Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
0,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:681394
 
Author:
Evaluation:
Published: 01.08.2006.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 8 units
References: Not used
Extract

Latviešu zemnieku vidū hernhūtisms sāka izplatīties 18.gs. 30. gadu beigās un atmira 19.gs. 60.-80. gados. Hernhūtiešu brāļu draudzes to „ziedu laikos” aptvēra 20-30 tūkstošus zemnieku Vidzemes vidienē.
Hernhūtisma pamatideju galvenais avots bija čehu revolucionārā husītisma tradīcijas un Vācijas 17. un 18.gs. piētisms – reliģijas formā ietērpta sabiedrības garīgā kustība, kas apgaismības laikmetā tur atradās opozīcijā pret feodālajām paliekām un vecluterānismu. „Čehu brāļu” kopienas bīskaps J. A. Komenskis bija pārņēmis husītu idejas par vispārēju tautas izglītību, mājas audzināšanu, par mātes valodas un grāmatu nozīmi, taču tās pakļāva jaunam mērķim – ne tikai apmācīt, bet veidot harmonisku personību.
Piētisms savukārt no vācu viduslaiku un 16.gs. filozofijas bija aizguvis panteistisko viedokli, ka cilvēks ir dievišķā gara izpausme, ka ikviena personība ir vērtība. Piētisti īpaši uzsvēra emociju izkopšanu un spēju tās analizēt. Tā viņi sagatavoja cilvēku sava nozīmīguma, savu tiesību apziņai.
Vispirms cilvēkiem pašiem jāatjaunojas iekšēji. Piētisti centās cilvēkus ne tikai reliģiozi „atjaunot”, bet arī dot tiem dzīvei vajadzīgo izglītību. Viņi bija reālskolas izveides iesācēji. Piētisti uzskatīja, ka vairākums viņu laikmeta sociālo nelaimju notiek dēļ mācību zemā līmeņa un nepareizās attieksmes pret bērniem ģimenē un skolā .
Piētisms savā pedagoģijā balstījās uz Dž. Loka, V. Ratkas, J. Komenska idejām. Tās ietekmēja kā mācību satura, tā arī metožu izvēli skolā, izmantojot uzskatāmību un cilvēku aktivitāti.
Pretstatā piētismam, kas visu dabisko centās apspiest, hernhūtisms dabiskumu uzskatīja par bērna īpatnības pazīmi. Hernhūtieši atzina, ka nedrīkst sodīt bērnu, kamēr tas pats nav pārliecinājies par savu vainu. Kā „čehu brāļi”, tā piētisti garīdznieku sprediķošanas vietā par iedarbīgāku audzināšanas līdzekli uzskatīja savstarpēju uzmundrināšanos. Interese par savu un otra cilvēka iekšējo dzīvi, dvēseļu „aprūpes” sarunas hernhūtiešu kopienās radīja noteiktu pedagoģisko atmosfēru.…

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register