Valodas attīstība un tās traucējumi vienmēr bijuši aktuāli skolas mācību procesā, jo cieši vienoti ar bērnu psihisko attīstību, individualitāti un personības veidošanos.
Valoda ir universāls instruments, augstākais dabas sasniegums, kas dots tikai cilvēkam. Valoda palīdz spert pirmos soļus pasaules izzināšanā. Cilvēka dzīves kvalitāte vislielākā mērā ir atkarīga no skaistas, raitas un bagātas valodas.
Vārds ļauj veidot tikai cilvēkam piemītošo loģisko domāšanu. Līdz ar valodu viņam ir radusies pilnīgi jauna - otrā - signālu sistēma. Dažādiem cilvēkiem vienas un tās pašas lietas nosaukšana var izsaukt dažādas psihiskas reakcijas, kuras var pavadīt rīcība. Tas rada nepieciešamību vārda funkciju uzskaitījumam.
Komunikatīvās spējas. Vārds nodrošina sazināšanos, kas ļauj notikt pieredzes apmaiņai, faktu apmaiņai.
Jēdzieniskās spējas. Izpaužas abstraktajā domāšanā. Ar vārda palīdzību notiek informācijas analīze un formējas spriedumi, secinājumi un uzskati. Vārds kā otrās signālsistēmas signāls var ietekmēt arī pirmo signālsistēmu - sajūtas, emocijas, motīvus.
Regulējošā spējas. Ar vārdu iespējams izveidot nosacījumu refleksus, izraisīt smadzeņu darbības izmaiņas. Vārdam ir milzīgas suģestijas spējas. Ar vārdu mēs varam izteikt uzslavu vai nopēlumu, attieksmi pret kādu otra cilvēka darbību. Vārda iedarbību nosaka tā jēdzieniskais saturs, kas arī tāpat kā pieredze var būt atšķirīgs. Cilvēks ikdienā pieņem neskaitāmi daudz lēmumu un rīkojas saskaņā ar tiem, rezultātā viņa domas jeb iekšējā runa gūst realizāciju apkārtējā vidē.…