Darbinieku motivācijas jēdziens un būtība
Pētot profesionālās komunikācijas un cilvēku mijiedarbību svarīga ir motivācijas tēma. Kādus mērķus neizvirzītu uzņēmums, tas prasīs no saviem darbiniekiem, lai viņi tiektos pēc šo mērķu īstenošanas.
Motivācija atspoguļo kā darbinieku motīvu aktivizēšanas procesu (iekšējā motivācija), tā arī stimulu rādīšanu (ārējā motivācija), kas motivētu viņus strādāt efektīvi un produktīvi.
Darbinieku motivēšana ir dinamisks process, kurā, lietojot psiholoģiskās, sociālās, ekonomiskās, tiesiskās metodes un instrumentus, darba devējs pamudina darba ņēmēju aktīvi darboties noteiktu mērķu sasniegšanai .
Darbinieku motivācijas mērķis ir komplekso nosacījumu rādīšana, kas stimulē indivīdus realizēt darbības vērstas uz mērķa sasniegšanu ar maksimālo efektu. Motivācijas process ietver sevī sekojošus elementus:
• Vajadzības;
• Motīvi;
• Mērķi .
Motivēšana sākas ar darbinieku vajadzību, gaidu, darba motīvu noteikšanu un analīzi, izvērtējot, kā tie iekļaujas kopējā organizācijas attīstības plānā, vai arī kā tie var tikt apmierināti un ar kādiem līdzekļiem. Ir svarīgi saprast, kāpēc cilvēki uzvedas tā, kā viņi uzvedas, lai ar dažādām metodēm, pieejām varētu virzīt viņu uzturēšanos darba devēja vēlamajā virzienā. Tātad motivācija ir viens no veidiem, kā paaugstināt darba ražīgumu un rādīt stimulus, kas noteiktu personāla uzvedību un ieinteresētību sasniegt uzņēmuma izvirzītus uzdevumus un mērķus.…