Konkurences būtība un tās mērķis
2004. gada 01. maijā Latvija kļūs par pilntiesīgu ES dalībvalsti. Latvijai viens no galvenajiem normatīvajiem aktiem būs Eiropas Kopienas (turpmāk tekstā – EK) dibināšanas līgums. Saskaņā ar EK dibināšanas līgumu, kurā minēts viens no svarīgākajiem uzdevumiem – nodrošināt ‘’augstu konkurences līmeni’’.
Konkurences attiecības un norises Latvijā tiek ievērojami reglamentētas ar mērķi mazināt lielo un vadošo uzņēmumu ekonomisko patvaļu, veicināt nelielo uzņēmumu pastāvēšanu, uzlabot preču kvalitāti un nodrošināt brīvu konkurenci.
Ikdienā vārds konkurence tiek lietots ļoti bieži un ļoti šaurā nozīmē, neapzinoties vārda īsto nozīmi. Vārds ‘’konkurence’’ tiek lietots ļoti bieži, it kā visiem tas būtu labi zināms un saprotams. Lietderīgi ir noskaidrot, ko nozīmē vārds, jēdziens ‘’konkurence’’.
Konkurence ir pastāvoša vai potenciāla ekonomiskā (saimnieciskā) sāncensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem konkrētajā tirgū , šāda definīcija ir iekļauta Latvijas Konkurences likumā. Tai pat laikā svešvārdu vārdnīca terminu ‘’konkurence’’ definē sekojoši: ‘’cīņa par labākiem sasniegumiem kādā saimnieciskās dzīves jomā (starp preču ražotājiem, pakalpojumu piedāvātājiem u.tml.) Var secināt, ka nav vienota viedokļa par vārda nozīmi ‘’konkurence’’, kā arī to pierāda tas, ka pat ES nav noteiktas definīcijas, jo EK dibināšanas līgumā nav definēts jēdziens ‘’konkurence’’. Taču ar to tiek domāts ‘’kopējais tirgus stāvoklis, kurā pastāv maksimāli no valstiskās ietekmes attālināta brīva preču un pakalpojumu konkurence, kas veicina ekonomisko izaugsmi, kā arī produktu un pakalpojumu kvalitāti’’. Pozitīvi būtu izveidot vienu konkrētu jēdzienu, kas ir ‘’konkurence’’. Apkopojot iepriekšminētās definīcijas, kā arī citus avotus, kas definē jēdziena ‘’konkurences’’ nozīmi. Autors konkurenci definētu sekojoši: ‘’konkurence ir pastāvoša vai potenciāla ekonomiskā (saimnieciskā) sāncensība starp diviem vai vairākiem tirgus dalībniekiem, kas sacenšas vai atrodas tādos apstākļos, kuros tie var sacensties viena veida vai savstarpēji aizstājamu preču ražošanā vai realizācijā, kas veicina ekonomisko izaugsmi, kā arī produktu un pakalpojumu kvalitāti’’.
…