Ievads.
Kas ir organizācija?
Organizācija ir sociāla sistēma, kas apvieno un koordinē cilvēku vai cilvēku grupu kopējai darbībai.
Tātad, katrai organizācijai ir nepieciešams menedžments ( vadība ) un menedžeris.
Menedžments ir darbību komplekss, kas sevī ietver arī plānošanu, organizēšanu, koordinēšanu, motivēšanu un kontroli, kas ir vērsts uz organizācijas darbinieku, finansu, materiālu un informācijas resursu pilnīgāku izmantošanu, lai organizācija mērķus sasniegtu ar augstāku efektivitāti.
Menedžeris ir organizācijas darbinieks, kas ir galvenais atbildīgais par menedžmenta darbību nodrošināšanu. Tā ir persona, kas plāno, organizē, koordinē, motivē un kontrolē visu resursu izmantošanu un līdz ar to pieņem lēmumus, lai sasniegtu organizācijas mērķus.
Organizāciju var ietekmēt dažādi faktori, tos var iedalīt iekšējos un ārējos faktoros, savukārt ārējie faktori iedalās vēl tieši un netieši ietekmējošajos faktoros.
Organizācijas iekšējie vides faktori ir galvenie organizācijas darbības nosacījumi, kas izveidojas tās menedžmenta darbības gala iznākumā. Organizācijas iekšējie faktori ir:
1. mērķis (tie var būt dažādi: sociālie mērķi, biznesa mērķi, specializēti mērķi);
2. darbinieki (visi organizācijā strādājošie cilvēki, kuri izturas atbilstoši savām
personiskajām īpašībām un organizācijas iekšējās un arējās vides apstākļiem);
3. struktūra (loģiskas savstarpējās attiecības starp menedžmenta pakāpēm un
funkcionālām nodaļām, kas ir veidotas tā, lai efektīvi sasniegtu organizācijas
mērķus);
4. darba kultūra (dažādu pārliecību, nostāju, pieņēmumu un atziņu kopums
organizācijā, kas nosaka, kā darbinieku uzvedību, tā arī darbu izpildes
paņēmienus. Ir četras darba kultūras formas: lomu, izpildes, varas un personības
kultūra);
5. tehnoloģija (prasmju, zināšanu, informācijas, iekārtu, instrumentu savienojums,
kas nodrošina resursu racionālu pārveidošanu gatavā produktā (pakalpojumā).
Pastāv trīs tehnoloģijas kategorijas: secīga, starpnieku un intensīva tehnoloģija).
…