Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
Pedagoģijas vēsture
File size:
40 KB
ID number:

228171

 
Evaluation:
Published: 15.10.2021.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

40. Attīstošā mācību procesa idejas dažādu autoru koncepcijās.
19.gs. beigās-20.gs.sākumā Rietumeiropā un ASV veidojās:
1) eksperimentālās didaktikas virziens (A.Lajs, E.Meimanis, E.Torndaiks);
2) M.Montesori izstrādāja didaktisko materiālu sistēmu dzirdes, redzes un ožas attīstībai, kas ļāva bērnam patstāvīgi virzīties uz mācību mērķi (M.Montesori idejas kļuva ļoti populāras Latvijā 90.gados);
3) alternatīvās pedagoģijas dibinātājs R.Šteiners rosina savā skolā augstu skolēnu pašdarbības pakāpi, liecībās atzīmes aizstājot ar detalizētu bērna attīstības aprakstu (arī R.Šteinera idejas kļuva ļoti populāras Latvijā 90.gados);
4) pragmatiskais didaktikas virziens (Dž.Djui). Uz šīm idejām mūsdienās daļēji balstās e-didaktika.
20.gadsimta otrajā pusē didaktikas teorijā un mācību praksē tiek meklētas jaunas formas un metodes, lai paaugstinātu skolēnu mācīšanās personisko nozīmību. Dž.Brunners(ASV) izstrādā atklāsmes mācību teoriju - atklāsmes didaktiku.
Mūsdienās, ir ļoti svarīgs abpusējs skolotāja un skolēna darbības attīstīšanas cikls mācību procesā, ka būtisks un nepieciešams mērķis skolēnu un skolotāju pozitīvas darbības realizēšanai. Savā darbība skolēns izvēlas vienu iespēju no daudzām, saglabājot savas spontānās aktivitātes būtību. Darbība ir aktivitātes attīstības pamats, jo tai piemīt īpatnības, kas nosaka šo attīstību.
Skolotājam ne tikai ir jābūt kompetentam „mācību priekšmetā, mācību metodikā un organizācijā (Fjelds), bet jābūt gan filozofam, gan psihologam, gan augstās klases speciālistam, kas prot attīstīt bērnu spējas (Ļihačova). Pārmaiņu laikā skolotāju var salīdzināt ar fasilitatoru – mācību procesa veicinātāju, skolēnu gidu, nevis instruktoru. Skolotājs – instruktors vienkārši stāv klases priekšā un pas¬niedz formālas stundas/lekcijas, kuras skolēni klausās, turpretim skolotājs – fa¬silitators veicina brīvu domāšanu un palīdz mācību procesa dalībniekiem panākt individuālu satura izpratni. Uz lekcijām balstītajos mācīšanas mācību procesa dalībnieki ir pasīvi, bet uz gidu balstītajos mācīšanas skolēniem ir aktīva loma. Šī lomu maiņa nosaka, ka skolotājam – fasilitatoram jābūt ar pavisam atšķirīgu prasmju kopumu.
Centrālais elements mācību procesā ir skolēns. Viņš tiek iekļauts aktīvā izziņas procesā un virzās uz arvien jaunām atziņām. Šajā procesā skolēns apgūst jaunas zināšanas, prasmes un iemaņas, attīsta savas izziņas spējas, tikumiskās un estētiskās vērtības.


Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register