-
Aroda iemaņu mācīšanas īpatnības speciālajā skolā bērniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem
Nr. | Chapter | Page. |
Anotācijas | 3 | |
Ievads | 6 | |
1. | Speciālā izglītība Latvijā | 9 |
1.1. | Speciālās izglītības pamatnostādnes | 9 |
1.2. | Speciālā izglītība Latvijā vēsturiskjā skatījumā | 10 |
2. | Skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem personības raksturojums | 12 |
2.1. | Fiziskā attīstība | 15 |
2.2. | Kognitīvā attīstība | 15 |
2.3. | Psihosociālā attīstība | 20 |
3. | Aroda iemaņu mācīšanas iespējas speciālajā skolā | 24 |
4. | „Aroda iemaņu”mācību programmas metodiskais nodrošinājums | 26 |
4.1. | Mācību programmu izstrāde mācību priekšmetos | 26 |
4.2. | Mcību metožu izvēle | 28 |
4.3. | Darba prasmju un iemaņu apguves īpatnības aroda iemaņu programmas apguves laikā | 37 |
5. | Mācību programma „Aroda iemaņas” speciālajā skolā bērniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem | 39 |
6. | Pedagoģisks pētījums par mācību programmas „Aroda iemaņas” aprobāciju Rudzātu speciālajā internātpamatskolā darbā ar bērniem, kuriem ir vidēji un smagi garīgās attīstības traucējumi | 42 |
Secinājumi un rekomendācijas | 53 | |
Nobeigums | 55 | |
Kopsavilkums | 56 | |
Izmantoto avotu un literatūras saraksts | 57 | |
Pielikumi | 60 |
Diplomdarba tēma ir „Aroda iemaņu mācīšanas īpatnības speciālajā skolā bērniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem”.
Pētījums veikts ar mērķi noskaidrot bērnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem mācīšanas īpatnības aroda iemaņu stundās.
Darbs sastāv no ievada, piecām nodaļām, secinājumiem un rekomendācijām, nobeiguma, kā arī izmantoto avotu un literatūras saraksta un vairākiem pielikumiem.
Ievadā izklāstīta tēmas aktualitāte, nosprausts darba mērķis, izvirzīta hipotēze un izstrādāti uzdevumi tās pierādīšanai.
Pētījuma 1. nodaļā iekļauts speciālās pedagoģijas vēsturiskais apskats un pamatnostādnes.
2. nodaļā aprakstītas aroda iemaņu mācīšanas īupatnības speciālajā skolā.
3.nodaļā apskatīts skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem personības raksturojums.
4. nodaļā aplūkots „Aroda iemaņu”mācību programmas metodiskais nodrošinājums.
5 .nodaļa aroda iemaņu mācību programmas teorētisku apskatu.
6.nodaļa satur pētījuma praktiskās daļas aprakstu un rezultātu analīzi.
7. nodaļā apkopoti metodiski ieteikumi, kas domāti mācību programmas „Aroda iemaņas” realizācijai skolā bērniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem.
Secinājumi un rekomendācijas satur darba rezultātu apkopojumu.
Nobeigums satur darba analīzi.
Mūsdienu sabiedrībā ir ievērojama cilvēku daļa, kuru iespējas tādā vai citādā veidā ir ierobežotas. Pie tiem pieder arī bērni ar intelektuālās darbības traucējumiem. Pasaulē arvien vairāk sastopami bērni, kuriem ir veselības traucējumi.
Valstij neatkarīgi no ekonomiskajām grūtībām ir jāiedala līdzekļi no valsts budžeta arī to cilvēku izglītošanai un aprūpei, kuriem sakarā ar viņu veselību vai attīstības traucējumu jāsniedz iespēja iegūt viņu spējām un veselības stāvoklim atbilstoša izglītība - speciālā izglītība, kā arī jāparedz iespējas šādiem cilvēkiem integrēties sabiedrībā un veikt pašaprūpi.
Speciālās izglītības nodrošināšanu paredz Latvijas izglītības likumi. Bērni ar garīgās attīstības traucējumiem var iegūt pamatizglītību un vidējo izglītību speciālās izglītības iestādēs, ja izglītojamajam tajā ir nodrošināti apstākļi atbilstoši viņa veselības stāvoklim un attīstības traucējumu raksturam.
Pašlaik Latvijā ir aptuveni 9000 bērnu ar īpašām vajadzībām, kuru integrācija parastajās skolās vairumā gadījumu ir apgrūtināta. Speciālās izglītības programmas īsteno, ņemot vērā izglītojamā veselības stāvokli un iespējas. Šis darbs notiek Vispārējās izglītības un Profesionālās izglītības likuma ietvaros. (5;3)
Izglītības iestādei ir jānodrošina vislabvēlīgākos apstākļus bērna ar speciālām vajadzībām attīstībai un integrācijai sabiedrības dzīvē neatkarīgi no tā, vai bērns izglītību iegūst vispārējās izglītības vai speciālās izglītības iestādēs. Ir vairāku autoru pētījumi defektoloģiskajā pedagoģijā un psiholoģijā. Šo bērnu attīstības problēmas ir pētījuši daudzi defektoloģijas, pedagoģijas un psiholoģijas zinātnieki, kā S.Zabramnaja, Ļ.Vigodskis, V.Levi un citi. Pie mums Latvijā šiem pētījumiem pievērsušies V.Avotiņš, S.Liepiņa, M.Raščevska, M.Valce un citi.
