Autors šādu šī darba tematu, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja tiesiskais statuss, struktūra un kompetence, izvēlējās tāpēc, ka pēc autora domām Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs, pilda svarīgas funkcijas, veicot korupcijas novēršanu, apkarošanu, partiju finansēšanas noteikumu izpildes kontroli un priekšvēlēšanu aģitācijas kontroli. Šīs Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja funkcijas ir nepieciešamas, lai nodrošinātu valstī, labu un tiesisku kārtību.
Autors par šī darba mērķi izvirza: izpētīt un noskaidrot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja tiesisko statusu, struktūru un kompetenci. Lai sasniegtu šo mērķi autors sev izvirza sekojošus uzdevumus:
1)uzzināt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja vēsturi;
2)izpētīt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja tiesisko statusu;
3)izanalizēt Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja struktūru;
4)noskaidrot Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja kompetenci.
Darbā ir izmantota analīzes metode. Pārsvarā, lai sasniegtu darba mērķi, tiek analizēti normatīvie akti. Pētījuma periods ir no 2009. gada 3. novembra līdz 2009. gada 8. novembrim.
Līdz 1995. gada 25. oktobrim, kad stājās spēkā Korupcijas novēršanas likums1, Latvijā nebija normatīvā akta, kas sniegtu korupcijas jēdziena skaidrojumu un kurā būtu koncentrētas pretkorupcijas normas, līdz tam tās bija izkaisītas pa dažādiem normatīvajiem aktiem.2 Korupcijas novēršanas likumā korupcijas skaidrojums bija dots 2. pantā, pēc kura korupcija bija valsts amatpersonas pārkāpumi, kas izpaužas kā tās atrašanās nelikumīgā, ietekmējamā (korumpētā) stāvoklī, pilnvaru realizēšana interešu konflikta situācijā, kukuļņemšana vai ieņemamā amata izmantošana savtīgos nolūkos. Korupcijas novēršanas likums noteica, kādas personas uzskatāmas par valsts amatpersonām, kādas situācijas var radīt interešu konfliktus un nelikumīgi ietekmējamu stāvokli, līdz ar to nosakot ierobežojumus valsts amatpersonām lēmumu pieņemšanā, uzraudzības, kontroles, izziņas, izmeklēšanas un sodīšanas funkciju veikšanā, gadījumus, kad aizliegts būt par valsts institūcijas pārstāvi.…