19. Stratēģiskās plānošanas atsevišķie posmi.
Stratēģiskā plānošana ir dzīvotspējīgu savienojumu starp organizācijas ilgtermiņa mērķiem, resursiem un vides apstākļiem veidošana ar noteiktām metodēm. St.pl. ir orientēta uz nākotni. St.pl.galv.posmi : 1) Org-jas misijas definēšana ; 2)Org-jas mērķu noteikšana ; 3) Ārējās vides analīze jāveic pēc divu faktoru analīzes: - ārējās izdevības,- ārējie draudi. ; 4) Org-jas iekšējo stipro un vājo vietu noteikšana jāveic pēc divu faktoru grupām: - iekšējais spēks, - iekšējais vājums. Analīze balstās uz sekojošiem datiem org.cilvēku resursi, materiālu res., finansu res., informācijas res., pozīcija tirgū ; 5) Stratēģisko alternatīvu izpēte un analīze veic ar SVID matricu. Analīze sadalīta 2 daļās. Vispirms tiek analizēta uzņ. Iekš.vide, tad seko ārējo apstākļu vērtējums.; 6) Stratēģijas izvēle. Ir 4 stratēgijas veidi: - intensīvā str. (org.mērķu sasniegšana ar jaunu tirgu un preču palīdzību, ņemot vērā jau pastāvošo menedžmenta sistēmu) ; - integrēta str(balstīta uz piegāzu un sadales kanālu stabilizāciju, ņemot vērā jau pastāvošo menedžmenta sistēmu) ; - diversificēta str. (org. mērķu sasniegšana ar jauniem tirgiem, precēm, tehnoloģiju, kas nav saistītas ar pastāvošo menedžmenta sist.) ; - samazināšanās str. (saistīta ar spēku un resursu pārgrupēšanu) ; 7) Stratēģijas plānošana- menedžerim jānodrošina stratēģijas efektīvā izpilde ; 8) Stratēģisko plānu īstenošanas kontrole – uzraudzība pār plānu izpildi un nepieciešamie plānu labojumi, lai piemērotos iekšējās un ārējās vides izmaiņām un sasniegtu org-jas mērķus. 9) Stratēģijas vērtējums – pēdējais posms. Stratēģijas plānu var novērtēt, salīdzinot to ar darbības rezultātiem.
20. Uzņēmuma konkurētspējīgās priekšrocības un to veidošana.
Konkurētspējīgs uzņēmums – ienesīgums ir lielāks nekā vidēji nozarē. Priekšrocības: efektivitāte; kvalitāte, jaunievedumi; pircēju vēlmes. Atšķirīgās prasmes: resursi, spējas. [vairāk nekā nezinu, jo nav man caunes gr. :D ]
21.Organizācijas biokrātiskais un uzvedības sakārtojuma modelis. Paskaidrot modeļu izmantošanas lietderīgumu.
Birokrātiskais modelis:
• formalizēti noteikumi un procedūras;
• stingra pilnvaru hierarhija;
• vertikālās komunikācijas;
• ierobežots komandu skaits;
• centralizēta lēmumu pieņemšana;
• šaura specializācija;
• dominē vertikālā struktūra.
(jāizmanto masveida ražošanā)
…