Katrs skolēns ir unikāla būtne ar atšķirīgām interesēm, spējām, temperamentu un veselību un tikai sev raksturīgu mācīšanās stilu. Bērni ir atšķirīgi, un viņiem ir dažādas vajadzības un izglītošanās motivācija. Skolēns būs labāk motivēts mācīties, ja skolotājs stundās ievēros viņa personības īpatnības, attīstības līmeni un uztveres spējas. Tas sagādā papildus grūtības skolotājam, tomēr tas ir būtiskas efektīvas mācīšanās nosacījums. Skolotājam iejūtīgi un uzmanīgi jāpēta un jāseko līdzi katra bērna attīstības dinamikai, jāizvēlas atbilstošas mācību metodes, jāparedz katram skolēnam nepieciešamais laiks, jāsniedz vajadzīgais atbalsts, lai palīdzētu ikvienam skolēnam sasniegt izglītības mērķus.
Satversme deklarē jebkura Latvijas iedzīvotāja tiesības uz izglītību. Bērnu tiesību aizsardzības likums nosaka bērniem vienādas tiesības un iespējas iegūt izglītību atbilstoši viņu spējām. Izglītības likums, Vispārējās izglītības likums Speciālās izglītības attīstības koncepcija un Darbības programma bērnu ar speciālām vajadzībām integrēšanai vispārējās izglītības iestādēs nosaka speciālās izglītības pamatprincipus. Ir izstrādāti speciālās pamatizglītības programmu paraugi. Mācību plāns atspoguļots valsts pamatizglītības standartā, izglītības programmā, priekšmetu standartos. Šie dokumenti nosaka izglītības pakāpes programmas mērķus, katra priekšmeta uzdevumus, izglītības saturu un mācību slodzi.
Strādājot ar bērniem, kuriem ir garīgās attīstības traucējumi, īpaša uzmanība jāvelta viņu sagatavošanai dzīvei pēc skolas beigšanas.Bērniem ar viegliem garīgās attīstības traucējumiem tiek piedāvāts apgūt profesionālo izglītību specīālo skolu arodklasēs. Tas paver šiem skolēniem iespēju pēc skolas beigšanas turpināt apgūt profesiju kādā profesionālās izglītības iestādē vai atrast spējām un prasmēm piemērotu nodarbošanos darba tirgū. Savukārt skolēniem ar smagiem un vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem grūtības sagādā pat vienkāršas, ikdienišķas sadzīves situācijas. Tāpēc īpaša vērība veltāma viņu sagatavošanai ikdienas dzīvei, elementāru darba iemaņu apguvei un pašapkalpei, kā arī, ievērojot viņu spējas un traucējuma dzi;lumu, arī profesionālu darba iemaņu attīstīšanai, kuras viņiem vēlāk palīdzētu veiksmīgāk iekļauties sabiedrībā.
Šāda skolēnu ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem apmācība arodklasēs (aroda iemaņu klasēs) mūsu valsts izglītības sistēmā ir ieviesta samērā nesen, tāpēc tā paver plašas izpētes iespējas un ir aktuāla kā speciālās izglītības teorētiķiem, tā arī praktiķiem.
Diplomdarba tēma: Aroda iemaņu mācīšanas īpatnības speciālajā skolā bērniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem.
Pētījuma objekts: mācību process speciālajā internātskolā bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem.
Pētījuma priekšmets: Aroda apmācības stundas spec.int.skolā bērniem ar gat.
Pētījuma mērķis: izpētīt aroda iemaņu mācīšanas īpatnības un to likumsakarības.
Pētījuma uzdevumi:
1. Atlasīt un analizēt atbilstošu literatūru.
2. Noskaidrot bērnu ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem izglītošanas iespējas vēsturiskā un mūsdienu aspektā,
3. Izpētīt aroda apguves nodrošināšanas iespējas bērniem ar vidēji smagiem garīgās attīstības traucējumiem speciālajās skolās
4. Izstrādāt amatu apguves programmu un veikt tās aprobāciju speciālā internātpamatskolā bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem.
5.Izstrādāt metodiskus ieteikumus aroda apmācības skolotājiem darbam ar bērniem , kuriem ir vidēji smagi garīgās attīsatības traucējumi.
Pētījuma bāze: Rudzātu speciālā internātpamatskola.
Pētījuma laiks: 1.09.2006.- 1.01.2007.…
Diplomdarbs novērtēts ar "izcili".
- Aroda iemaņu mācīšanas īpatnības speciālajā skolā bērniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem
- Bērnu ar garīgās attīstības traucējumiem pedagoģiskās integrācijas procesu izvērtējums vispārizglītojošās skolās
- Speciālās skolas jaunāko klašu skolēnu savstarpējā saskarsme: problēmas un risinājumi
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!3-4 gadīgu bērnu atmiņas attīstības īpatnības
Term Papers for university62
Evaluated! -
Mācīšanās optimizācijas iespējas sākumskolā
Term Papers for university45
-
Bērnu ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem integrēšanas iespējas speciālajā internātskolā
Term Papers for university43
Evaluated! -
Iekļaujošā skola kā demokrātiskas sabiedrības sastāvdaļa
Term Papers for university47
Evaluated! -
Sociālā pedagoga darbība pusaudžu konfliktrisināšanas prasmju attīstīšanā skolā
Term Papers for university105
Evaluated!