Galvenā prece raksturīpašība ir tās cena. Praksē, nosakot preces cenu, galvenie uzņēmēja apsvērumi attiecībā uz to ir šādi: preces cenai jābūt tādai, lai ar to varētu kompensēt visas dotās preces ražošanas un realizēšanas izmaksas un nodrošināt ienākumu uzņēmuma normālai funkcionēšanai.
Cena ir saistīta ar preces – naudas attiecību funkcionēšanu. Ar cenas palīdzību tiek noteiktas, analizētas un prognozētas tautsaimniecības proporcijas, ražošanas efektivitāte un preces ražošanas izdevīgums. No preču un pakalpojumu cenu līmeņa un dinamikas ir atkarīgs iedzīvotāju dzīves līmenis.
Attīstīta tirgus apstākļos cena raksturo ne tikai ražošanas un realizēšanas izmaksas, bet arī pircēja uzvedību tirgū.
Preces cena ir tas naudas vienību daudzums, kuru pircējs gatavs maksāt pārdevējam, iegūstot šo precisavā īpašumā.
Tirgus ekonomikas apstākļos cenas nozīme ir ļoti liela. Cena nosaka uzņēmuma ražošanas struktūru un apjomu, materiālu plūsmu un preču masas sadali.
Zinātniski pamatota cenu stratēģija, saprātīga cenu politika un pareiza cenu noteikšanas metodika nosaka katra komerciāla uzņēmuma panākumus.
Cena un cenu politika ir otrais būtiskākais mārketinga darbības elements uzņēmumā pēc pakalpojuma. Tāpēc cenām un to stratēģijas izstrādāšanai tiek veltīta uzņēmuma vadītāju vislielākā vērtība. No tā ir atkarīga uzņēmuma darbība tirgū ilgstošā periodā gan attiecībā uz pārdošanas apjomu dinamiku, gan uzņēmuma rentabilitāti.
Lēmumu pieņemšana cenu jomā ir saistīta ar vairāku faktoru ietekmi:
1)preces pašizmaksa vai ražošanas izmaksu kopējā summa;
2) konkurentu cena un tās iespējamās izmaiņas;
3) pircēju gaidāmā reakcija uz iespējamajām cenu izmaiņam;
4) valsts tiešā un netiešā ietekme uz uzņēmuma cenu politiku.
Uzsākot uzņēmējdarbību, katram uzņēmējam ir skaidri jāzina, kādi no minētajiem faktoriem ietekmēs viņa preces cenas noteikšanu.…