-
Prezentācijas prasme
Nr. | Chapter | Page. |
1. | Saskarsme, prezentācija, etiķete. Prezentācijas prasmju nozīme mūsdienās | 2 |
2. | Vispārcilvēciskā etiķete | 4 |
2.1. | Sasveicināšanās | 4 |
2.2. | Iepazīstināšana | 5 |
2.3. | Uzrunas formas | 6 |
3. | Lietišķo kontaktu etiķete un ētika | 7 |
3.1. | Telefona sarunas | 7 |
3.2. | Vizītkarte un tās lietošana | 8 |
3.3. | Dāvanas, suvenīri, ziedi | 10 |
4. | Krāsas, to simbolika un iedarbība | 11 |
5. | Apģērbs un tā stili | 13 |
6. | Lietišķo tikšanos organizēšana | 18 |
7. | Lietišķās sarunas | 21 |
8. | Pieņemšanas un to organizēšana | 25 |
9. | Retorikas jēdziens un vēsture | 29 |
10. | Publiska runa – īpašs komunikācijas un prezentācijas veids | 30 |
11. | Orators un tā loma publiskā runā | 32 |
12. | Klausītāju auditorija | 34 |
13. | Runas loģika un struktūra | 36 |
14. | Pierādīšana un argumentēšana | 38 |
15. | Neverbālā komunikācija runas laikā | 41 |
16. | Oratora un auditorijas mijiedarbība publiskas runas procesā. Runas tehnika un kultūra | 46 |
Ieteicamā literatūra | 50 |
1. SASKARSME, PREZENTĀCIJA, ETIĶETE. PREZENTĀCIJAS PRASMJU NOZĪME
MŪSDIENĀS
Ikvienam cilvēkam lielākā vai mazākā mērā svarīgi ir tas, kādu iespaidu saskarsmes procesā viņš atstāj uz citiem cilvēkiem. Psiholoģiskie pētījumi liecina, ka 85% cilvēku tendēti veidot priekšstatu par otru personu atbilstoši viņa ārējam izskatam, uzvedības stilam, manierēm, runas veidam utt.
Interese par personas ārējā tēla (imidža) veidošanas problēmās pie mums Latvijā īpaši aktualizējusies pēdējo 10 – 15 gadu laikā. Šīs intereses pieaugums saistīts ar brīvā tirgus un konkurences veidošanos, kā arī ar demokrātijas procesiem sabiedrībā, kas stimulēja cilvēkus vairāk uzmanības veltīt labvēlīgas un kompetentas saskarsmes prasmju apgūšanai kā profesionālajā vidē, tā sadzīvē.
Termins “imidžs” cēlies no angļu valodas - image – (tēls, attēls) un jēdziena šaurākajā nozīmē raksturo mērķtiecīgi veidotu priekšstatu par cilvēkiem vai lietām. Vārda plašākajā nozīmē imidžs ir katram cilvēkam (arī kolektīvam, organizācijai, profesijai utt.). Tas ir priekšstats par personu citu sabiedrības locekļu skatījumā. Imidžs ir tēls, kas ietver sevī personas iekšējos un ārējos raksturotājlielumus, sociālo lomu, kuru cilvēks pilda dzīvē, stāvokli sabiedrībā, kā arī likteņa kaprīžu atstātās zīmes.
Mūsdienās izveidojusies pat īpaša disciplīna – imidželoģija, kura nodarbojas ar cilvēka ārējā tēla veidošanas principu un nosacījumu pētīšanu, un atbilstoši tam – jauna profesija – imidžmeikers. Imidžmeikers ir persona, kura sevī apvieno vairāku profesiju darbības aspektus (piemēram, vizāžists, modelētājs, frizieris, runas un kustību konsultants utt.). Imidžmeikers analizē un konstruē cilvēka vienotu koptēlu un palīdz izkopt prasmes personas pašprezentācijai. Cilvēka pašprezentācijas prasmes šodien tiek vērtētas kā viens no būtiskākajiem profesionālās kvalitātes rādītājiem (it īpaši tajās profesijās, kurās darba objekts ir cits cilvēks).
