-
Uzņēmējdarbības vadīšana
Organizācija – vismaz 2 cilvēku grupa, kas apzinīgi sadarbojas kopēja mērķa sasniegšanai
Formālā – to izveido pēc vadītāja iniciatīvas, kurām jāorganizē d-bu.
Neformālā – izveidotas spontāni, kas regulāri sadarbojas. Pastāv visās formālās or-jās
Katrai or-jai ir savs mērķis, bet visām or-jām ir kopējs mērķis – apmierināt patērētāju vajadzības. Mērķu īstenošanai or-jas izmanto resursus. Or-jā kā sistēmā : ieeja (resursi) - pārveide – izeja (mērķu sasniegšana, rezultāti). Starp resursiem un rezultātiem ir atgriezeniska saite : mehānisma izveide objekta reakcijas noteikšanai uz sniegto info. Pēc tam iegūto info koriģē un izmanto or-jas vadīšanai.
Organizācijas kopējās iezīmes:
Resursi – darbaspēks (personāls, strādnieki), finansu (īss un ilgtermiņa kapitāls), materiālie (p/l, izejvielas, gatavā produkcija), info (lēmuma pieņemšanai nepieciešamie dati)
Atkarība no ārējās vides
Tieši ietekmējošās – patērētāji, konkurenti, piegādātāji, likumdošana, MM, s-kās or-jas
Netieši ietekmējošā – politiskā, ekonomiskā situācija, zinātne, tehnika, soc-kult. Vide, demogrāfija, tradīcijas, vērtību skala
Horizontālā darba dalīšana komponentēs
Struktūrdaļas – cilvēki apvienoti kopēju f-ju veikšanai (mārketings, personāls)
Vertikālā darba dalīšana
Vadīšana – uzņēmuma darba plānošanas, organizēšanas, motivēšanas, koordinēšanas un kontroles process, lai racionālāk izmantotu darba spēku u.c. resursus, līdzekļus izvirzīto mērķu efektīvākai sasniegšanai. Ar to nodarbojas vadītājs.
Vadīšanas bāzes f-jas:
Plānošana – d-bas mērķu, iekšējās, ārējās vides, nepieciešamo resursu noteikšana, d-bas programmas (stratēģisko, taktisko, operatīvo plānu) sastādīšana mērķu sasniegšanai
Organizēšana – resursu koncentrēšana un sadale, struktūras veidošana (darbu sadale, pilnvaru deleģēšana), paredzēto pasākumu rindošana noteikto plānu izpildīšanai; harmonijas veidošana
Motivēšana – d-ku ietekmēšana (rīcības virzīšana, vadīšana, pārliecināšana, ieinteresēšana) ar īpašiem paņēmieniem, lai viņi efektīvāk strādātu or-jas labā; izpildes standartu noteikšana
Koordinēšana – d-ku darba, d-bu saskaņošana mērķu īstenošanai.
Kontrole – uzraudzība pār plānu izpildi un tās salīdzināšana ar izpildes standartiem, izpildījuma koriģēšana atbilstoši iekšējās, ārējās vides izmaiņām. Kontroles procesā nosaka negatīvās novirzes no plāna.
1.Vadītāju iedalījums atbilstoši vadīšanas jomai un līmenim or-jas hierarhijā.
Paskaidrot atšķirības.
Vadītājs – galvenais atbildīgais par uzņēmuma darba plānošanas, organizēšanas, motivēšanas, koordinēšanas un kontroles procesu, lai racionālāk izmantotu darba spēku u.c. resursus, līdzekļus izvirzīto mērķu efektīvākai sasniegšanai. Nodarbojas ar lēmumu pieņemšanu.
Iedalījums pēc vadītāju lomas (organizatoriskā d-bas veida) :
Funkcionālie – atbild par atsevišķām viena virziena aktivitātēm (mārketingu)
Vispārējie (ģenerālie) – atbild par or-jas struktūrvienībām kopumā. Viņiem pakļauti funkcionālie menedžeri.
Līnijas – atbildīgi par to d-bu izpildi, kas tieši saistīti ar ražošanas, pakalpojumu sniegšanu. (tirdzniecības kompāniju, cehu vadītāji)
Štāba – atbild par f-ju izpildi, kas nodrošina līniju vadītāju darbu (likumdošana, resursu piegāde, personāla atlase)
Iedalījums pēc vadīšanas līmeņa:
Augstākā līmeņa (uzņēmējd-bas) – atbild par visas or-jas vadīšanu kopumā, izstrādā d-bas politiku, pieņem stratēģiskus lēmumus (prezidents, izpilddirektors)
Vidējā līmeņa (vadītāju vadīšana) – koordinē zemākā līmeņa vadītāju darbu, pieņem taktiskus lēmumus, sagatavo info augstākā līmeņa vadītājiem (dekāns, nodaļas vadītājs)
Zemākā līmeņa (d-bu izpildes vadīšana) – nodrošina or-jas ikdienas darbu, nogludina sarežģījumus darba izpildē, pieņem operatīvus lēmumus, kontrolē d-kus, kas nav menedžeri (nodaļas vadītājs)
Tiešo darbu izpildītājs – veic konkrētu d-bu, fiziski un garīgi piedalās ražošanā, pakalpojumu sniegšanā (lektors, seržants)
…
Ļoti izsmeļošs materiāls lai sagatavotos eksāmenam uzņēmējdarbības teorijā
- Uzņēmējdarbības vadīšana
- Uzņēmējdarbības vadīšana, 10.daļa - mērķi un plāni
- Uzņēmējdarbības vadīšana, 9.daļa - grupu dinamika un vadīšana
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Uzņēmējdarbības vadīšana, 2.daļa - menedžmenta modeļi
Summaries, Notes for university18
-
Uzņēmējdarbības vadīšana, 4.daļa - vadīšanas lomas interpretācija
Summaries, Notes for university4
-
Uzņēmējdarbības vadīšana, 6.daļa - motivācija
Summaries, Notes for university20
-
Uzņēmējdarbības vadīšana, 9.daļa - grupu dinamika un vadīšana
Summaries, Notes for university8
-
Uzņēmējdarbības vadīšana, 10.daļa - mērķi un plāni
Summaries, Notes for university3