Pieprasījums
Pieprasījums ir noteikta veida preču vai pakalpojumu daudzums, kuru patērētāji vēlas un ir spējīgi nopirkt par noteiktu cenu, noteiktā laika posmā. Pieprasījums ir sakarība starp preces vai pakalpojuma cenu un tās iespējamo pārdošanas apjomu, tā ir cenas funkcija.
Pieprasījuma būtība:
pazeminoties kādas preces cenai, šīs preces cilvēki pērk vairāk nekā tad, ja šīs cenas ir augstas; pārdevēji rīko izpārdošanu par zemākām cenām, jo zina, ka atbrīvoties no liekajiem preču krājumiem ir iespējams, pazeminot cenas, nevis paaugstinot;
nopērkot vairāk preču vienību, cilvēki sasniedz noteiktu vajadzību piesātinājuma līmeni, tādēļ katra nākamā tās pašas preces vienība dod mazāku labumu nekā iepriekšējā un katra nākamā – vēl mazāku (piemēram, otrā tortes gabala ēšana);
ja precēm cena pazeminās, tad par saviem ikmēneša ienākumiem vai ietaupījumiem cilvēkam rodas iespēja nopirkt vairāk šo preču, neatsakoties no citiem nepieciešamajiem pirkumiem.
Pastāv dažādi faktori, kas tirgū var mainīt pieprasījumu:
izmaiņas pircēju ienākumos;
aizvietotāj preces cena (gailenes – šampinjoni, baravikas; sviestu - margarīns u.t.t.);
gaume, mode, preču kvalitāte;
jaunu preču parādīšanās tirgū;
preču pārdošana uz kredīta, līzingi;
inflācija;
nodokļu izmaiņas u.t.t.
…