Visas makroekonomiskās parādības atrodas savstarpējā mijiedarbībā. Tās ir cieši saistītas gan ar mikroekonomiku, gan arī ar valdības politiku.
Makroekonomiku nevar skatīt atrauti no valdības politikās darbības. Tās pasākumi, dažādās sociālās programmās tieši ietekmē tautsaimniecību kopumā, un tiek dēvēta par makroekonomisko politiku. Galvenie instrumenti, ar ko valdība iedarbojas uz valsts ekonomikas funkcionēšanu kopumā, ir nodokļu likme, valsts budžeta izdevumi, dotācijas, procentu likmes, naudas apgrozības regulēšana un citi.
Tirgus ekonomiku var raksturot kā sociāli orientētu saimniecību, ko papildus regulē valsts. Milzīga nozīme gan pašā tirgus attiecību struktūrā, gan to regulācijas mehānismā ir budžeta sistēmai. Tā ir neatņemama tirgus attiecību sastāvdaļa un vienlaikus svarīgs valsts politikas īstenošanas instruments. Tāpēc ir svarīgi pārzināt budžeta būtību, budžeta tiesības un pašu budžeta procesu, prast orientēties tā īpašībās, saskatīt optimālākas izmantošanas metodes valsts ekonomikas un tās sociālās politikas attīstības interesēs.
Finansiālās atveseļošanās problēmas budžeta jomā, budžeta deficīts un valsts parāda pieaugums skar visu sabiedrību. Viss, kas mūsdienās notiek budžeta darbībā, ir cieši saistīts ar katra personīgo labklājību. Nodokļu apjomi, atskaitījumi sociālai apdrošināšanai un pensijām, medicīnisko pakalpojumu un izglītības apmaksa, līdzekļu investēšana sociālajā jomā – šos jautājumus mūsdienās apspriež ne tikai valdošajās aprindās, tie interesē mūs visus.
Ekonomika un budžets sastāv no tūkstošiem vienas ķēdes posmu, kurus nedrīkst ne uz mirkli pārraut vai kaut uz brīdi pārraut atsevišķo posmu mijiedarbību, neatstājot negatīvu ietekmi uz visu ķēdi kopumā.
Tāpēc ir svarīgi izskatīt pašvaldību budžetu un valsts budžeta attiecības, aplūkot budžeta deficīta un valsts parāda problēmas.
Kursa darba mērķis ir izpētīt Latvijas 2003.gada budžeta politiku, atklāt tās problēmas un piedāvāt šo problēmu risinājumus.
Lai sasniegtu izvirzīto mērķi autorei ir jāveic šādi uzdevumi:
speciālajā literatūrā jāizpēta Latvijas un ārvalstu pieredze budžeta politikas veidošanā un īstenošanā;
jāizpēta likumi un normatīvie akti, kas attiecas uz gadskārtējā budžeta izstrādāšanu, izpildi un budžeta politikas realizāciju;
jāizpēta statistiskie dati, kas attiecas uz 2003.gada budžetu;
jāizpēta analītiskie raksti un periodiskajos izdevumos un masu mēdiju informācijas līdzekļos sniegtie dati par 2003.gada valsts un pašvaldību budžetiem;
uz analīzes pamata jāizstrādā priekšlikumi valsts budžeta politikas pilnveidošanai.
Kursa darba pirmajā daļā tiek sniegts konsolidētā kopbudžeta vispārējs raksturojums, kā arī veikta Latvijas 2003.gada konsolidētā kopbudžeta vispārējā analīze.
Kursa darba otrajā daļā tiek analizēts Latvijas valsts budžets. Darba otrajā daļā autore pamato budžeta nepieciešamību un veic Latvijas 2003.gada valsts budžeta politikas analīzi salīdzinājumā ar 2002.gada valsts budžetu un 2004.gada budžeta likumprojektu ar mērķi izzināt budžeta politikas tendences un izmaiņas.…