Kas tad ir patērētājs? Šis vārds var izraisīt dažādas interpretācijas (piemēram, cilvēks, kas kaut ko ēd; kāda elektroierīce, kas patērē elektroenerģiju vai persona, kas izmanto gaisu, lai elpotu). Pēc patērētāju tiesību aizsardzības likuma vārds patērētājs tiek izmantots kā fiziskā vai juridiskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties preci vai izmantot pakalpojumu nolūkam, kurš nav tieši saistīts ar tās uzņēmējdarbību. Ļoti aktuāls un zinātniski interesantas ir preču ražotāju un patērētāju attiecības, jo ražotāji un patērētāji ir divas puses ar savdabīgi pretējam interesēm. Patērētājs cenšas iegādāties augstākās kvalitātes preces par vismazāko cenu, bet ražotājs cenšas saražot preces ar minimāliem izdevumiem un pārdot tās par visaugstāko cenu. Socioloģiski un tiesiski ražotāja un pārdevēja pienākums ir nodrošināt preces vai pakalpojuma pienācīgu kvalitāti, t.i. nodrošināt, lai precei, pakalpojumam vai tā rezultātā izgatavotai lietai nebūtu defektu.
Patērētāju interešu un tiesību aizsardzības pirmsākumi meklējami pagājušajā gadsimta vidū ar iniciatīvām Eiropā un ASV. Arī Eiropas Savienības (turpmāk tekstā – ES) ietvaros patērētāju tiesību aizsardzība ieguvusi patstāvīgas politikas statusu. ANO 1985.gadā noteikusi patērētāju aizsardzības vadošos principus, pēc kuriem lielā mērā tiek realizēta ES un arī Latvijas patērētāju tiesību aizsardzības politika. Un tie ir:
Patērētāju veselības un drošības aizsardzība, ekonomisko interešu aizsardzība un veicināšana, patērētāju informēšana un izglītošana.
Latvija kopš savas neatkarības atgūšanas ir spērusi lielu soli valsts attīstībā un, laikam ejot, tā cenšas līdzināties Eiropai.…