Temata teorētiskās un praktiskās aktualitātes pamatojums un tā izvēles pamatojums un darba mērķis – tēma ‘’Administratīvais pārkāpums un administratīvā atbildība’’, tika izvēlēts ar mērķi apskatīt Latvijas administratīvajā likumdošanā esošo sodu veidus, to raksturojumu un piemērošanas kārtību.
Darba mērķa sasniegšanai veicamie uzdevumi – LR esošās likumdošanas izpēte atbilstoši temata izvēles saistībai ar citām tiesību nozarēm.
Pētījumu objekts – administratīvā atbildība un administratīvais pārkāpums kā publisko tiesību patstāvīgas nozares sastāvdaļa.
Pētījuma bāze – darbā tika izmantota LR esošā likumdošana un tiesību zinātņu literatūra.
Lai izprastu administratīvā soda, tā piemērošanas kārtību un atbildību, kas iestājas nepildot nosacītas, vispārpieņemtas atziņas, nedaudz jāapskata administratīvās tiesības un to saikne ar citām tiesību nozarēm. Administratīvās tiesības ir publisko tiesību patstāvīga tiesību nozare, kas regulē attiecības valsts pārvaldes sfērā.
Administratīvās tiesības visciešāk ir saistītas ar konstitucionālajām tiesībām, kuru normas nosaka valsts varu iedalījumu dotajā valstī, nosaka, kādas institūcijas realizē valsts varu, nosaka privātpersonas iespējas veidot šīs varas un regulē indivīda un institūciju savstarpējās attiecības.1 Jāpiezīmē, ka konstitūcija ir visu likumu pamats, kurš ir jāievēro, bet, lai kaut kas spētu uzlaboties, kaut kas ir jāmaina. Līdzīgi tas ir ar Satversmi: valsts savā attīstībā iet uz priekšu, vai nebūtu laiks to darīt arī Konstitūcijai?
Administratīvās tiesības ir saistītas ar tādām tiesību nozarēm kā darba tiesībām, kur valsts pārvaldes funkciju īstenošanai nepieciešama kvalificētu darbinieku esamība; tās ir saistītas ar krimināltiesībām, abām tiesību nozarēm ir līdzīgas tiesībpārkāpuma sastāvdaļas2, lai gan izpētot nodarījuma gadījumu administratīvajā un krimināllietā, ir zināma atšķirība un sabiedrības bīstamības pakāpes diference un visciešāk administratīvo tiesību nozare ir saistīta ar administratīvā procesa tiesībām, kuru procesuālās normas nosaka kārtību un veidu kādā tiks īstenotas administratīvo tiesību normas.
skaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (turpmāk tekstā APK) 9.pantu administratīvi sodāmu pārkāpumu var definēt kā: „Par administratīvo pārkāpumu atzīstama prettiesiska, vainojama (ar nodomu vai aiz neuzmanības izdarīta) darbība vai bezdarbība, kura apdraud valsts vai sabiedrisko kārtību, īpašumu, pilsoņu tiesības un brīvības vai noteikto pārvaldes kārtību un par kuru likumā paredzēta administratīvā atbildība.” No noziedzīga nodarījuma administratīvais pārkāpums atšķiras ar sabiedriskās bīstamības pakāpi, kas pēdējam ir mazāka.…