Secinājumi
Pēc rūpīga un juceklīga darba esmu noskaidrojusi, kāda ir notikumu secība pareizas dokumentācijas sakārtošanai, lai reģistrētu jaundibinātu privātskolu Izglītības kvalitātes valsts dienestā. Tas gan nenozīmē, ka turpmākā darba gaitā man vairs nebūs jāieskatās Izglītības likumā, Vispārējās izglītības likumā un daudzos un dažādos citos dokumentos, rīkojumos, paraugos. Šis ir tikai rīcības skelets, kas tomēr dod lielāku drošības sajūtu, ļauj izvēlēties vienu no jomām, piemēram telpu jautājumu vai dokumentu noformēšanas jautājumu un izzināt to smalkāk.
Vislielākās grūtības šajā darbā man sagādāja tas, ka abos likumos nav precīzas norādes uz MK noteikumu numuriem. Tiem pat nav dots likumā pareizs nosaukums. Jāuzmanās arī, lai visi likumi un noteikumi ir spēkā esoši. Ļoti grūti man bija atrast kārtību, kādā tiek akreditētas vispārējās izglītības programmas. Pēc ilgas meklēšanas atradu spēkā neesošus noteikumus Nr. 612. Tikai lasot Izglītības kvalitātes valsts dienesta mājas lapā aktuālo informācija izglītības iestādēm un eksaminācijas centriem „Akreditācijas ekspertu komisijas ziņojumā norādīto ieteikumu ieviešana” sapratu, ka īstie noteikumi ir nr.852 „"Kārtība, kādā akreditē vispārējās un profesionālās izglītības programmas, izglītības iestādes un eksaminācijas centrus". Jaunais nosaukums tik būtiski atšķiras no likumā minētā, ka Google meklētājs to nebija spējīgs atrast. Līdzīga situācija atkārtojās vairākas reizes. Izglītības likuma 14. pantā par Izglītības organizāciju teikts, ka Ministru kabinets „nosaka kārtību, kādā valsts finansē pamatizglītības un vidējās izglītības programmas, kuras īsteno privātās izglītības iestādes”. Ievadot šos vārdus meklētājā, atradu tikai spēku zaudējušus MK noteikumus Nr. 806. Nekādas norādes uz spēkā esošiem MK dokumentiem. Ļoti mulsu un velti notērēju referāta rakstīšanai atvēlēto laiku arī tikai tādēļ, ka izglītības programmas paraugs Izglītības iestādes paraugnolikumā tika dēvēts par izglītības programmu, kā arī tas, ka jebkura programma, kas sastādīta saskaņā ar paraugu, iegūst šī izglītības programmas parauga kodu.. Juridiskos dokumentos šādas neprecizitātes man kā studentam bija ļoti pārsteidzošas. Šādas un līdzīgas grūtības, cik noprotu, sagaida jebkuru cilvēku, kas ikdienā cenšas pildīt ar izglītību saistītos Latvijas valsts noteikumus un rīkojumus. Ļoti mulsinoša man bija arī izmatotās literatūras pierakstīšana, jo izmantoju tikai likumus, Ministru kabineta noteikumus un Izglītības un zinātnes ministrijas rīkojumus, uz kuriem savstarpēji norādes bija ļoti neprecīzas. Man radās jautājums, vai man studentam savā referātā ir jābūt precīzākai, piemēram, par Izglītības likumu?
…