-
AS "Cesvaines piens" attīstības stratēģijas izstrāde
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 1 | |
1. | TEORĒTISKĀ DAĻA | 4 |
1.1. | Eiropas Savienības piena pārstrādes nozares pieredze | 4 |
1.2. | Stratēģiskā plānošana uzņēmuma darbībā | 6 |
1.2.1. | Plānošanas nozīme uzņēmumā | 6 |
1.2.2. | Organizācijas mērķi | 7 |
1.2.3. | Stratēģiskās plānošanas būtība un nozīme | 8 |
1.2.4. | Konkurētspējas stratēģija | 11 |
1.2.5. | Stratēģiskās vadīšanas līmeņi | 16 |
1.3. | Integrācijas sistēmas – klasteru iespējas reģionālo uzņēmumu attīstībā | 21 |
1.3.1. | Klastera definīcija | 21 |
1.3.2. | Klasteris Eiropā un Latvijā | 24 |
1.3.3. | Klasteri piensaimniecības nozarē | 25 |
1.4. | Finanšu analīzes teorija | 27 |
1.4.1. | Likviditātes rādītāji | 29 |
1.4.2. | Aktivitātes rādītāji | 30 |
1.4.3. | Saistību rādītāji | 31 |
1.4.4. | Rentabilitātes rādītāji | 31 |
1.4.5. | Neto tagadnes vērtība | 32 |
2. | ANALĪTISKĀ DAĻA | 33 |
2.1. | Darba izpētes metode | 33 |
2.2. | Latvijas piena pārstrādes nozares situācija, attīstības tendences | 35 |
2.3. | AS „Cesvaines Piens” darbības raksturojums un apraksts | 44 |
2.3.1. | Uzņēmuma apraksts | 44 |
2.3.2. | Galvenās uzņēmuma produktu grupas | 48 |
2.3.3. | Uzņēmuma ilgtermiņa aktīvi | 52 |
2.3.4. | Uzņēmuma vadības sistēma | 53 |
2.3.5. | Sadarbība ar klientiem | 55 |
2.3.6. | Sadarbība ar piegādātājiem | 55 |
2.3.7. | Uzņēmuma ilgtermiņa mērķi | 56 |
2.3.8. | Uzņēmuma īstermiņa mērķi | 57 |
3. | PRAKTISKĀ DAĻA | 58 |
3.1. | Ieņēmumu un izmaksu struktūra | 58 |
3.1.1. | Rentabilitātes rādītāji | 60 |
3.1.2. | Efektivitātes un aprites rādītāji | 60 |
3.1.3. | Likviditātes rādītāji | 61 |
3.1.4. | Maksātspējas un seguma rādītāji | 62 |
3.2. | Uzņēmuma SVID analīze | 62 |
3.3. | Uzņēmuma stratēģijas noteikšana | 63 |
3.3.1. | Intensīva stratēģija | 64 |
3.3.2. | Integrēta stratēģija | 66 |
3.3.3. | Diversificēta stratēģija | 71 |
3.3.4. | Samazināšanās stratēģija | 73 |
3.4. | Uzņēmuma labākās stratēģijas izvēle - klasteris | 74 |
3.4.1. | Mikro līmeņa klasteris | 77 |
3.4.2. | Bio tehnoloģiskais klasteris | 79 |
3.4.3. | Bio produktu klasteris | 79 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 81 | |
BIBLIOGRĀFISKAIS SARAKSTS | 84 | |
PIELIKUMI | 99 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI
Balstoties uz darba sākumā izvirzītajiem mērķiem un uzdevumiem, kā arī vadoties pēc maģistra darba izstrādes gaitā iegūtās analīzes rezultātiem un informācijas, kuras detalizēta izpēte deva iespēju padziļināti izpētīt nozares ārējo un uzņēmuma iekšējo saimnieciskās darbības vidi, var izdarīt sekojošus secinājumus:
Piena nozares likumdošana ir sakārtota, un visiem tirgus dalībniekiem ir jāievēro vienādas prasības saskaņā ar ES direktīvām. Prasību neievērošanas gadījumā šādi uzņēmumi pārstās pastāvēt. AS „Cesvaines Piens” jau strādā atbilstoši noteiktajām prasībām, taču uzņēmumam nav skaidra nākotnes redzējuma pēc ES piena tirgus izmaiņām.
Viena no pasaules tendencēm piensaimniecības jomā ir reģionālo klasteru veidošanās, lai sekmētu piensaimniecības uzņēmumu konkurētspēju ne tikai reģionālā, bet arī nacionālā un starptautiskā līmenī.
