Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:901916
 
Author:
Evaluation:
Published: 21.06.2006.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 9 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Monopola būtība    4
1.1.  Monopola jēdziens un tā veidi    4
1.2.  Peļņas maksimizēšanas pilnīga monopola apstākļos    10
1.3.  Pozitīvas un negatīvas monopolu darbības īpašības    11
2.  Monopolu darbība Latvijā    14
2.1.  Pirmās Latvijas brīvvalsts monopoli    14
2.1.1.  Linu monopols    14
2.1.2.  Cukura monopols    15
2.1.3.  Spirta un degvīna monopols    17
2.2.  Monopolu darbība mūsdienās    18
2.2.1.  A/s ”Latvijas Gāzes” darbība    18
2.2.2.  A/s ”Latvijas Dzelzceļa” darbība    19
2.2.3.  VAS “Latvenergo” darbība    23
  Secinājumi un priekšlikumi    25
  Izmantotās literatūras saraksts    26
Extract

Studiju darbā izvēlējos tēmu „Monopola darbība Latvijā”, jo autore uzskata, ka šī tēma ir ļoti aktuāla. Varbūt arī tāpēc autore izvēlējās šo tēmu, jo tagad bieži vien izskan kritika sakarā ar monopolu darbību, to cenu politiku un valdības nespēju ierobežot tarifu pieaugumu, kas pēdējos gados ir skāris turpat visus monopoluzņēmumus.
Šobrīd Latvijā darbojas vairāki monopoli dažādās nozarēs, proti, kravu un pasažieru pārvadājumos pa dzelzceļiem a/s “Latvijas Dzelzceļš” nav konkurentu, bet enerģētikas jomā ir veseli divi monopoli, respektīvi, VAS “Latvenergo” un a/s “Latvijas Gāze”.
Autore uzskata, ka šī tēma ir un būs aktuāla, jo tas skar mūsu valsti un arī mūs pašus un tātad tam jāpievērš ne mazums uzmanības problēmas risināšanai, ja protams tāda rodas.
Šo tēmu autorei bija interesanti pētīt, jo ir iegūts vairāk zināšanu par monopolu nekā pirms tam.
Studiju darba mērķis - noskaidrot monopolu būtību, apskatīt dažu monopolu darbību valsts vēsturē un šobrīd.

1. Monopolu būtība
1.1. Monopola jēdziens un tā veidi

Monopols kā tirgus modelis ir pilnīgs pretstats pilnīgai konkurencei. Tīrais monopols (pure monopoly) ir tikai viens uzņēmums, kas ražo preci, kurai nav konkurējošas aizvietotājpreces. Vārds monopols grieķiski nozīmē: „mono” – viens, „poleo” – pārdevējs.1
Monopolu var traktēt arī plašākā nozīmē, kā firmu, kurai ir vara diktēt tirgus cenu. Šādā skatījumā monopolfirma var būt gan liela, gan arī ne visai liela, tomēr tai jākontrolē solīda dotās preces tirgis daļa. Piemēram, Lielbritānijā uzņēmums kļūst par monopolu tad, ja tas kontrolē 25% un vairāk no attiecīgās preces vai pakalpojuma realizācijas apjoma. Praktiskajā ekonomikā ir nepieciešams labi iepazīt monopoltipa uzņēmumu, tas ir tuvāk īstenībai, jo tīrais monopols ir retums, tomēr ekonomiskajā teorijā šāds skatījums nav attaisnojams, jo tad robežas starp monopolu un oligopolu pamazām izzūd. Rezultātā tiek ierobežotas tirgus formu analīzes iespējas, pirmkārt, tīrā monopola, tāpat kā pilnīgas konkurences firmas, analīze ļauj spilgtāk parādīt šo tirgus formu būtību, otrkārt, starp monopolu un oligopolu ir visai interesanta atšķirība.2…

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register