Cena ir maiņas vērtības izpausme naudā, preces (pakalpojuma) pircēja un tās pārdevēja vienošanās rezultāts.
Tirgus ekonomikā cena ir vispārīgs faktors, kas ietekmē gan preču pieprasījumu, gan piedāvājumu. Tā kā firmas nosaka, kuras preces piedāvāt, pircēji nosaka, kuras pirkt, tad gan piedāvātāji, gan patērētāji ietekmē preču cenas.
Lai noteiktu cenu kādam konkrētam produktam vai produkcijas grupai, uzņēmumam ir jāizvēlas pareizā cenu stratēģija konkrētos tirgus apstākļos. Nākamajā solī tiek pieņemts lēmums par konkrētas cenas noteikšanu, ņemot vērā konkrētās cenu veidošanās nosacījumus. Un visbeidzot tiek pieņemts lēmums par citiem nosacījumiem : par tirdzniecības atlaidēm, piegādes nosacījumiem, samaksas nosacījumiem u.tml. Tādā veidā notiek uzņēmuma cenu politikas izstrādāšanas process.
Darba mērķis: izpētīt cenu veidošanās stratēģijas uzņēmumā.
Darba uzdevumi:
1) Raksturot cenu, tās nozīmi;
2) Izpētīt cenu noteikšanas metodes, procesu;
3) Aprakstīt cenu veidošanas stratēģijas;
4) Raksturot „Līvu alus” darbību un cenu veidošanas stratēģiju.
Cenas nozīme uzņēmējdarbībā ir liela. No vienas puses – jebkurš indivīds, ģimene, uzņēmums un valsts kā pircējs vēlētos pēc iespējas zemākas cenas, bet, no otras puses, kā pārdevējs – pēc iespējas augstākas. Un tikai šo abu tendenču mijiedarbības rezultātā notiek sabiedrības attīstība, jo:
1) cena var rosināt vai bremzēt ražošanu. Cenu celšanās kādai precei, kas norāda par šīs preces palielinātu pieprasījumu salīdzinājumā ar piedāvājumu, pievilina jaunus ražotājus. Savukārt cenu krišanās, kas norāda uz pārpalikumu, daļu ražotāju izstumj no tirgus. Tajā paliek ekonomiski stiprākie, mobilākie, progresīvākie;
2) cena liek „retākiem” resursiem atrast „naudīgāko” īpašnieku, tātad iespējami pārdomātāko lietojumu;
3) cena minimizē ražošanas izmaksas.
Jebkurš pircējs – vai tas būtu indivīds vai uzņēmums, vienmēr izvēlēsies lētāko preci (ja kvalitāte un citi kritēriji būs vienādi). …