Ievads
Plānošana ir visu organizētu darbību pamatā. Plānošanai ir liela nozīme jebkurā situācijā un laikaposmā. Tā kā uzņēmuma darbības arī tiek organizētas, arī tām ir nepieciešama plānošana. Plāns ir uzņēmumu pastāvēšanas pamats, jo bez plāna organizācijai nav jēgas darboties. Tas darbosies neefektīvi un bez rezultātiem.
Darba mērķis ir vispārīgās un stratēģiskās plānošanas lomas un nozīmīguma uzņēmumā noskaidrošana. Darba uzdevumi ir:
apzināt plānošanas būtību, veidus un līmeņus
uzzināt stratēģiskās plānošanas būtību
izanalizēt stratēģiskās plānošanas procesu un tās posmus
Darbā izmantotā pētīšanas metode ir literatūras un avotu analīze.
Kopumā pēc termiņa var izdalīt trīs plānošanas līmeņus – stratēģisko, taktisko un operatīvo. Kurš ir nozīmīgākais? Vai var kādu līmeni izlaist?
Ļoti bieži uzņēmumos tiek runāts par stratēģisko plānošanu. Uzsvērts, ka stratēģiskajai plānošanai ir liela nozīme un nepieciešamība. Tomēr diemžēl daudzi uzņēmumi ar stratēģisko plānošanu saprot kādas tēzes izvirzīšanu un domā, ka ir veikuši stratēģijas izvēli. Bet vai stratēģiskā plānošana ir tikai daži teikumi? Uzņēmuma ideālās situācijas izvirzīšana? Tā tomēr nav. Lai izstrādātu uzņēmuma stratēģisko plānu, ir jāveic daudz un dažādi pasākumi, pētījumi un analīzes. Protams, arī jāzina, kas vispār ir stratēģiskās plānošanas process un kā tas izpaužas realitātē.
Uzņēmuma galvenā, sākotnējā un turpmākā ilglaicīgā plānošana ir stratēģiskā plānošana. Stratēģiskā plānošana ir visu uzņēmuma plānu pamats. Katri nākamie plāni tiek izstrādāti pielīdzinot stratēģiskajam plānam. Tāpēc katram uzņēmumam būtu jāizstrādā savs stratēģiskais plāns, lai varētu novērtēt savus darba rezultātus un izvēlēties optimālāko darbību turpmāk. …