-
Audzināšanas darbs ar bērniem, kam piemīt uzmanības deficīta un hiperaktivitātes iezīmes
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 5 | |
1. | Audzināšanas problēmas, ko izraisa specifiski attīstības un uzvedības traucējumi – UDHS un UDS | 7 |
1.1. | Neadekvāti aktīvu un uzbudinātu bērnu uzvedība bērnudārzā | 7 |
1.2. | UDHS un UDS raksturojums, to izpratnes vēsture | 8 |
1.3. | UDHS un UDS medikamentozā ārstēšana | 11 |
1.4. | UDS noteikšana | 12 |
1.5. | UDHS noteikšana | 13 |
2. | Biežāk ieteiktie audzināšanas principi un pieejas UDHS un UDS gadījumā | 14 |
2.1. | Daži uzvedības koriģēšanas principi | 14 |
2.2. | Audzināšanas procesa specifika | 16 |
2.3. | Uzvedības un attīstības korekcijas specifiskās metodes: spēles | 19 |
3. | Uzvedības un attīstības koriģēšanas iespēju empīrisks pētījums: spēļu lietošanas pieredze darbā ar bērniem, kam piemīt UDS un UDHS iezīmes | 22 |
3.1. | Pētāmo raksturojums | 22 |
3.2. | Datu ieguves metodes, pētījuma norise un rezultāti | 23 |
3.2.1. | Pētījuma posmi | 23 |
3.2.2. | Anketēšanas un novērošanas datu salīdzinoša analīze | 23 |
Nobeigums | 36 | |
Literatūras saraksts | 37 | |
Pielikumi | 38 | |
Pielikums Nr.1.Dažas bērnu mācību procesa un uztveres īpatnības | 38 | |
Tabula Nr. 1. | 38 | |
Tabula Nr. 2. | 40 | |
Pielikums Nr. 2. Anketas vecākiem | 41 | |
Anketa Nr. 1. | 41 | |
Anketa Nr. 2. | 42 | |
Anketa Nr. 3. | 43 | |
Pielikums Nr.3. Novērošanas datu tabulas | 44 | |
Novērošanas tabula Nr. 1. | 44 | |
Novērošanas tabula Nr. 2. | 45 | |
Novērošanas tabula Nr. 3. | 46 | |
Novērošanas tabula Nr. 4. | 47 | |
Novērošanas tabula Nr. 5. | 48 | |
Novērošanas tabula Nr. 6. | 49 | |
Novērošanas tabula Nr. 7. | 50 | |
Novērošanas tabula Nr. 8. | 51 | |
Novērošanas tabula Nr. 9. | 52 | |
Kārļa novērošanas tabula | 53 | |
Pielikums Nr. 4 Vecāku anketēšanas datu kopsavilkumi | 54 | |
Kopsavilkums Nr.1 | 54 | |
Kopsavilkums Nr.2 | 55 | |
Kopsavilkums Nr.3 | 56 | |
Pielikums Nr. 5 Pētījumā izmantoto spēļu apraksti | 57 | |
Pielikums Nr. 6 Bērnu darbiņi | 62 | |
Bērna darbs Nr. 1 | 62 | |
Bērna darbs Nr. 2 | 63 | |
Bērna darbs Nr. 3 | 64 | |
Bērna darbs Nr. 4 | 65 | |
Bērna darbs Nr. 5 | 66 | |
Bērna darbs Nr. 6 | 67 |
Vecāki, skolotāji un visa sabiedrība vēlas izglītotus, gudrus, paklausīgus bērnus. Audzināšanas process parasti nenorit viegli un gludi, ir jāsastopas ar dažādām grūtībām, jo katrs bērns ir individualitāte ar viņam raksturīgu temperamentu, raksturu, gribasspēku, spējām, kā arī iedzimtām un iegūtām slimībām.
Tādu bērnu, ar kuriem nebūtu nekādu problēmu, nemaz nav. Tomēr ir bērni, kam ir daudz vairāk uzvedības noviržu un sarežģījumu skolas gaitās, nekā parasti mēdz būt. Vecāki un audzinātāji sūdzas par šo bērnu neizturamo aktivitāti un nemieru, ietiepīgo un impulsīvo izturēšanos, par viņu pēkšņajiem dusmu izvirdumiem. „Jau bērnudārzā viņi neievēro noteikumus, atšķiras ar skaļu, agresīvu un nesavaldīgu izturēšanos vai arī ir pasīvi, nepiedalās grupas dzīvē un sapņo savā nodabā. Bieži vien viņi ir sevišķi nekārtīgi, neieklausās un nepanes nekādu kritiku. Nereti viņiem ir runas savādības. Viņi mēdz murmināt savā nodabā vai iejaucas sarunās [12; 3]”. Tad pastāv dibinātas aizdomas, ka bērnam ir UDS. Šā sindroma visizplatītākā pazīme ir hiperaktivitāte.
Psihisko traucējumu diagnostikā ir ieviests termins – uzmanības deficīta sindroms ar hiperaktivitāti. „Bērnu hiperaktivitāte ir uzvedības traucējumu veids, kam raksturīga aktivitāte, uzbudināmība un vāja kustību koordinācija, kas neatbilst bērna vecuma psihiskajai attīstībai [18; 187]”.
Bērniem ar uzmanības deficīta sindromu hiperaktivitātes izpausmes variē atkarībā no vecuma, un vis izteiktāk to var novērot pirmsskolas un sākumskolas vecumā. Hiperaktivitātes simptomi bērniem var parādīties ļoti agri, tāpēc apkārtējie tos bieži ignorē un saka, ka bērns vienkārši ir ļoti kustīgs, ka viņu viss interesē, bet īsti neaizrauj. Vecāki sākumā neiedomājas, ka tā var būt saslimšana. Ar to mēģina sadzīvot un tā ir liela kļūda. Jo ātrāk sāk bērna ārstēšanu un korekcijas darbu, jo vieglāk viņam būs iekļauties bērnudārza, skolas un sabiedrības dzīvē.
Latvijā bērnu, kuriem tiešām ir UDS, nav nemaz tik daudz. Krietni vairāk ir tādu, kuri patiesībā nav hiperaktīvi, bet tā uzvedas gluži citu iemeslu dēļ. Iespējams, problēmas ir ģimenē. Varbūt vainojama arī mūsu nesakārtotā vide, sociālās, ekonomiskās problēmas. Tāpēc, ja arī bērna uzvedība it kā liecina par UDS, pirms sākt viņu ārstēt, jānoskaidro, vai tiešām tā ir.…
- Audzināšanas darbs ar bērniem, kam piemīt uzmanības deficīta un hiperaktivitātes iezīmes
- Izziņas intereses rosināšana bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem
- Sociālpedagoģiskā darba iespējas, strādājot ar ielu bērniem
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Audzināšanas darba īpatnības izglītības iestādē bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem
Term Papers for university77
Evaluated! -
Matemātisko priekšstatu un jēdzienu veidošanas īpatnības bērniem ar redzes traucējumiem
Term Papers for university34
Evaluated! -
Sociālā pedagoga darbs ar bērniem, kuriem ir valodas sistēmas nepietiekama attīstība
Term Papers for university71
Evaluated! -
Aroda iemaņu mācīšanas īpatnības speciālajā skolā bērniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem
Term Papers for university77
-
Izziņas intereses rosināšana bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem
Term Papers for university74
Evaluated!