Stratēģija ir saistīta ar plāniem un darbībām, kuru mērķis ir palīdzēt firmām un cilvēkiem veiksmīgi konkurēt savā sfērā, palīdzēt sasniegt savu konkurētspējīgo priekšrocību. Šī priekšrocība ir viss tas, ar ko uzņēmums ir pārāks par saviem konkurentiem, tā ļauj uzņēmumam ilgstoši un patstāvīgi gūt panākumus. Lai to izveidotu un iegūtu, jāņem vērā konkrētā situācija nozarē, tirgū un pašā uzņēmumā.
Stratēģijas izstrāde sākas ar uzņēmuma misijas un vīzijas noteikšanu. Vīzija satur organizācijas eksistences mērķi un ideālus, bet misija izsaka tos konkrētāk. Vīzija raksturo organizācijas centienus. Vīzija ietver darbinieku redzējumu un var stimulēt viņus labāku rezultātu sasniegšanai. Vīzijas vieno darbiniekus vienotu mērķu sasniegšanai un tajā ir jābūt spēcīgam emocionālam lādiņam. Vīzijas formulējums atbild uz jautājumu: ”Kādi mēs gribam kļūt?”. Organizācijas vīziju parasti izmanto kā reklāmas saukli, kā lozungu patērētāju piesaistīšanai un savu darbinieku motivēšanai. Vīzijas formulējums parasti ir stipri īsāks par misijas formulējumu.
Misijā tiek definēts organizācijas eksistences iemesls, darbības sfēra, klienti, ko tā apkalpo, prasmes, ko tā cenšas attīstīt, lai sasniegtu savu vīziju. Misija dod plašas vadlīnijas, kā organizācijai sasniegt vīziju noteiktā laika periodā. Lai kodolīgāk noformulētu misiju, ir jāatbild uz jautājumu: “Kāds ir mūsu darbības veids?” Lielākoties organizācijas misija tiek formulēta abstrakti un vispārīgi. Netiek definētas konkrētas darbības, bet izteikta vispārēja virzība, motivācija, radīts pozitīvs organizācijas tēls. Misijas formulējumam jārada priekšstats, ka organizācijai ir noteikta sabiedrībai pieņemama loma, attīstības virziens, tā sekmīgi darbojas un ir vērts to atbalstīt un tai uzticēties. Misija palīdz organizācijai kritiski izvērtēt savu veikumu, paredzēt nākamās izmaiņas, izvēlēties veiksmīgāko stratēģiju. Organizācijas darbības misija ir jānoformulē tad, kad organizācijas darbība norit labvēlīgos apstākļos.
Pēc misijas un vīzijas definēšanas tiek veikta informācijas analīze, analīzi, ļoti bieži tiek pielietota SWOT metode, kas ļauj apzināt stiprās un vājās puses un kā tās mijiedarbojas ar ārējo vidi, kā arī reāli apzināties riskus, kuriem pakļaujas viņa uzņēmums, lai spētu jau laikus paredzēt un pēc iespējas mazināt negatīvo faktoru ietekmi.…