SECINĀJUMI
Latvijas Krimināllikumā reglamentētā atbildība par nodarījumiem pret satiksmes drošību ir ietverts diezgan plašs klāsts un jāsecina, ka diezgan “populārs” noziedzīgs nodarījums ir transportlīdzekļu vadīšana alkohola, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē.
No krimināltiesību teorijas viedokļa ir iespējams atrast argumentus abām noziedzīgo nodarījumu kvalifikācijas pieejām un objektīvi pastāv iespēja veidot vienotu praksi, gan saskatot izdarītajā noziedzīgo nodarījumu kopību, gan arī kvalificējot to kā atsevišķu noziedzīgu nodarījumu saskaņā ar KL 262. panta atbilstošo daļu, problēmas risināšanai svarīgi saprast izdarīto KL grozījumu mērķus un tiesiskās konsekvences, akceptējot vienu vai otro pieeju minēto nodarījumu kvalifikācijā.
Kā arī tiek uzskatīts, ka no “Krimināllikuma sevišķās daļas izslēdzams ir 266.pants, kurā paredzēta atbildība par transporta kustības kārtības vai drošības aizsardzības noteikumu pārkāpšanu, ja tā izraisījusi smagas sekas. Tādas darbības nav saistītas ar paaugstinātas bīstamības avota izmantošanu ceļu satiksmē,” tāpēc KL 123. un 131. pantā paredzētās sankcijas kā par noziedzīgiem nodarījumiem aiz neuzmanības ir pietiekamas vainīgā sodīšanai. Tāda veida piemērs atspoguļojas Latvijas Republikas Augstākās tiesas Senāta Krimināllietu departamenta 2010. gada 11. novembra lēmuma lietā Nr. SKK – 415/2010. Līdz ar to secināms, ka kvalificējošās pazīmes "smagas sekas" ietveršana noziedzīgu nodarījumu sastāvā ir vērsta tostarp uz to gadījumu samazināšanu, kad nodarījumi būtu kvalificējami kā ideālā kopība. Norādāms, ka KL ir nostiprināti vairāki noziedzīgu nodarījumu sastāvi, kuros kā kvalificējošo pazīmi likumdevējs paredzējis cilvēka nāves iestāšanos vai plašāku jēdzienu "smagas sekas". KL normas, kurās ir paredzētas kvalificējošās pazīmes "cilvēka nāve" vai "smagas sekas", ir atzīstamas par speciālām attiecībā pret KL 123. pantā ietvertajām normām. Par to liecina ne tikai īpašas papildu pazīmes noziedzīgā nodarījuma sastāvā, bet arī smagākas sankcijas, kas paredzētas sakarā ar iekļautajām pazīmēm.
Jāpiebilst Latvijas Republikas Augstākās tiesa Senāta Krimināllietu departamenta 2013. gada 9. decembra lēmumu lietā Nr. SKK-0454-13 un attiecinot darbā iekļautās atziņas uz KL 257. pantā paredzēto noziedzīgo nodarījumu, jāsecina, ka pieļaušana vadīt gaisa kuģi personai, kurai nav šādu tiesību (kura neatbilst civilās aviācijas personālam izvirzāmām prasībām), atzīstama par gaisa transporta ekspluatācijas noteikumu pārkāpumu. KL 257. pants neparedz atbildību personām, kuras ir atbildīgas par gaisa transporta tehnisko stāvokli vai ekspluatāciju, tostarp gaisa kuģu īpašniekiem vai ekspluatantiem. …