SOCIOLOĢISKĀ APTAUJA – ir sociālās, psiholoģiskās u.c., piminformācijas vākšanas metode, kura bieži tiek pielietota socioloģiskajos pētījumos. Tā ir rakstiska vai mutiska, tieša vai netieša pieeja pie respondenta ar jautājumiem, uz kuru atbilžu saturs ļauj izprast konkrēto cilvēku viedokļus un pētāmo problēmu.[5] Šī metode ietver sevī tiešu (intervēšana) vai arī pastarpinātu (anketēšana) pētnieka un respondenta sociāli psiholoģisko mijiedarbību.[4] Jebkurā aptaujā noris starp personu sociālpsiholoģiskā mijiedarbība. Aptaujas pamatā ir mutiski vai rakstiski jautājumi. Ir divi aptaujas pamatveidi: anketēšana un intervēšana. Katram no tiem ir vairāki paveidi.[1] Pētnieki aptaujas metodi izvēlas tādos gadījumos, kad nepieciešamās informācijas avots var būt cilvēki, kuri ir pētāmo parādību un procesu dalībnieki. Ar aptauju palīdzību tiek iegūta informācija par dažādiem notikumiem, faktiem, kā arī par respondentu viedokļiem un vērtējumiem.[5]
Anketēšana – ir sociālās, psiholoģiskās u.c., pirminformācijas vākšanas veids. Anketa ir noteiktā veidā organizēts jautājumu kopums, ko nosaka pētījuma uzdevumi. Anketa var būt uz papīra un elektroniskā veidā (datorā). …