Mārketinga pētīšana ir informācijas vākšana, apstrāde, analīze un izplatīšana, lai noteiktu mārketinga iespējas un problēmas; izstrādātu un novērtētu mārketinga aktivitātes un pilnveidotu mārketinga procesu. 1
Mārketinga pētījumi
Viss pētījuma process sastāv no pieciem posmiem.
Pirmajā posmā, jāformulē prasības pētījumiem un jānosaka to objekti. Šajā posmā vadītājam precīzi jānosaka pētījuma mērķi, tie varētu būt – meklēšanas mērķi (paredz datu vākšanu un apstrādi ar nolūku pēc tam atrisināt problēmu); aprakstošie mērķi (paredz tirgus situāciju aprakstu); eksperimentālie mērķi (paredz noteiktas hipotēzes pārbaudi), Otrajā posmā jāizstrādā pētījumu plāns. Trešais posms ir informācijas vākšana. Ceturtais – informācijas apstrāde un analīze. Piektais - pārskatu sagatavošanu. 2
Izstrādājot plānu, vispirms pētījuma mērķi jātransformē specifiskos informācijas mērķos. Menedžerim nepieciešama dažāda informācija. Atkarībā no pētījuma mērķiem un plāna var izmantot: 3
• pirmreizējus datus – tie ir pirmo reizi savākta un konkrētiem mērķiem paredzēta informācija; lai arī tā maksā dārgāk, tā allaž noder, jo atbilst pētījumu izvirzītajam mērķim, šādu informāciju iegūst ar dažādu interviju, aptauju palīdzību tieši no pircējiem, starpniekiem, u.c. tirgus dalībniekiem;
• apstrādātus datus – ir jau esošā savāktā un dažādie mērķiem paredzētā informācija;
• pirmreizējus un apstrādātus datus kopā.
Informācijas vākšana. Pētniecības metodes
Informācijas vākšana ir svarīgākais mārketinga pētīšanas posms. Pirms sākotnējo datu vākšanas ir lietderīgi sastādīt speciālu plānu, kas ietver: pētniecības metodes, komunikāciju līdzekļus, izlases veida metodes, pētniecības līdzekļus.
…