Prezentācijas jēdzienu mūsdienās lieto 2 nozīmēs. Vārda šaurākajā nozīmē prezentācija ir mārketinga elements un ar to tiek saprasts īpašs pasākumu komplekss, kura mērķis ir iepazīstināt publiku ar vēl nepazīstamu produktu, pakalpojumu utt., tā radītājiem, izplatītājiem u.c. Ar prezentācijas palīdzību potenciālie pircēji, klienti, partneri utt. tiek informēti par konkrētās produkcijas iegādes nepieciešamību.
Prezentācijas jēdziens tiek lietots arī plašākā nozīmē, saprotot ar to personas (kolektīva, profesijas, firmas, organizācijas utt.) tēla veidošanu un demonstrēšanu.
Tas, kā cilvēks cenšas parādīt sevi citiem, atšķiras no tā, kā viņš izturas vai ģērbjas tad, kad ir viens. Ikviens ir ieinteresēts, lai apkārtējiem radītu pozitīvu iespaidu par sevi. Tas, kā cilvēks citiem demonstrē savu “ES”, ir pašprezentācija. Stāstot par sevi, persona akcentē tās iezīmes, kuras sevī vērtē visaugstāk un kuras grib parādīt citiem, bet par to, ko sevī vērtē zemu, parasti nerunā. Ar to iezīmju palīdzību, kuras savā personībā akcentē visbiežāk, cilvēks tiecas citiem iedvest savu psiholoģisko portretu. Šajā tēlā, ko cilvēks demonstrē apkārtējiem, parādās sociāli vēlamās iezīmes.
Iepriekš minētā tendence raksturīga arī cilvēka centienos parādīt savu ārējo tēlu: apģērbu, augumu, uzvedības manieres, žestus, mīmiku utt. Katrs cenšas demonstrēt tādu ārējo tēlu, kurš, pēc viņa domām, raksturo pozitīvās kvalitātes. Pašprezentēšanās kvalitāte ir atkarīga no katra indivīda kompetences, vērīguma un mērķiem, kurus viņš ir izvirzījis, kā arī no saskarsmes partneru specifikas. Pašprezentācija ir mēģinājums satuvināt esošo tēlu ar ideālo, tās kvalitāte ir atkarīga no diviem galvenajiem faktoriem:
- personas zināšanām par to, kā viņa iekšējo tēlu un ārējo veidolu uztver saskarsmes partneri;
- personas spējas sevi objektīvi novērtēt, paskatīties uz sevi no malas.
Jo vairāk cilvēks zina par šiem faktoriem, jo potenciāli lielāka iespēja satuvināt esošo tēlu ar ideālo. Ja personai par to nav daudz informācijas, tad tās tēls izpaužas kā reāls personības indikators. Cilvēka ārējā tēla analīze šajā gadījumā kompetentam saskarsmes partnerim var sniegt daudz informācijas par šīs personas temperamentu, raksturu, gaumi, izglītību utt. Savukārt, ja cilvēkam ir zināšanas un iemaņas pašprezentācijā, tad imidžs realizējas kā vēlamā “Es” rādītājs.
…
Ikvienam cilvēkam lielākā vai mazākā mērā svarīgi ir tas, kādu iespaidu saskarsmes procesā viņš atstāj uz citiem cilvēkiem. Psiholoģiskie pētījumi liecina, ka 85% cilvēku tendēti veidot priekšstatu par otru personu atbilstoši viņa ārējam izskatam, uzvedības stilam, manierēm, runas veidam utt. Interese par personas ārējā tēla (imidža) veidošanas problēmās pie mums Latvijā īpaši aktualizējusies pēdējo 10 – 15 gadu laikā. Šīs intereses pieaugums saistīts ar brīvā tirgus un konkurences veidošanos, kā arī ar demokrātijas procesiem sabiedrībā, kas stimulēja cilvēkus vairāk uzmanības veltīt labvēlīgas un kompetentas saskarsmes prasmju apgūšanai kā profesionālajā vidē, tā sadzīvē.
- Prezentācijas prasme
- Runas sagatavošanas procesa galvenie posmi
- Valodas etiķete un sarunas māksla
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Gatavība saprast islama kultūru
Summaries, Notes for secondary school5
-
Ētika
Summaries, Notes for secondary school20
-
Efektīvas vadības formula
Summaries, Notes for secondary school2
-
Prasme kontaktēties
Summaries, Notes for secondary school2
-
Runas tehnika
Summaries, Notes for secondary school3