Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
2,49 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:416299
 
Evaluation:
Published: 22.01.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 3 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
1.  Ievads    2
2.  Tirgus un konkurence    4
3.  Pilnīga un nepilnīga konkurence    5
3.1.  Pilnīga konkurence    5
3.2.  Konkurence un brīvā tirgus ekonomika    6
3.3.  Nepilnīga konkurence    7
4.  Ierobežota pilnīga konkurence    9
5.  Nobeigums    10
6.  Literatūras saraksts    11
Extract

2. Tirgus un konkurence

Tirgus ir daudzšķautņainu sociāli ekonomisku attiecību sistēma starp pārdevējiem un pircējiem, kas pastiprina attiecības starp preču ražotājiem un patērētājiem. Tirgus ir īpašs ekonomisks mehānisms, kas savieno piedāvājumu (pārdevēju) ar pieprasījumu (pircēju) un regulē preču ražošanu, balstoties uz atgriezenisko saiti. (Lībermanis G. Uzņēmējdarbības pamati: Tirgus, cenas, konkurence.-R: SIA Kamene, 1994.-8.lpp.).
Tātad, kad tirgū satiekas preču un pakalpojumu ražotāji, piedāvātāji un to patērētāji, pieprasītāji, rodas tirgus pieprasījums un piedāvājums. Tirgū notiek patērētāju un piedāvātāju interešu saskaņošana, jo šo abu tirgus subjektu mērķi ir pilnīgi pretēji – patērētāji vēlas pirkt par pēc iespējas zemāku cenu, bet piedāvātāji – pārdot par pēc iespējas augstāku cenu. Taču, lai tirgus funkcionētu, preces tiktu pirktas un pārdotas, pieprasītājiem un piedāvātājiem attiecībā uz cenu ir jāatrod tāds vidusceļš, kas būtu pieņemams, izdevīgs abām pusēm. Šis vidusceļš ir tirgus līdzsvars, kas rodas piedāvājuma un pieprasījuma svārstību rezultātā. Mehānisms, kas nodrošina līdzsvara veidošanos tirgū ir konkurence.( Bikse V. Tirgus ekonomikas pamati I daļa.-R: VAS, 1995.-89.lpp.) Tā ir savstarpēja ekonomiska sacensība starp preču un pakalpojumu piedāvātājiem, ka arī starp pieprasītājiem. Konkurences apstākļos pārdevēju interesēs ir iegūt lielāku skaitu patērētāju, kuru apjoma pieauguma priekšnosacījums ir zemāka cena un augstāka kvalitāte. Līdzīgi ir ar patērētājiem. Viņu ienākumi ir ļoti atšķirīgi, taču vajadzības bieži vien sakrīt, tādēļ arī viņi piedāvājuma priekšā ir konkurenti. Jo tam, kura “maciņš ir biezāks”, kurš ir spējīgs maksāt vairāk, arī ir lielāka iespēja iegādāties sev nepieciešamās preces un pakalpojumus; ražotāju, pārdevēju, protams, vairāk interesē maksātspējīgākais pircējs.
Kā noskaidrojām, konkurence ir tā, kas nodrošina tirgus līdzsvara veidošanos, stimulē ražotājus piedāvāt jaunas un kvalitatīvākas preces. Lai runātu par pilnīgu konkurenci, tirgū ir jāpastāv daudziem vienveidīgas preces pārdevējiem, taču ne vienmēr tas tā notiek, tādēļ arī tiek nošķirta pilnīga un nepilnīga konkurence.

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −5,98 €
Work pack Nr. 1123557
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register