Uzņēmums AS „Cesvaines Piens” pēdējos gados ir nostiprinājis savas pozīcijas kā kvalitatīvas produkcijas ražotājs, stabils piena iepircējs, aptverot noteiktu piena ražošanas reģionu un vērā ņemams konkurents piena produktu tirdzniecībā valstī, taču līdz ar ES liberalizāciju uzņēmumam būs jāsaskaras ar konkurenci Eiropas līmenī, taču šobrīd uzņēmumam nav ilgtermiņa tirgus iekarošanas stratēģijas plāna.
Uzņēmumam AS „Cesvaines Piens” nav skaidri definētas misijas, vīzijas, uzdevumu sadales, kas atstāj iespaidu uz darba organizāciju uzņēmumā.
Kā organizācijas risks būtu atzīmējams pārdošanas nodaļas trūkums, lai gan līdzšinējā sadarbība ar lielajiem klientiem, kas veikta augstākās vadības līmenī ir bijusi veiksmīga. Galvenos amatos strādā spēcīgi profesionāļi ar atbilstošu pieredzi. Zemākā izpildītāju līmenī jau ir vērojama problēmas ar darbinieku attieksmi pret veicamā darba pienākumiem.
AS „Cesvaines Piens” sadarbojas ar lielu skaitu piegādātājiem. Šāda piegāžu sadrumstalotība ir vērtējama negatīvi un, lai to mazinātu, uzņēmumam finansiāli jāatbalsta lielākās zemnieku saimniecības. Turklāt šāds piena ražotāju atbalsts ļaus nodrošināties ar nepieciešamajām piena izejvielām sakarā ar Latvijas pievienošanos piena ražošanas kvotu sistēmai.
Piegādātāji ir izvietoti vairāk kā 100 km attālumā no ražotnes (bijušo ražotņu piegādātāji) un ir ar mazām ražošanas jaudām.
Tehnoloģiskais risks izpaužas kā neatbilstoša tehnoloģiskā aprīkojuma izmantošana ražošanas procesā.
Uzņēmuma finanšu rādītāju analīze norādīja uz vairākiem trūkumiem. Absolūtās likviditātes rādītājs ir zem tā normas līmeņa, lai arī vērojams uzlabojums.
Aprites rādītāji nav sabalansēti, tādejādi ir apgrozāmā kapitāla deficīts.
Peļņas rādītāji nav pietiekoši stabilas kredītspējas nodrošināšanai. Uzņēmuma kapitāla struktūra ir vērtējama kā laba, jo pašu kapitāla īpatsvars sasniedz 57%.
Uzņēmuma tālākai attīstībai iespējamas sekojošas stratēģijas – 1) intensīva stratēģija, palielinot tirgus daļu esošajā tirgū par 15%; 2) vertikālās integrācijas stratēģija uz leju (I), iepērkot govis, tādējādi pilnībā kontrolējot piena piegādi; 3) vertikālā integrācija uz augšu (II), apvienojoties ar piena produktu tirgotāju/izplatītāju; 4) horizontālā integrācija, apvienojoties ar tiešo konkurentu (piena pārstrādātāju), lai tādā veido iegūtu nozīmīgu tirgus daļu; 5) diversificēta stratēģija, attīstot jaunu produktu, ar kuru tiek iekaroti jauni, iepriekš neapgūti tirgi; 6) samazināšanās stratēģija jeb uzņēmuma likvidācija.
Saskaņā ar veiktajiem aprēķiniem darba praktiskajā daļā, uzņēmums AS „Cesvaines Piens” iegūtu visaugstāko pievienoto vērtību, izmantojot integrācijas stratēģijas, t.i., apvienojoties ar piena vairumtirgotāju vai pārņemot savā kontrolē piena ražotājus – šādi tiktu samazināta konkurence tirgū, kā arī novērsti vairāki būtiski ar ražošanu un izplatīšanu saistīti riski.
AS „Cesvaines Piens” gadījumā, ir būtiski veidot klasteri ar apkārtesošajiem uzņēmumiem (gan nozarē, gan reģionā), jo pietiekams izejvielu daudzums un darba resursi vien nedod reģionam priekšrocības, ja netiek ieviestas inovācijas.
Uzņēmuma AS „Cesvaines Piens” gadījumā uzņēmumam nepieciešams sadarboties gan ar tiešajiem konkurentiem, gan arī citiem uzņēmumiem reģionā, lai spētu izstrādāt inovatīvu un konkurētspējīgu produktu un tādējādi spētu konkurēt ne tikai reģionālā līmenī, bet arī starptautiskajā vidē.
