Ikviena bērnība nav iedomājama bez rotaļām. Tā ir kā pavadonis bērnam līdz brīdim, kad viņš sāk iet pamatskolā. Retais no vecākiem apzinās rotaļu nozīmību bērna attīstībā. Rotaļa, tā ir bērna attīstības, prieka aktivitātes avots, tā ir bērna pasaule, kurā viņš mācās, lai varētu dzīvot pilnvērtīgu dzīvi. Pētījumi rāda, ka bērni rotaļājas arvien mazāk, vai arī nemāk to darīt- rotaļas aizstāj televizors un datorspēles.
Pirmsskolas izglītības iestādes primārais pienākums ir iemācīt bērnu rotaļāties, tādēļ mācību process notiek caur rotaļām. Strādājot ar bērniem, nākas skatīties uz pasauli bērna acīm, izprast viņa psiholoģiju. Lai to varētu izdarīt, ir jāzina, kā bērns attīstās psiholoģiski, fiziski, ko viņš spēj, ko no viņa drīkst prasīt. Pedagoga un vecāku pienākums ir saskatīt bērna spējas, talantus, arī neprasmi un ar rotaļu palīdzību attiecīgi attīstīt, pilnveidot. Iepazīstot katru bērnu, zinošs pedagogs spēs atrast pareizo pieeju un līdzekļus, lai to izdarītu.
Strādājot ar 2-3 gadus veciem bērniem, rodas daudz neatbildēti jautājumi. Tāpēc tas darba autorei bija kā pamudinājums pētīt tieši šī vecuma īpatnības un rotaļas nozīmīgumu bērna attīstībā.
Pētījuma objekts – pirmsskolas izglītības iestādes pedagoģiskais process
Pētījuma priekšmets – 2-3 gadu vecu bērnu kustību attīstība
Pētījuma mērķis – pētīt 2-3 gadu vecu bērnu kustību attīstību pirmsskolas izglītības iestādes pedagoģiskajā procesā.
Hipotēze - 2-3 gadu vecu bērnu kustību attīstība būs veiksmīgāka, ja pirmsskolas izglītības iestādes pedagoģiskajā procesā tiks izmantotas kustību rotaļas.
Pētījuma uzdevumi -
1.Analizēt pedagoģijas un psiholoģijas literatūras atziņas par 2-3 gadu vecu bērnu attīstību
2.Izvērtēt 2 -3 gadu vecu bērnu attīstības sekmēšanu rotaļas
3.Apkopot pašpieredzi.
1.Pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieku atziņas par 2-3 gadu vecu bērnu attīstību
Divus un trīs gadus veca bērna raksturīga īpatnība ir tā, ka viņa intelektuālā attīstība, atmiņas spējas, pieredzes bagātināšana, redzesloka un interešu paplašināšanās, ka arī gribas attīstība ir cieši saistīta ar pozitīvām jūtām, it īpaši ar prieka un apmierinājuma izjūtu, ko bērnā izraisa viņa paša rīcība un saskare ar apkārtējiem cilvēkiem. Un šīs pozitīvās izjūtas, savukārt, ir cieši saistītas ar bērna fizisko attīstību un viņa veselību. [10, 57] Darbību izpildes process un sasniegtais rezultāts izraisa bērnos lielu prieku. Šīs sajūtas pamudina viņu atkārtot pazīstamās darbības un apgūt jaunas. Tādējādi paplašinās bērna darbības sfēra, kā arī viņa saskarsme ar sociālo pasauli. [9, 129]
Pedagoģiskās zinātnieces Dainas Lieģenieces publikācijās sastopamais plānveidīgi sistematizētu ārzemju zinātnieku atziņu apkopojums pirmsskolas bērnu attīstības veicināšanā dod pirmsskolas vecuma bērna vecumposmu raksturojumu dažādu teoriju skatījumā. Šeit tiek apskatīts vecumposms no 0- 3 gadi.…