-
Bibliotēkas darba vadīšana un organizēšana
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Vispārējs organizācijas raksturojums | 5 |
1.1. | Pakalpojumu veidi, lietotāju kategorijas | 7 |
1.2. | Sadarbības partneri un konkurenti | 8 |
2. | CZB organizatoriskais raksturojums | 11 |
2.1. | Organizācijas struktūra | 11 |
2.2. | Vadības līmeņi un vadīšanas stils | 12 |
2.3. | Organizācijas personālvadīšanas stratēģija | 15 |
3. | Organizācijas darba organizēšana un vadīšana | 24 |
3.1. | Nodaļu organizācijas struktūra | 26 |
3.2. | Informācijas apmaiņas sistēma | 27 |
4. | Informācijas tehnoloģijas un programmnodrošinājums | 29 |
5. | Mārketings bibliotēkās | 30 |
5.1. | Plānošana Liepājas CZB | 32 |
Secinājumi | 36 | |
Priekšlikumi | 38 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 39 | |
Pielikumi | 40 | |
Anotācija latviešu valodā | 49 | |
Anotācija angļu valodā | 50 |
SECINĀJUMI
1. Liepājas CZB pēc organizatoriskās struktūras ir lineāra organizācija, kur katrs darbinieks pakļauts tikai vienam vadītājam un rīkojumu pieņemšanas sistēma saprotama – virzās no augšas uz leju.CZB lineārās struktūras lielākais trūkums – direktoram ir pārāk liels padoto skaits, tādējādi izveidojas garš distanču ceļš.
2. CZB darbībā tiek pielietota centralizētā vadīšanas sistēma – galveno lēmumu pieņem CZB direktors. Tā kā vadība ir ietekmēšanas process, to veic, izvēloties attiecīgu vadības stilu – vadības uzvedības veidu, lai ietekmētu pārējo uzvedību. To izvēlas atkarībā no situācijas, padoto kompetences, darbinieku attīstības līmeņa un uzņēmības. Tam jābūt elastīgam. Liepājas CZB – demokrātiskais un autoritārais stils.
3. Organizācijas sekmīgu darbu un attīstību nodrošina informācijas nodošanas ceļš. CZB tiek pielietota lejupejošā, augšupejošā un horizontālā komunikācija.
4. CZB darbības efektivitāti nodrošina informācijas tehnoloģiju (datoru) izmantošanu un attiecīgs programmnodrošinājums (IT ALISE, MS Office programmu pakete).
5. CZB un to filiāļu, struktūrvienību vadītāji atkarībā no līmeņa, veicot amata un darba pienākumus pielieto plānošanu, organizēšanu, motivāciju un kontroli.
6. CZB direktors atbild par organizācijas galvenajiem resursiem – cilvēku, finansu, materiālajiem un informācijas.
7. CZB direktora, filiāļu un struktūrvienību vadītāju pienākumu un amatu efektīva izpilde veicina bibliotēkas misijas - padarīt savus resursus pieejamus un noderīgus tautai, ikvienam tās loceklim, kā arī uzturēt informācijas un kultūras mantojuma universālu krājumu nākamajām paaudzēm un tās darbības mērķa – sniegt izglītību, kultūru un informāciju tās lietotājiem sasniegšanu.
8. CZB darba organizēšanas rezultātā notiek organizācijas visu veida resursu koncentrēšana, sadale un koordinēšana.
9. Vadīšanas rezultātā, pielietojot varu – formālo (CZB) tiek ietekmēti darbinieki ar mērķi, lai ar viņu darbību palīdzību tiktu īstenoti organizācijas mērķi un uzdevumi.
10. Pielietojot kontroli tiek veikta uzraudzība pār plānu un darbu izpildi, un nepieciešamā plānu koriģēšana, ko ietekme iekšējās un ārējās vides izmaiņas. Ieviešot regulāru un savlaicīgu kontroli pār padarīto, tiek nodrošināta organizācijas darbības efektivitātes rādītāju paaugstināšanās.
11. CZB un tās filiāļu lielākā pamatvērtība ir cilvēks un viņa rīcība.
12. Cilvēku resursus, to skaitu, kvalifikāciju, izvietošanu un citus raksturojošos lielumus nosaka CZB stratēģijas izvēle – cilvēks, informācijas aprite, apkalpošanas kultūra.
13. Pamatprasības bibliotēku sistēmā strādājošajam personālam ir kompetence, komunikabilitāte, vēlme apgūt jauno, vēlme strādāt. Papildus prasības ar bērnu un jauniešu auditoriju strādājošam personālam – prasme saprast un cienīt bērnus, pusaudžus un jauniešus.
14. Darbinieka attieksmi pret darbu un darba kvalitāti ietekmē viņa izglītības līmenis un izvērtēšanas sistēma. No šejienes izriet CZB mērķis – ar profesionālām zināšanām nodrošināt pašas CZB un tās filiāļu tehnoloģiskos procesus, kā arī celt darbinieku vispārizglītojošo un kultūras līmeni (semināri, stažēšanās, konsultācijas, sanāksmes utt.).
15. Pateicoties veiksmīgi izstrādātai darbinieku motivācijas sistēmai (novērtēšana – gan materiāli, gan mutiskā, rakstiskā veidā), aug apmierinātība ar darbu, palielinās darba izpildes kvalitāte. Liepājas CZB un filiālēs strādājošajiem ir svarīgi, lai darbs būtu interesants un noderīgs, lai tas tiktu novērtēts. Darbinieki vēlas nozīmīgu, sabiedrībai noderīgu darbu.
…
Bibliotēkai, tāpat kā citām organizācijām, nozīmīgi ir pārzināt un attīstīt pārvaldes pamatprincipus. Kvalifikācijas prakses atskaite atspoguļo visus būtiskākos vadīšanas virzienus. Pamats organizācijas darbībai ir Latvijas Republikas likumdošana. Darbā tiek uzskaitīti likumi un normatīvie akti, kuri saistoši bibliotēkas darbībai. Kvalifikācijas prakses atskaitē tiek raksturota organizācijas organizatoriskā struktūra, vadības līmeņi un stili, informācijas apmaiņas sistēmas, tiek analizētas vadības funkcijas – organizēšana, vadīšana, plānošana, motivēšana, kontrole. Jebkuras organizācijas pamats ir tās personāls. Darbā tiek izvērtēti ar personāla darbībām saistītie jautājumi. Visu svarīgu jautājumu risināšana organizācijā ir nepieciešam darbības plānošana, tāpēc atskaitē ir aplūkotas gan sratēģiskā plānošana, gan īsterminā. Esmu aplūkojusi arī mārketinga iespējas šajā jomā un kādas ir galvenās problēmas, lai mārketingu attīstītu. Atskaites forma veidota no piecām nodaļām un apakšnodaļām, secinājumiem, priekšlikumiem, pielikumiem.
- Bibliotēkas darba vadīšana un organizēšana
- Biroja darba organizatora kvalifikācijas prakses pārskats
- Darba drošība un aizsardzība
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Darba drošība un aizsardzība
Practice Reports for university18
-
Biroja darba organizatora kvalifikācijas prakses pārskats
Practice Reports for university15
-
Prakses darba atskaite Southwestern kompānijā
Practice Reports for university33
Evaluated! -
Darba aizsardzība SIA "XXX"
Practice Reports for university29
Evaluated! -
Darba aizsardzība
Practice Reports for university10