Lēmums ir jebkuras organizācijas vadības procesa svarīgākā un neatņemamā sastāvdaļa. Ar vadības lēmumu tiek saprasta pilnvarotās personas izvēle par labu racionālākai no alternatīvām darbībām, kas tiek veiktas viņa amata pilnvaru ietvaros (kompetences ietvaros) un ir orientētas uz organizācijas mērķu sasniegšanu.
Vispārējā veidā lēmuma pieņemšanas būtība ir šāda: vadītājam jāizvēlas darbības mērķi un to sasniegšanas veidi. Tie ir orientēti uz situācijas pārveidošanu konkrētos vai paredzamos stāvokļos.
Kā pieņemt lēmumus:
a) Lēmuma modelēšana. Lēmumu pamatošanas un pieņemšanas procesa posmi:
• informācijas un mērķu analīze, ņemot vērā visu ekonomisko un sociālo apstākļu kopumu, uzdevumu noteikšana;
• informācijas ievākšana un apkopošana, kas nepieciešama alternatīvo lēmumu pieņemšanai, situācijas analīze;
• alternatīvo lēmumu izstrādāšana, īstenošanai nepieciešamo resursu un laika aprēķins;
• lēmumu variantu izpēte un novērtēšana, iespējamo seku noteikšana;
• piemērojamākā lēmuma varianta izvēle;
• lēmuma īstenošanas organizācija;
• lēmuma koriģēšana īstenošanas procesā;
• lēmuma īstenošanas rezultātu apkopošana;
• iekšējā informācija par lēmuma īstenošanas gaitu.
…