Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
14,20 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:886271
 
Author:
Evaluation:
Published: 01.10.2006.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: n/a
References: Not used
Extract

Uzņēmējdarbības vadīšana ir sarežģīts process, kas ir jāvada ļoti pārdomāti, nepieļaujot tajā nepārdomātu un pārsteidzīgu lēmumu pieņemšanu. Vadīšanas procesu sarežģī arī tas, ka uzņēmējdarbība ir komplekss, komplicēts un dināmisks process, kas ir atkarīgs ne tikai uzņēmuma vadības, īpašnieku vēlmēm un uzskatiem, bet to veidojot ir jārēķinās ar procesiem, notiekošiem ārējā vidē. Bieži vien ārējā vide ir noteicošā. Tā uzstāda uzņēmumiem noteiktas prasības, ar kuras tiem jāievēro. Ievērojama nozīme vadīšanas procesa lēmumos ir tādiem ārējās vides nosacījumiem kā produktu pircēju vēlmes, to prasības, pieejamība ražošanas resursiem, konkurences intensitāte u.c. Iepriekš teiktais prasa, lai uzņēmējdarbība tiktu vadīta mērķtiecīgi pēc iepriekš izstrādāta un pārdomāta plāna. Pie tam pēc plāna ir jāvada ne tikai uzņēmējdarbība kopumā, bet katra tās struktūrvienība kā ilgākā tā īslaicīgā periodā. Plānošanas saistība ar vadīšanas procesu ir redzama nākošajā 1.1.attēlā.

Uzņēmējdarbības vadīšanas formas


Stratēģiskā jeb Taktiskā jeb Operatīvā
korporatīvā funkcionālā



Vadīšanas funkcijas


Analīze Plānošana Plānu īstenošana Kontrole

1.1att. Uzņēmējdarbības vadīšanas formas un funkcijas

No 1.1.attēla ir redzams, ka plānošana ir viena no uzņēmējdarbības vadīšanas funkcijām. Tā balstās uz faktisko datu analīzi. Šajā plānošanas un analīzes procesā ir jāizmanto informācija, kas iegūta kā iekšējā tā ārējā vidē.
Plānošana ir svarīgs instruments uzņēmuma vadības rokās, kas palīdz izvirzīt uzņēmējdarbības mērķus un izstrādāt pasākumus to sasniegšanai. Tā veido rīcības shēmu kā uzņēmumam darboties, veidojot attiecības ar sadarbības partneriem, darbiniekiem dažādām institūcijām. Kā saka vācu profesors Haralds Ērmans, tad plānošana ir līdzeklis uzņēmējdarbības politikas veidošanai, kas izpaužas šādos aspektos [20.] :
1.Plānošana parāda ne tikai uzņēmuma kopējās risināmās problēmas, bet pievērš uzmanību tam, kādas no tām ir jārisina atsevišķām darbības jomām un struktūrvienībām.
2.Plānošana piespiež uzņēmējus saimnieciski domāt.
3.Plānošana parāda, ko uzņēmums var sagaidīt nākotnē pārdomāti risinot uzņēmējdarbības jautājumus.
4.Plānošana dod iespēju uzņēmuma darbiniekiem redzēt uzņēmējdarbību ne tikai kā vienkāršu atsevišķu darbības jomu summu, bet saskatīt, ka uzņēmums vienots un vesels organisms.
5.Plānošanas svarīga nozīme ir tā, ka tā palīdz darbiniekiem identificēties ar uzņēmumu.
6.Plānošana liek domāt ne tikai par īsu laika periodu, bet uzņēmuma ilgtermiņa darbību.
7.Plānošana liek domāt par uzņēmuma attīstību un fantazēt par to.
8.Plānošana prasa ne tikai problēmu izvirzīšanu, bet neapstāšanos to priekšā, bet šo problēmu risināšanu.
9.Plānošana palīdz izvirzīt labākos mērķus.
10.Plānošana palīdz izšķirties par svarīgāko lēmumu risināšanu, kādi uzņēmuma darbā var rasties.
11.Plānošana palīdz motivēt uzņēmuma darbiniekus to mērķu sasniegšanai un izšķirties par svarīgākiem lēmumiem.
12. Plānošana prasa, lai būtu uzņēmuma saikne horizontālā un vertikālā plaknē.
13.Ar plānošanu panāk saskaņu starp mērķiem un to sasniegšanas ceļiem.
14.Plānošana liek pārdomāt pirms izšķirties par svarīgu lēmumu pieņemšanu.
15.Plānošana dod pamatu ar ko salīdzināt faktiskos uzņēmuma darba rezultātus. Tāpat tā ir pamats kontrolei.
16. Plānošana dod signālus arī par jebkādām izmaiņām uzņēmējdarbībā.
Plānošana šīs funkcijas pildīs tikai tādā gadījuma, ja plāni būs izstrādāti pareizi bez kļūdām, reāli, nekļūdīgi būs noteiktas produktu ražošanas un pārdošanas izmaksas u.c. rādītāji.
1.2.Uzņēmējdarbības stratēģiskā vadīšana, tās nepieciešamība un uzdevumi
Stratēģija ir grieķu vārds un tas nozīmē militāru operāciju sagatavošanu, plānošanu un šo plānu īstenošanas organizēšanu. Uzņēmējdarbībā stratēģija ir katra uzņēmuma ražošanas vai pakalpojumu sniegšanas sagatavošana, analizējot vidi, kurā tai būs jānotiek, plānošana un šo plānu īstenošanas organizēšana. Uzņēmumos tā izpaužas uzņēmējdarbības stratēģiskā vadīšanā. Uzņēmējdarbības stratēģiskā vadīšana ir process, kas paredz uzņēmuma ceļu jeb virzību uz nosprausto mērķi, definē tā ilgtermiņa un īstermiņa uzdevumus. Lai šis process noritētu mērķtiecīgi, tiek radīta tāda stratēģiskās vadīšanas sistēma, kas dotu iespēju pieņemt loģiskus, integrējošus un sabalansētus lēmumus par tādiem jautājumiem kā:
- uzņēmējdarbības ilgtermiņa un īstermiņa mērķi;
uzņēmējdarbības virzieni un darbu apjomi;
uzņēmējdarbības virzība nākotnē;
uzņēmuma struktūras izmaiņas;
vadības hierarhija un atsevišķu struktūrvienību sadarbība;
kapitālieguldījumu veidi un to apmēri;
noturīgu konkurēt spējīgu priekšrocību radīšana u.c.
Uzņēmējdarbības stratēģiskās vadīšanas galvenie uzdevumi ir
- uzņēmējdarbības misijas [sūtības] formulēšana;
- uzņēmējdarbības mērķu nospraušana un
- uzņēmējdarbības [biznesa] plāna izstrādāšana.
Misija ir latīņu vārds un nozīmē sūtība, aicinājums, uzdevums.
Uzņēmējdarbības misija ir uzņēmuma aicinājums, orientācija, kādu tas apņēmies pildīt visās darbības sfērās: produkta ražošanā, tā kvalitātes veidošanā, pārdošanas organizēšanā, klientu piesaistīšanā, attieksmē pret ārējo vidi u.c. Misija ir bāze visiem plāna lēmumiem. Tā palīdz veidot uzņēmuma mērķus, motivēt uzņēmuma darbiniekus darbam, piesaistīt klientus.…

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −5,20 €
Work pack Nr. 1121390
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register