Ievadam es vēlējos paskatīties uz vadītāju un vadītāja varu no psiholoģijas viedokļa un savas pieredzes. Lekciju konspektā menedžmentā tika pievērsta uzmanība amerikāņu psihologa Abrahama Maslova vajadzību hierarhijas teorijai. Vajadzību hierarhijas teorija palīdz vadītājam analizēt katra darbinieka vajadzību līmeni un ar to manipulējot vadītājs var panākt, ka darbinieks savu darbu veic pēc labākās sirdsapziņas. Toties amerikāņu psihologs Deivids Makklelands ir izstrādājis citu vajadzības modeli, tas gan ir vienkāršāks nekā A. Maslova piedāvātais. D. Makklelands uzskata un mēģina pierādīt, ka cilvēku dzīvē ir vissvarīgākās 3 lietas (V. Reņģe Personības psiholoģija, Rīga, Zvaigzne ABC, 80.lpp.):
Sasniegumi, panākumi – vajadzība pēc sasniegumiem;
Vara, ietekme uz citiem – vajadzības pēc varas;
Labas attiecības ar citiem – vajadzības pēc attiecībām ar citiem.
Daudzi psihologi uzskata, ka vajadzība pēc varas ir viens no cilvēku iekšējiem dzinuļiem kopš pastāv cilvēki. Pēc psihologu domām, vajadzība pēc varas var izpausties divējādi, vienā gadījumā tiekšanas pēc varas ir pašas varas dēļ. Citiem vārdiem to varētu arī dēvēt par tiekšanos pēc ietekmes, pārākuma. Otra vajadzība pēc varas notiek, lai sasniegtu un istenotu kādu mērķi. Otrā gadījumā vara ir pozitīva un vēlama. Nereti uzņēmumos vadītājam piemīt viena vai otra varas īstenošanas metode. Līdz ar to psihologi uzsver, ka izvirzot cilvēkus vadošajos amatos ir „jāatsijā” tos, kas „raujas pēc varas” un tos, kuri to dara, lai sasniegtu organizācijas mērķus (V.Reņģe, Prsonības psiholoģija, Riga, Zvaigzne ABC, 79. lpp.).…