Akciju otrreizējais tirgus.
Datoru laikmets ar savām plašām iespējām ir būtiski izmainījis akciju kursa praktisko veidošanās mehānismu. Akcijas no speciāla papīra (no tā arī vērtspapīru jēdziens) un ūdenszīmes palikušas pagātnē. Akcijas pastāvdematerializētā formā kā elektroniski signāli ar visiem nepieciešamajiem rekvizītiem datoru atmiņā. Fondu birža ir akciju cenu noteikšanas vieta ar attiecīgo mehānismu. Katrai akcijai ir divas cenas: nominālcena un tirgus, proti, pārdošanas- pirkšanas cena. Kādas akcijas un kā kotējas (tiek noteiktas) Rīgas Fondu biržā (RFB)? Rīgas Fondu biržā pašlaik kotējas tikai privatizēto uzņēmumu akcijas. Nominālcena visām akcijām ir vienāda- 1 Ls. Tirgus cenas svārstās plašā diapazonā. Tā, piemēram, vienā no 1997. gada maija dienām akciju tirgus cenu svārstību amplitūda bijusi no Ls 0,18 līdz 5,50. birža savā būtībā ir akciju otrreizējais tirgus, kur vienu un to pašu akciju var pārdot vairākkārt. Akciju nominālcenai biržas operācijās nav nekādas nozīmes. Praktiski birža operē ar reālām tirgus cenām, t. i., ar cenām par ko savas akcijas ir ar mieru pārdot akciju turētāji, īpašnieki. Viņi ir akciju pārdevēji, kas vēlas savas akcijas pārdot par noteiktu cenu. Akciju kotēšana, kas ir biržas centrālā funkcija, nozīmē cenas noteikšanu. Ievērojot konkrēto akciju pieprasījumu un piedāvājumu. Birža apkalpo gan akciju pārdevējus, gan pircējus. No vienas puses, biržas operācijās piedalās pārdevēji- akciju piedāvātāji, proti, banku klienti un vērtspapīru brokeri. No otras puses, pieprasījumu veido potenciālie pircēji, kas tāpat darbojas ar starpniekiem. Tirgošanās notiek šādi: kā pārdevēji, tā pircēji piesaka biržā, kādas akcijas tie ir gatavi pirkt un pārdot par iepriekš noteiktu cenu. Birža apkopo visu šo informāciju uz noteiktu laiku, aprēķina saņemto uzdevumu skaitu, akciju skaitu, ko vēlas pārdot vai pirkt, cenas, par kurām pārdevēji un pircēji ir gatavi konkrēts akcijas pārdot vai iegādāties. Datori, kas apbruņoti ar speciālām programmām, lēš katrai akcijai optimālo cenu. Šīs biržas datoru aprēķinātās cenas mērķis ir noteikt tādu cenu līmeni, kas motivēs pārdot maksimālu akciju skaitu. Runa ir par cenu veidošanu, kas nodrošina vislielākā akciju skaita realizāciju.
…