses, taču līderība šādā kontekstā ir spēja savas stiprās puses iemācīt un pasniegt tā, lai ieguvēji ir visi. Pētījuma uzdevums bija analizēt pasniedzēju līderības prasmes un skolēnu (šajā gadījumā – pieaugušo) zināšanu līmeni. Rezultātā noskaidrots, ka augstāks zināšanu līmenis ir tiem, kuru pasniedzējam ir izteiktākas līderības prasmes, jo tas ir labāk spējis izprast mācību dalībnieku vajadzības un spējas, pratis pielāgoties to mācīšanās stilam. “Mācību dalībnieki intervijās norādīja, ka pasniedzējs ar savu attieksmi var radīt nepatiku pret apgūstamo vielu vai arī ieinteresēt meklēt vairāk, un tieši tas pieaugušo pasniedzējam būtu jādara. Tomēr intervijās tika pausts viedoklis, ka pasniedzējam ir jāspiež pieaugušo mācīties un kopumā ir jāmāca, lai viss mācību saturs tiktu apgūts. Līdz ar to arī pieaugušo attieksmei un uztverei pret izglītību kopumā būtu jāmainās, lai pasniedzējs varētu strādāt kā līderis, veicinot pieaugušo mācīšanos.” (Briķe, 2018, 11.lpp.) Pieaugušie izvēlas mācīties, kad tiem ir izveidojušās jau rakstura iezīmes, kas palīdz vai nepalīdz tiem mācīties, un tās ir grūti vai pat neiespējami izmainīt, tomēr arī skolēnu (bērnu) attieksme pret skolotājiem un mācīšanos var ietekmēt skolotāja spēju vai pat vēlmi būt līderim.
“Pasniedzējam, strādājot mācību procesā kā līderim, ir jāspēj pielāgoties dažādiem mācību dalībniekiem, bet tas ir iespējams tikai tad, ja viņš izprot to dažādību. Līderis neuzspiež savu viedokli, bet palūdz izdarīt secinājumus un nonākt pašam pie tiem. …
Laikā, kad izglītības sistēmā notiek pārmaiņas (notiek pakāpeniska pāreja uz kompetencēs balstītu izglītību jeb Skola 2030 projekta izstrāde), gan valstī, gan atsevišķās izglītības iestādēs plaši tiek runāts par līderību un tās nepieciešamību izglītības iestādē. Citējot transformatīvās līderības popularizētāju Bernharda Basu, “līderība ir pārmaiņu inspirēšana līdera sekotājos, nākotnes vīzijas komunicēšana viņiem saprotamā un pieņemamā veidā”, (Dubkēvičs, 2011, 25.lpp.) savukārt Amerikā zināms pētnieks Džons Maksvels pauž, ka “līderība ir ietekme – nekas vairāk, bet nekas arī mazāk”. (Dubkēvičs, 2011, 25.lpp.) Līderība ir konkrētu lomu kopums, bet līderis ir personība un reāls statuss grupā, kurš realizē šīs lomas. Īsāk sakot, līderis ir kāds, kurš prot ne tikai vadīt citus, bet prot tos motivēt, lai darbinieki vēlētos sasniegt organizācijai (tātad arī pašiem darbiniekiem) aktuālus mērķus. Kā svarīga projekta “Skola 2030” iezīme tiek minēta pašvadīta mācīšanās, kas korelē ar motivāciju un vēlmi pašiem darīt un vadīt sevi.
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Izglītības filosofija
Essays for university16
-
Mācību stundu kvalitāte
Essays for university3
-
Personības virzību un komunikāciju ietekmējošās rakstura īpašības
Essays for university4
-
Dž.Greja grāmatas "Bērni ir no debesīm" nodaļa "Jaunas iemaņas pretestības mazināšanai"
Essays for university5
-
Mūsdienu pasaules globalizācijas ietekme uz augstākās izglītības saturu, mērķiem un tehnoloģiju
Essays for university5