Pēc darba izstrādes gaitā iegūtiem informācijas apstrādes rezultātiem un uzņēmuma saimnieciskās analīzes datiem, var izvirzīt vairākus priekšlikumus uzņēmuma darbības efektivitātes un konkurētspējas palielināšanai:
Izstrādāt uzņēmuma misiju, vīziju ar tālejošiem plāniem pēc 2015. gada. Izskaidrot un saņemt pozitīvu atbalstu no visiem uzņēmumā strādājošajiem, veikt ražošanas iekārtu atjaunošanu/nomaiņu, izmantojot ES fondu finansējumu.
Pamatojoties uz ilgtermiņa plāniem, pārskatīt organizācijas struktūru, sakārtojot funkcijas un to izpildītājus, uzstādīt realizējamus īstermiņa un ilgtermiņa mērķus, paredzēt tajos apvienošanos ar kādu no esošajiem tirdzniecības/loģistikas uzņēmumiem, tādā veidā kontrolējot realizācijas ķēdi.
Pakāpeniski samazināt piegādātāju skaitu, izvirzot augstākas prasības piena kvalitātei un piegādes attālumiem. Apsvērt iespēju iegādāties, vai apvienoties ar piena ražošanas uzņēmumu, veidojot ražotni ar ganāmpulku virs 2000 govīm un iespējami tuvu ražotnei. Apvienošanos paredzēt kā atsevišķas uzņēmējsabiedrības, kas darbojas AS „Cesvaines Piens” ietvaros. Izmantojot finanšu instrumentus, atbalstīt šādu ražotņu veidošanos.
Sakārtot finanšu plūsmu atbilstoši naudai, kas ienāk uzņēmumā (apmaksas dienas) un naudai, kas tiek maksāta piegādātājiem.
Sakārtot īpašuma attiecības izmantojamam nekustamajam īpašumam, radot iespēju piesaistīt papildus finansējumu.
Veidot tehnoloģijas klasteri, kurā iesaistījušies tehnoloģiju ražotāji, lai maksimāli attīstītu piensaimniecības nozari un padarītu to konkurētspējīgu, sākot ar govju audzēšanu (zemnieku saimniecības, elektrisko ganu, svaru, barošanas sistēmu, slaukšanas sistēmu ražotāji) un beidzot ar piena pārstrādi un analīzi (piena pārstrādātāji, piena pārstrādes tehnoloģijas ražotāji, piena analīzes tehnoloģiju piedāvātāji, piena analīzes laboratorijas u.c.).
Maģistra darba izstrādes gaitā iegūtos analīzes datus ir plānots izmantot Projekta daļā. Iegūtie dati kalpos kā pamats tālākai pētījuma veikšanai un padziļinātai uzņēmuma stratēģijas analīzei ar mērķi izveidot konkrētu plānu stratēģijas ieviešanai un tādējādi nostiprināt uzņēmuma konkurētspēju un ilglaicīgu attīstību.
…
Maģistra darba mērķis ir noteikt AS „Cesvaines Piens” attīstības iespējas, šī mērķa realizācijai veikt saimnieciskās darbības padziļinātu finanšu analīzi un uzņēmuma vadības sistēmas izpēti, aptverot visas nozīmīgākās uzņēmuma struktūrvienības, un izstrādāt stratēģiju tālākai uzņēmuma attīstībai, balstoties uz pasaules pieredzi konkurētspējas jomā.
- AS "Cesvaines piens" attīstības stratēģijas izstrāde
-
SIA "Rūpnīca Veseta" betona izstrādājumu ražošanas attīstības perspektīvas
Term Papers108 Business, Marketing, Advertising, Construction and construction works
- SIA "Triāls" attīstības stratēģija
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!SIA "Triāls" attīstības stratēģija
Term Papers for university75
-
SIA "Rūpnīca Veseta" betona izstrādājumu ražošanas attīstības perspektīvas
Term Papers for university108
Evaluated! -
Liepājas lidostas attīstības perspektīvu tehniski – ekonomiskais novērtējums
Term Papers for university75
Evaluated! -
SIA "Ceplīši" vieta Latvijas tūrisma tirgū, konkurence un attīstības stratēģija
Term Papers for university62
Evaluated! -
Eksporta attīstības tendences un prognozes Latvijā
Term Papers for university73